Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koreańskie kombi

Redakcja
Początki zawsze bywają trudne, ale kiedyś przecież trzeba zacząć. Koreański koncern Daewoo wypuścił na rynek pierwsze w historii firmy kombi, które zbudowane na bazie nubiry z racji pełnionej funkcji otrzymało w nazwie przydomek - wagon. Gdyby rzecz całą traktować dosłownie, nubira rozminęłaby się z prawdą, ale chyba nie aż tak bardzo. Spora przestrzeń bagażowa (1840 litrów), jaka powstaje w tylnej części samochodu po złożeniu kanapy, pozwala na wiele. Przy odrobinie wyobraźni i minimum chęci, właściciel nubiry kombi nie musi wzywać taksówki bagażowej, jeśli np. dokona zakupu nowej pralki czy lodówki i zechce ów sprzęt AGD przewieść ze sklepu do domu. Stabilne umieszczenie bagażu ułatwią specjalne uchwyty, jednak upchanie go w przedziale transportowym nie będzie łatwe ze względu na przesadnie duże wnęki tylnych kół oraz niefortunnie nisko otwieraną klapę.

Daewoo nubira wagon CDX

Najważniejszym plusem nubiry kombi jest właśnie owa pokaźna przestrzeń przedziału bagażowego. A cała reszta? Na tylnych siedzeniach brak zagłówków, jak gdyby fakt zajmowania miejsc w "drugim" rzędzie dyskryminował jego pasażerów w kwestii bezpieczeństwa. Siedziska przednich foteli są nieco za krótkie, zaś ich regulacja za pomocą pokręteł przestarzała i mało wygodna. Niezbyt miłe wrażenie czyni na podróżnych welurowa tapicerka. To właśnie dzięki niej, mimo obecności systemu klimatyzacyjnego, ciała pasażerów często oblewa pot.
Sama podróż nubirą wagon niesie ze sobą mieszane uczucia. Wprawdzie widoczność z wnętrza samochodu jest zadowalająca, to jednak w momencie wypełnienia przestrzeni bagażowej po brzegi auto z widocznym trudem stara się utrzymać obrany przez kierowcę tor jazdy. Żadna to przyjemność podróżować nie tam, gdzie się chce. Niestabilność samochodu to rzecz niezwykle deprymująca, a przy tym także niebezpieczna. Jeśli na dodatek nie wystarcza hamulców (droga hamowania nubiry kombi do całkowitego zatrzymania z szybkości 100 km/godz. wynosi 43,1 metra), rzecz cała przestaje być zabawna.
Na szczęście nubira wagon posiada system ABS oraz dwa airbagi, które próbują poprawić niekorzystną opinię o niskim stopniu bezpieczeństwa samochodu.
Zauważone przez nas braki w jezdnej charakterystyce pojazdu rekompensowane są po części przez silnik nubiry. Wprawdzie pięciostopniowa skrzynia biegów działa mało precyzyjnie, to jednak motor wykazuje zadowalającą dynamikę i łatwość "wchodzenia" na obroty.
Jest to benzynowa, rzędowa, czterocylindrowa jednostka napędowa, umieszczona poprzecznie z przodu samochodu. Wyposażono ją w wielopunktowy wtrysk paliwa oraz w katalizator. Z pojemności skokowej 1998 cm sześc. oraz średnicy i skoku tłoka: 86,0/86,0 mm silnik nubiry wagon osiąga moc maksymalną 133 KM przy 5400 obr./min, maksymalny moment obrotowy 184 Nm przy 4400 obr./min oraz stopień sprężania 9,6. Tak skonstruowany silnik przyspiesza od 0 do 100 km/godz. W czasie 10,1 sekundy rozwija szybkość maksymalną 185 km/godz., spalając przy tym średnio 9,7(!) litra 95-oktanowej benzyny na setkę.
Daewoo nubira wagon to w chwili obecnej największy samochód, jaki powstaje w fabrykach koreańskiego producenta aut. Jego wymiary to: 4514/ 1700/1433 mm, waga 1310 kilogramów, zaś ładowność 550 kilogramów. Pojazd może holować przyczepę o masie 1200 kilogramów, jest więc "pracowity", który to fakt potraktować można jako częściową rekompensatę wymienionych wcześniej przywar. Pozwólmy sobie jednak na luksus pominięcia cyfry obrazującej stopień zużycia paliwa przez silnik nubiry w czasie wzmożonej pracy (czyt.: holowania przyczepy). Byłby to bowiem szok nie tyle dla nas samych, ile dla naszych portfeli.
W Polsce oferowana jest w sprzedaży nubira wagon CDX. Jej cena nie należy jednak do szczególnie atrakcyjnych. 55.500 złotych za wersję podstawową (bez aklimatyzacji, ABS-u i poduszki powietrznej dla pasażera) to kupa forsy. Niedostatki w tak ważnych kwestiach jak komfort czy bezpieczeństwo jazdy powinny obniżać cenę samochodu. Wysokiego kosztu nabycia nubiry nie usprawiedliwia fakt, że posiada ona sporą przestrzeń bagażową. Samochód to nie kurort, w którym płaci się za powietrze. Jego cena powinna odzwierciedlać zaawansowanie techniczne, a niestety w tej kwestii nubira nie oferuje zbyt wiele dobrego.
ej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski