„Kolej+” w Niepołomicach. Rekomendowano korytarz dla pociągu do Krakowa. Rośnie sprzeciw mieszkańców

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Rekomendowany do realizacji "korytarz" dla pociągu Niepołomice - Kraków wyznaczono w w rejonie ulic Moczydło/Kolejowa w Niepołomicach oraz „zalewowej” rzeki Drwinki, w bezpośrednim sąsiedztwie bloków i domów. Mieszkańcy tej części miasta zapowiadają, że nie dopuszczą do ulokowania tam linii kolejowej  (zdjęcie ilustracyjne)
Rekomendowany do realizacji "korytarz" dla pociągu Niepołomice - Kraków wyznaczono w w rejonie ulic Moczydło/Kolejowa w Niepołomicach oraz „zalewowej” rzeki Drwinki, w bezpośrednim sąsiedztwie bloków i domów. Mieszkańcy tej części miasta zapowiadają, że nie dopuszczą do ulokowania tam linii kolejowej (zdjęcie ilustracyjne) fot. UMiG Niepołomice
Mieszkańcy osiedla Zagrody w Niepołomicach nie godzą się na poprowadzenie przez ten rejon linii kolejowej do Krakowa, a właśnie ten wariant – pierwszy, ze stacją końcową oraz torowiskiem w graniach ulic Moczydło i Kolejowej – został wskazany na dziś do realizacji. Ludzie apelują o zmianę planowanego przebiegu trasy pociągu. Jeśli to nie nastąpi, są gotowi zaostrzyć protest i nadać mu nowe formy, łącznie z organizacją blokady dróg.

Odtworzenie połączenia kolejowego z Krakowa do Niepołomic, planowane w ramach rządowego programu „Kolej+”, to projekt województwa małopolskiego (urzędu marszałkowskiego), zainicjowany latem 2020 roku. Ostatniej jesieni opracowywano wstępne studium planistyczno-prognostyczne dla inwestycji. W dokumencie tym zaproponowano trzy warianty „dla pociągu”.

Pierwszy zakłada poprowadzenie torów jako odgałęzienia od linii kolejowej 95 do rejonu dworca autobusowego w Niepołomicach (ul. Kolejowa; tam ma być stacja końcowa, w miejscu obecnego składu budowlanego), a drugi - od linii kolejowej 91 (w obrębie stacji PKP w Podłężu) do okolic niepołomickiego dworca autobusowego, do tego samego miejsca co w wariancie 1. Z kolei trzeci wariant mówi o lokalizacji stacji końcowej pociągu w rejonie skrzyżowania ulic Wimmera i Płaszowskiej w Niepołomicach.

Jak już informowaliśmy, pierwszy i drugi „korytarz” został mocno oprotestowany przez mieszkańców już jesienią ubiegłego roku. Powstała wtedy petycja – skierowana: do UMWM (do marszałka oraz do dyrektora Departamentu Infrastruktury Drogowej i Transportu), Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie, burmistrza Niepołomic, niepołomickiej Rady Miejskiej - pod którą podpisało się blisko 200 mieszkańców ulicy Moczydło, sprzeciwiających się poprowadzeniu kolei w wariantach 1 i 2.

W piśmie tym zaapelowano także o zmianę planowanego przebiegu trasy pociągu, bo jak zaznaczają ludzie - nie są oni przeciwni budowie kolejowego połączenia Kraków – Niepołomice, ale lokowaniu nowej infrastruktury „w bezpośrednim sąsiedztwie gęstej wielorodzinnej i jednorodzinnej zabudowy mieszkaniowej”.

Kolejnych kilka miesięcy panowała w tej sprawie cisza. Do kwietnia tego roku, kiedy minister infrastruktury ogłosił oficjalnie, że w ramach programu „Kolej+” realizowane będą 34 projekty, w tym połączenie Kraków–Niepołomice. A niedługo potem mieszkańcy osiedla Zagrody ustali – już nieoficjalnie – że dla „niepołomickiej” linii „wybrano do realizacji wariant pierwszy”.

- Nie wyobrażamy sobie budowy tu infrastruktury kolejowej. Nie ma tu na nią miejsca. Zabudowa jest bardzo gęsta, tereny podmokłe (z wstępnej koncepcji wynika, że linia miałaby biec tuż za wałem rzeki Drwinki, w odległości ledwie ok. 20 m od bloków – red.), a umieszczenie ewentualnej stacji PKP przy P&R przy ul. Kolejowej zablokuje i zakorkuje całe miasto. W sprawie lokowania tu pociągu nie było żadnych konsultacji, ani społecznych, ani w zakresie tego jak taki projekt wpłynie na środowisko przyrodnicze - mówią nam oburzeni i przerażeni mieszkańcy ulicy Moczydło, którzy są zirytowani i rozgoryczeni także tym, że bardzo trudno uzyskać im jakiekolwiek informacje o „pociągu do Niepołomic”.

- Gmina mówi, że to nie jej inwestycja i nie ma w tej kwestii żadnych wiadomości. Z kolei województwo odsyła po informacje do PKP, a PKP do województwa. I tak w kółko… - opowiadają ludzie.

