MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków wpadł w pułapkę strefy czystego transportu. Co teraz zrobią urzędnicy?

Piotr Tymczak
Strefa Czystego Transportu ma ograniczyć w Krakowie emisje spalin.
Strefa Czystego Transportu ma ograniczyć w Krakowie emisje spalin.
Podczas sesji (5 czerwca) z obawy o wadę prawną miejscy radni nie podjęli decyzji ws. przesunięcia wprowadzenia w Krakowie strefy czystego transportu (SCT) z 1 lipca 2024 roku na 1 stycznia 2026 roku. Urzędnicy nadal jednak stoją na stanowisku, że zaproponowane przez nich rozwiązanie wiąże się z najmniejszym ryzykiem i będą chcieli przekonać radnych do poparcia ich pomysłu.

"Rada Miasta Krakowa dopiero na kolejnej sesji będzie decydować o przesunięciu wejścia w życie Strefy Czystego Transportu w Krakowie. Na razie odbyło się tylko pierwsze czytanie projektu uchwały w tej sprawie. Zmiana terminu ma pozwolić na przygotowanie nowej uchwały, wprowadzającej w mieście to narzędzie do skutecznej walki o czyste powietrze. Przypomnijmy - jeszcze w wakacje mają rozpocząć się pierwsze wydarzenia związane z kampanią edukacyjno-informacyjną dotyczącą nowej krakowskiej SCT" - poinformował Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie.

Jaką mamy obecnie sytuację? W świetle obowiązujących dokumentów (uchwała RMK z listopada 2022 r.) od 1 lipca tego roku w całym Krakowie wchodzi w życie SCT. Zgodnie z nią od 1 lipca 2024 r. w Krakowie nie mogłyby jeździć auta około trzydziestoletnie, niespełniające norm Euro 1 (dla benzyny) i do Euro 2 (dla samochodów z silnikiem wysokoprężnym). Jeśli ktoś zmienił auto w ostatnim półroczu (po 1 marca 2023), pojazdy musiały spełniać nieco wyższe wymagania – Euro 3 dla benzyny i Euro 5 dla diesla.

Urzędnicy liczyli na to, że nowych przepisów nie trzeba będzie wprowadzać od 1 lipca 2024 r., bowiem 11 stycznia br. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie unieważnił uchwałę RMK dotyczącą ustanowienia SCT. Później okazało się, że wyrok WSA jest nieprawomocny, z uwagi na złożoną skargę kasacyjną do NSA, która wstrzymuje wykonanie wyroku WSA. Oznacza to, że na razie (do czasu rozstrzygnięcia w NSA) uchwała o SCT jest ważna, a jej wymagania zaczną obowiązywać od 1 lipca br.

W związku z tym urzędnicy z ZTP przygotowali projekt zakładający, że w obowiązującej uchwale zmieniona zostanie data wprowadzenia strefy z 1 lipca 2024 r. na 1 stycznia 2026 r. To miało pozwolić na przeprowadzenie szerokich konsultacji z mieszkańcami, ustalenie ostatecznych zasad i obszaru SCT (czy ma obowiązywać w całym mieście, czy w jego części).

Potrzebne było tylko przegłosowanie projektu przez miejskich radnych przed 1 lipca. Druk wszedł pod obrady podczas sesji 5 czerwca i pojawiły się ogromne kontrowersje. Radni zaczęli zwracać uwagę, że zmiana uchwały wymaga wcześniejszych konsultacji społecznych. Konsultacje potrzebne są także, by ewentualnie całkowicie uchylić obowiązującą uchwałę o SCT.

Na konsultacje potrzeba 21 dni. Pojawiły się więc propozycje radnych, by jeszcze w czerwcu zdążyć je przeprowadzić. Urzędnicy wyliczają jednak, że można je ogłosić tylko w piątek, nawet jakby tak się stało 7 czerwca, to potrzebny jest tydzień na rozpoczęcie konsultacji, a po nich musi być jeszcze czas na sporządzenie raportu. Ciężko byłoby więc zdążyć i SCT musiałaby wejść 1 lipca.

- Dlatego uważamy, że najlepszym rozwiązaniem jest przegłosowanie przez radnych przedstawionej przez nas propozycji. Nawet jeżeli wojewoda uzna, że potrzebne były konsultacje, to możemy odwołać się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i zyskamy czas na skonsultowanie nowego projektu uchwały o SCT, który zakładałby uchylenie obecnej uchwały i wprowadzenie docelowych przepisów - wyjaśnia Maciej Piotrkowski z ZTP.

Radni tematem SCT ponownie mają się zająć na nadzwyczajnej sesji pod koniec czerwca i wtedy ma zapaść ostateczna decyzja.

Po co są strefy czystego transportu?

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków wpadł w pułapkę strefy czystego transportu. Co teraz zrobią urzędnicy? - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski