Linia kolejowa Podłęże – Piekiełko w powiecie wielickim. Przetarg na budowę odcinka Gdów – Podłęże już w 2022 roku?

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Tak ma wyglądać tzw. linia Podłęże - Piekiełko, dzięki której pociągi np. z Krakowa do Nowego Sącza dojeżdżałyby w godzinę, a do Zakopanego w ok. 100 minut. A lokalnie np. Gdów zyskałby wyczekiwane połączenie kolejowe z ościennymi gminami oraz Krakowem
Tak ma wyglądać tzw. linia Podłęże - Piekiełko, dzięki której pociągi np. z Krakowa do Nowego Sącza dojeżdżałyby w godzinę, a do Zakopanego w ok. 100 minut. A lokalnie np. Gdów zyskałby wyczekiwane połączenie kolejowe z ościennymi gminami oraz Krakowem materiały PKP PLK
W ramach tego projektu w powiecie wielickim nowa infrastruktura kolejowa ma powstać w gminach: Wieliczka, Niepołomice, Biskupice i Gdów. Prace nad dokumentacją dla budowy „piekielnej” linii kolejowej w tym rejonie są zaawansowane. Projekty budowlane powinny być gotowe jeszcze w tym roku, natomiast przetargi na budowę pierwszych nowych odcinków linii Podłęże – Piekiełko mają być ogłaszane w latach 2022-2023.

FLESZ - Jaka muzyka jest najlepsza dla zdrowia? Tego się nie spodziewałeś!

Jak powiedziała nam Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, w gminach Gdów, Wieliczka, Niepołomice i Biskupice, zakończono już zasadnicze prace geologiczne i geotechniczne na odcinku planowanej linii kolejowej.

- Obecnie trwa weryfikacja i ocena rozwiązań przedstawionych przez wykonawcę dokumentacji projektowej. Przewiduje się, że projekty budowlane dla gmin powiatu wielickiego zostaną odebrane w czwartym kwartale 2021 roku – informuje Dorota Szalacha.

Spotkanie konsultacyjne w sprawie dokumentacji dla kolejowej inwestycji, z udziałem projektantów i przedstawicieli PKP, odbyło się w ostatnich dniach m.in. w Urzędzie Gminy w Gdowie.

W tej gminie „korytarz” - o szerokości ok. 200 metrów, mający u sumie co najmniej 200 hektarów terenu: w Zborczycach, Wiatowicach, Liplasie, Gdowie, Podolanach, Zagórzanach i Zalesianach - pod budowę linii Podłęże-Piekiełko jest zarezerwowany od ponad 40 lat. Żadna inna gmina z powiatu wielickiego (ani z Małopolski) nie ma obecnie wpisanej tej inwestycji w miejscowych planach zagospodarowania.

- Jestem bardzo zadowolony z proponowanych rozwiązań. W projekcie jest wszystko co negocjowaliśmy od trzech lat, m.in. stacja kolejowa z dużą, około 150-metrową bocznicą w Gdowie (w rejonie hotelu Oriza, w okolicy skrzyżowania drogi wojewódzkiej 967 i obwodnicy Gdowa – red.). Powstaje także projekt, we współpracy z Zarządem Dróg Wojewódzkich budowy w tym rejonie estakady dla samochodów i pieszych nad linią kolejową – powiedział nam wójt Gdowa Zbigniew Wojas.

Dodał, że podczas spotkania z projektantami padła zapowiedź, że linia kolejowa Gdów – Podłęże ma być budowana jako pierwsza spośród nowych odcinków planowanego połączenia. Jeśli będą na to pieniądze, przetarg na tę część inwestycji powinien zostać ogłoszony już w 2023 roku. Natomiast z informacji, które uzyskaliśmy w PKP PLK wynika, że może być to jeszcze wcześniej – w 2022 roku.

Linia kolejowa Podłęże – Piekiełko w powiecie wielickim: około 30 km torów, siedem kolejowych stacji i przystanków, ponad 30 budynków do wyburzenia

Nowa linia kolejowa ma zaczynać się w Węgrzcach Wielkich w gminie Wieliczka (od obecnej stacji PKP). Wielicki odcinek „Piekiełka” ma mieć długość 1,5-2 km, natomiast w gminie Niepołomice zaplanowano ok. 7 km torów (przez Podłęże, Zakrzów, Suchorabę i Zagórze).

Biskupicki odcinek linii będzie liczył jedynie 150-200 m, natomiast w gminie Gdów kolejowa infrastruktura powstanie na ok. 20 km.: w Zborczycach, Wiatowicach, Liplasie, Gdowie, Podolanach, Zagórzanach i Zalesianach oraz częściowo w Zręczycach.

W powiecie wielickim kolejowe stacje i przystanki przewidziano: w Podłężu (przysiółek Balachówka), Zagórzu, Wiatowicach, Gdowie i Zagórzanach/Zalesianach. Na nowej trasie będą także obecne stacje PKP w Węgrzcach Wielkich i Kokotowie.

- Na obecnym etapie prac projektowych nie przewiduje się wyburzeń na terenie gmin Wieliczka i Biskupice. Natomiast ponad 20 budynków gospodarczych i mieszkalnych planowanych jest do wyburzenia w gminie Niepołomice oraz przeszło dziesięć w gminie Gdów – podaje Dorota Szalacha.

W gminie Niepołomice rozbiórki budynków związane z kolejową inwestycją będą konieczne przede wszystkim w Podłężu (przysiółek Rudzice) oraz Zakrzowie. W gminie Gdów wyburzenia są planowane: w Podolanach, Zręczycach, Zalesianach i Liplasie.

Plan zakłada, że linia kolejowa Podłęże-Szczyrzyc-Tymbark/Mszana Dolna zostanie zrealizowana do 2027 roku

Na budowę całości szlaku kolejowego nazywanego Podłęże – Piekiełko, planowanego przez Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark - Mszanę Dolną potrzeba 3,8 mld zł (wyliczenia z 2015 roku). Szacowana wartość tej inwestycji tylko w powiecie wielickim to 650-700 mln zł. Według zapowiedzi nowa linia kolejowa powinna być gotowa w 2027 roku

Przedsięwzięcie ma objąć modernizację istniejącej linię Chabówka – Nowy Sącz oraz budowę nowej trasy, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną

- Zaawansowane są prace projektowe w zakresie odcinków Chabówka – Rabka Zaryte oraz bocznica Klęczany – Nowy Sącz, dla modernizacji linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Dla tych odcinków weryfikowane są obecnie projekty wykonawcze. Pierwsze przetargi na modernizację linii planowane są jeszcze w 2021 roku, a kolejne postępowania, w tym na nowo budowany odcinek linii - w następnym roku - podaje Dorota Szalacha.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie