Kraków. "Pałacowe niepokoje" w Willi Decjusza. Happening artystki wizualnej Dagmary Wyskiel w czwartek 30 czerwca

Paweł Gzyl
Paweł Gzyl
Willa Decjusza
Willa Decjusza Materiały prasowe
Udostępnij:
W najbliższy czwartek 30 czerwca w Willi Decjusza zostanie otwarta wystawa „Pałacowe niepokoje” artystki wizualnej i aktywistki kulturalnej – Dagmary Wyskiel, będąca rodzajem happeningu czy też interwencji artystycznej w zabytkowej przestrzeń Willi Decjusza.

„Pałacowe niepokoje” to zaproszenie do reinterpretacji zabytkowych wnętrz Willi Decjusza i jej najbliższego otoczenia. Efektem pracy artystki jest wystawa, której wernisaż odbędzie się w czwartek 30 czerwca o godz. 18. Odnosząc się do zastanych przestrzeni, przywołujących historię znanych rodów, które były właścicielami Willi, Dagmara Wyskiel buduje i zarazem prezentuje szersze konteksty historyczne, kulturowe i środowiskowe, dotyczące najważniejszych aspektów związanych z dziedzictwem tego miejsca.

Rezultatem twórczej interpretacji Dagmary Wyskiel jest dziewięć obiektów artystycznych, które – przemieściwszy się w tylko jednej walizce – przeleciały z Chile, pokonując 14 tysięcy kilometrów, by dotrzeć do Willi Decjusza i prowokować, wytrącać z równowagi, wykraczać poza schematy i oczekiwania, wzbudzać niepokój, wchodzić w dialog z zabytkową przestrzenią, podważać ją i zadawać pytania o przeszłość, współczesność i to, co po nas zostanie.

- Prace nawiązują do zdobiącej wnętrza Willi Decjusza kolekcji - choćby poprzez replikowanie oryginalnych rozmiarów, a jednocześnie zastępują jej elementy. Pojawiają się w tych samych miejscach, z których usunięto obrazy lub gobeliny, ale są wykonane z innych, nieoczywistych i zarazem zaskakujących materiałów: tworzyw sztucznych – przeźroczystych lub półprzeźroczystych – ulotnych i jednorazowych, które wprowadzają zupełnie inną estetykę - tłumaczy Sylwia Miłkowska, specjalista ds. komunikacji z Instytutu Kultury Willa Decjusza.

Poprzez ten świadomy wybór materii artystka podkreśla formalny kontrast między dziełami o wartości historycznej, które z założenia powstawały jako trwałe i wykonane z wysokiej jakości materiałów, a współczesnymi, nietrwałymi metodami masowej produkcji przemysłowej. Wystawa wprowadza tworzywo tanie, sztuczne, wręcz nieeleganckie, które wchodzi w interakcję np. ze zdobiącym wnętrza bordowym aksamitem.

Autorka wykorzystuje w swych pracach m.in. odręczne rysunki techniczne, które zostały uratowane przed zniszczeniem z opuszczonej i zlikwidowanej kopalni w Chile. Artystka przetwarza w ten sposób dziedzictwo industrialne, które zyskuje dzięki temu na wartości i otrzymuje zupełnie nową rolę zarówno w sztuce, jak i świadomości odbiorców.

- W obrębie ekspozycji pojawiają się dwa obiekty sferyczne – piłki o różnych wymiarach umieszczone wewnątrz oraz na zewnątrz budynku w taki sposób, aby korespondowały ze sobą wizualnie. Sfera jest pojęciem otwartym na wielorakie interpretacje, a zadaniem tych obiektów jest wywołanie u odbiorców szerokiego wachlarza skojarzeń na różnych poziomach interpretacji - dodaje specjalista ds. komunikacji z Instytutu Kultury Willa Decjusza.

Interwencja artystyczna przygotowana przez Dagmarę Wyskiel jest przede wszystkim zaproszeniem do poszukiwania - wezwaniem, aby każdy z odbiorców odnalazł w przestrzeni wystawy własną perspektywę. Wystawa „Pałacowe niepokoje” nie stanowi gotowego produktu, lecz zaproponowana została w formie mentalnego ćwiczenia, którego główną ideą jest wypracowanie nowych sposobów budowania kontaktu między dziedzictwem historycznym a współczesnym społeczeństwem.

Dagmara Wyskiel to absolwentka ASP w Krakowie, artystka wizualna, kuratorka, aktywistka kulturalna i organizatorka wydarzeń, mieszkająca w Antofagasta w północnym Chile. Jest założycielką organizacji non profit Colectivo Se Vende oraz instytutu Latin American Art Institute (ISLA). Dyrektorka Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Współczesnej SACO. Autorka i realizatorka performatywnych akcji artystycznych z wykorzystaniem wielkoformatowych obiektów w wybranych przestrzeniach jak: Dolina Meteorytów na pustyni Atakama, obserwatorium astronomiczne ALMA, Gorzkie Jezioro w regionie Magallanes i chilijska Antarktyda; dzielnica żydowska w Krakowie, brytyjskie wybrzeże i port Valparaíso.

Wystawa prezentowana będzie w Willi Decjusza od 30 czerwca do 7 sierpnia 2022 od poniedziałku do piątku: 10 – 17 i w niedziele: 11 – 18.

FLESZ - Będzie 14. emerytura. Kiedy wypłata?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

JBL

JBL T110BT czarny

205,48 zł104,99 zł-49%
miejsce #2

Edifier

Edifier TWS1 Pro czarny

273,00 zł159,00 zł-42%
miejsce #3

Xiaomi

Xiaomi Mi True Wireless Earbuds Basic 2S Czarny

145,99 zł95,44 zł-35%
miejsce #4

Jabra

Jabra Elite 75t Czarny

849,00 zł549,00 zł-35%
miejsce #5

Apple

Apple AirPods Pro biały (MWP22ZM/A)

1 379,34 zł1 109,47 zł-20%
Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kraków. "Pałacowe niepokoje" w Willi Decjusza. Happening artystki wizualnej Dagmary Wyskiel w czwartek 30 czerwca - Gazeta Krakowska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie