MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Konsumenci przyprawieni o zawrót głowy

Redakcja
Do powiatowego rzecznika konsumentów trafia coraz więcej skarg dotyczących reklamacji i gwarancji. Jak twierdzi rzecznik w oświęcimskim starostwie Joanna Maciąg, sprzedawca nie może narzucić nam sposobu reklamacji, gdy ten wybór należy do nas.

SPOŁECZEŃSTWO. W konfrontacji ze sprzedawcą klient nie jest na straconej pozycji

- W obecnym stanie prawnym konsument może złożyć reklamację albo z tytułu gwarancji, albo z tytułu niezgodności towaru z umową - zaznacza Joanna Maciąga, powiatowy rzecznik konsumentów, przybliżając różnice pomiędzy gwarancją a reklamacją przybliża.

W jaki sposób możemy domagać się swoich praw, gdy na przykład zakupiony po tygodniu telefon komórkowy nie działa. - Możemy złożyć reklamację do gwaranta czyli producenta towaru albo do sprzedawcy, u którego zakupiony został telefon, operatora telekomunikacyjnego, albo w dowolnym sklepie wskazanym na dowodzie zakupu - paragonie lub fakturze. Wybór formy reklamacji należy do klienta. Na podstawie gwarancji przysługują nam takie uprawnienia, jakie gwarant określił w karcie gwarancyjnej. Kierując reklamację do sprzedawcy, wszelkie prawa i obowiązki kupującego i sprzedającego reguluje ustawa z dnia 27 lipca 2002 roku o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego - wyjaśnia rzecznik konsumentów.

Jak dodaje, wokół pojęcia gwarancji narosło wiele nieporozumień. Jednym z nich jest przekonanie, że "reklamację mogę złożyć, tylko wtedy, gdy mam gwarancję". - Posiadanie gwarancji na towar nie jest jedyną podstawą do złożenia reklamacji. Jest to dodatkowe uprawnienie i tylko od konsumenta zależy, czy z niego skorzysta. Karty gwarancyjne zawierają pouczenie, że "gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową". Przepisy nie narzucają czasu trwania gwarancji, zatem gwarant ustala ten okres według własnego uznania - tłumaczy Joanna Maciąga.

Czy sprzedawca musi wymienić produkt zgodny z umową i nie posiadający żadnych wad na inny, albo przyjąć zwrot towaru? Jest to tylko i wyłącznie jego dobra wola. Prawo do zwrotu towaru bez podania żadnej przyczyny przysługuje w terminie 10 dni tylko w przypadku umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość.

(BK)

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski