FLESZ - Jaka muzyka jest najlepsza dla zdrowia? Tego się nie spodziewałeś!
Jak powiedziała nam Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, w gminach Gdów, Wieliczka, Niepołomice i Biskupice, zakończono już zasadnicze prace geologiczne i geotechniczne na odcinku planowanej linii kolejowej.
- Obecnie trwa weryfikacja i ocena rozwiązań przedstawionych przez wykonawcę dokumentacji projektowej. Przewiduje się, że projekty budowlane dla gmin powiatu wielickiego zostaną odebrane w czwartym kwartale 2021 roku – informuje Dorota Szalacha.
Spotkanie konsultacyjne w sprawie dokumentacji dla kolejowej inwestycji, z udziałem projektantów i przedstawicieli PKP, odbyło się w ostatnich dniach m.in. w Urzędzie Gminy w Gdowie.
W tej gminie „korytarz” - o szerokości ok. 200 metrów, mający u sumie co najmniej 200 hektarów terenu: w Zborczycach, Wiatowicach, Liplasie, Gdowie, Podolanach, Zagórzanach i Zalesianach - pod budowę linii Podłęże-Piekiełko jest zarezerwowany od ponad 40 lat. Żadna inna gmina z powiatu wielickiego (ani z Małopolski) nie ma obecnie wpisanej tej inwestycji w miejscowych planach zagospodarowania.
- Jestem bardzo zadowolony z proponowanych rozwiązań. W projekcie jest wszystko co negocjowaliśmy od trzech lat, m.in. stacja kolejowa z dużą, około 150-metrową bocznicą w Gdowie (w rejonie hotelu Oriza, w okolicy skrzyżowania drogi wojewódzkiej 967 i obwodnicy Gdowa – red.). Powstaje także projekt, we współpracy z Zarządem Dróg Wojewódzkich budowy w tym rejonie estakady dla samochodów i pieszych nad linią kolejową – powiedział nam wójt Gdowa Zbigniew Wojas.
Dodał, że podczas spotkania z projektantami padła zapowiedź, że linia kolejowa Gdów – Podłęże ma być budowana jako pierwsza spośród nowych odcinków planowanego połączenia. Jeśli będą na to pieniądze, przetarg na tę część inwestycji powinien zostać ogłoszony już w 2023 roku. Natomiast z informacji, które uzyskaliśmy w PKP PLK wynika, że może być to jeszcze wcześniej – w 2022 roku.
Linia kolejowa Podłęże – Piekiełko w powiecie wielickim: około 30 km torów, siedem kolejowych stacji i przystanków, ponad 30 budynków do wyburzenia
Nowa linia kolejowa ma zaczynać się w Węgrzcach Wielkich w gminie Wieliczka (od obecnej stacji PKP). Wielicki odcinek „Piekiełka” ma mieć długość 1,5-2 km, natomiast w gminie Niepołomice zaplanowano ok. 7 km torów (przez Podłęże, Zakrzów, Suchorabę i Zagórze).
Biskupicki odcinek linii będzie liczył jedynie 150-200 m, natomiast w gminie Gdów kolejowa infrastruktura powstanie na ok. 20 km.: w Zborczycach, Wiatowicach, Liplasie, Gdowie, Podolanach, Zagórzanach i Zalesianach oraz częściowo w Zręczycach.
W powiecie wielickim kolejowe stacje i przystanki przewidziano: w Podłężu (przysiółek Balachówka), Zagórzu, Wiatowicach, Gdowie i Zagórzanach/Zalesianach. Na nowej trasie będą także obecne stacje PKP w Węgrzcach Wielkich i Kokotowie.
- Na obecnym etapie prac projektowych nie przewiduje się wyburzeń na terenie gmin Wieliczka i Biskupice. Natomiast ponad 20 budynków gospodarczych i mieszkalnych planowanych jest do wyburzenia w gminie Niepołomice oraz przeszło dziesięć w gminie Gdów – podaje Dorota Szalacha.
W gminie Niepołomice rozbiórki budynków związane z kolejową inwestycją będą konieczne przede wszystkim w Podłężu (przysiółek Rudzice) oraz Zakrzowie. W gminie Gdów wyburzenia są planowane: w Podolanach, Zręczycach, Zalesianach i Liplasie.
Plan zakłada, że linia kolejowa Podłęże-Szczyrzyc-Tymbark/Mszana Dolna zostanie zrealizowana do 2027 roku
Na budowę całości szlaku kolejowego nazywanego Podłęże – Piekiełko, planowanego przez Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark - Mszanę Dolną potrzeba 3,8 mld zł (wyliczenia z 2015 roku). Szacowana wartość tej inwestycji tylko w powiecie wielickim to 650-700 mln zł. Według zapowiedzi nowa linia kolejowa powinna być gotowa w 2027 roku
Przedsięwzięcie ma objąć modernizację istniejącej linię Chabówka – Nowy Sącz oraz budowę nowej trasy, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną
- Zaawansowane są prace projektowe w zakresie odcinków Chabówka – Rabka Zaryte oraz bocznica Klęczany – Nowy Sącz, dla modernizacji linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Dla tych odcinków weryfikowane są obecnie projekty wykonawcze. Pierwsze przetargi na modernizację linii planowane są jeszcze w 2021 roku, a kolejne postępowania, w tym na nowo budowany odcinek linii - w następnym roku - podaje Dorota Szalacha.
- Gdzie w Małopolsce zarabia się najwięcej? Są zaskoczenia w zestawieniu [RANKING]
- Droższy dojazd do Krakowa z gmin ościennych. Pasażerowie narzekają na ceny biletów
- Wieliczka dostanie nowy kompleks dla ratowników. Budowa nabiera rozpędu [ZDJĘCIA]
- Gdzie jest praca w Krakowie i Małopolsce? Tysiące firm znikają, ale powstają nowe
- Puszcza Niepołomicka - tu znajdziesz spokój i ciszę [ZDJĘCIA]
- Latarnie dodają uroku parkowi na Stoku pod Baranem [ZDJĘCIA]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?