Informację o wskazaniu wariantu pierwszego jako najlepszego (na obecnym etapie prac nad projektem), potwierdził nam Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.

- Autorzy przedmiotowego projektu (wstępnego studium – red.), jako najkorzystniejszy zarekomendowali wariant 1. Jednak ostateczny przebieg linii kolejowej dla tego wariantu, może zostać określony dopiero w studium projektowo-technicznym (etap I realizacji projektu), obejmującym również projekt budowlany. Korytarz będący efektem przeprowadzonych dotąd prac nie przesądza o zatwierdzonym umiejscowieniu linii kolejowej, dlatego wykonanej dokumentacji nie należy traktować jako ostatecznego projektu. Rzeczywiste prace projektowe (w przypadku podjęcia decyzji o realizacji przedsięwzięcia) zaplanowane są na kolejny etap – twierdzi Magdalena Opyd z Biura Prasowego UMWM w Krakowie.

Przekonuje ona także, że wstępne studium „zostało opracowane w celu udziału w naborze do Programu Kolej+ i zidentyfikowania ewentualnych problemów czy przeszkód w realizacji budowy połączenia kolejowego do Niepołomic”, natomiast konsultacje społeczne, pozyskiwanie opinii różnych instytucji oraz jednostek samorządu terytorialnego, przewidziano, zgodnie z wymogami przepisów prawa, na dalszym etapie prac nad projektem.

Z kolei PKP PLK przekazało nam, że na podstawowej liście projektów zakwalifikowanych do programu „Kolej+” jest 17 przedsięwzięć, a następnych 17 – w tym ulokowany na 19. pozycji zamiar odtworzenie połączenia Kraków – Niepołomice - będzie realizowanych „dzięki zwiększeniu budżetu tego programu”.

- Ku końcowi zmierzają prace nad przyjęciem stosownej ustawy, zwiększającej budżet programu „Kolej+”. Przepisy zostały już przyjęte przez Sejm i skierowane do Senatu. W efekcie tego PLK przygotowały już kolejne wystąpienia do wnioskodawców, których dotyczy kolejnych 17 projektów, z prośbą o potwierdzenie woli ich realizacji. Pozwoli to na szybkie podpisanie kolejnych umów z wnioskodawcami, co nastąpi nastąpi po formalnym zwiększeniu budżetu programu – informuje Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK.

Mieszkańcy niepołomickiego osiedla Zagrody zaznaczają, że nie dopuszczą do powstania linii kolejowej w proponowanej teraz lokalizacji.

Lista ich obaw jest długa. Od narażenia kilkuset osób na „kolejowe” drgania i hałas, poprzez możliwe zamknięcie lub ograniczenia dojazdu do ulicy Moczydło (jest ona bardzo wąska, szeroka na nie więcej niż trzy metry; po jednej jej stronie są nowe, mające 5-6 lat, bloki w zabudowie szeregowej, a po drugiej - pas drzew i często wylewająca rzeka Drwinka) od ul. Kolejowej i związane z tym zagrożenia w bezpieczeństwie przeciwpożarowym oraz medycznym (utrudniony dojazd służb ratunkowych), po codzienne niebezpieczeństwa związane z życiem w bezpośrednim sąsiedztwie torów (w tym rejonie mieszkają przede wszystkim rodziny z małymi dziećmi).

Petycją mieszkańców w sprawie zmiany planowanego przebiegu linii kolejowej zajmuje się obecnie także komisja skarg, wniosków i petycji Rady Miejskiej Niepołomic. Następnie stanowisko mieszkańców - wraz z opinią w tej kwestii komisji - trafi pod głosowanie radnych, którzy uznają ją za zasadną bądź bezzasadną.

Jak powiedział nam radny Paweł Lasek, przewodniczący komisji skarg, wniosków i petycji, trwa analiza sprawy. Na razie odbyło się jedno posiedzenie, z udziałem przedstawicieli protestujących mieszkańców. Kolejne obrady komisji w tej kwestii są przewidziane w najbliższym czasie.

Ponadto gmina Niepołomice zorganizuje w temacie spotkanie (prawdopodobnie po koniec lipca) mieszkańców osiedla Zagrody z władzami Małopolski oraz przedstawicielami UMWM i PKP PLK (o taką „debatę” protestujący przeciwko lokowaniu kolejowej infrastruktury w rejonie ul. Moczydło, upominają się już od pewnego czasu).

Wrócimy do tematu

FLESZ - Wakacje jak benzyna, co tydzień jest drożej KOMENTARZ

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

Poco

POCO M5 6/128GB Żółty

930,00 zł

kup najtaniej

realme

Realme GT Neo 2 12/256GB Zielony

1 799,00 zł

kup najtaniej

realme

Realme GT 5G 8/128GB Niebieski

1 498,00 zł

kup najtaniej

realme

Realme C30 3/32GB Czarny

489,00 zł

kup najtaniej

Cubot

Cubot P50 6/128GB Czarny

589,99 zł
Materiały promocyjne partnera

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

v
von Borovietzky
Czyli znowu tak jak zawsze. Powinno się w takim razie natychmiast zrezygnować z budowy tej linii i niech sobie dojeżdżają autobusem przez NH albo Wieliczkę, tak jak dotąd
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie