Ludzie walczą o poranny pociąg

Redakcja
15 grudnia wprowadzono nowy rozkład jazdy PKP. Koleje Śląskie zlikwidowały m.in. najważniejszy dla wielu z nich kurs pociąg wyjeżdżający z Wadowic do Bielska-Białej (linia nr 117) o godz. 3.46, którym mogli dojechać do pracy na szóstą rano.

Radny powiatowy Zbigniew Jurczak uważa, że transport drogowy i kolej powinny współpracować. Kolej likwiduje najpopularniejsze połączenia, przez co w efekcie jeździ nią coraz mniej ludzi - zauważa radny FOT. ROBERT SZKUTNIK

WADOWICE. Koleje Śląskie zlikwidowały pierwszy kurs z Wadowic do Bielska-Białej o godz. 3.46. Mieszkańcy regionu protestują, bo teraz nie mogą dojechać do pracy w śląskich zakładach na godzinę szóstą.

Teraz pierwszy poranny pociąg jedzie do stolicy Podbes-kidzia o godz. 4.45. W Bielsku jest na dworcu dziesięć minut po szóstej. To za późno, żeby zdążyć do pracy na pierwszą zmianę w wielu zakładach i fabrykach nie tylko Bielska, ale także całego Śląska. Pierwszym porannym pociągiem jechali pracownicy nawet do Tarnowskich Gór.

- To skandal, że nie ma tego połączenia. Pociag był pełny. Z tego pociągu pasażerowie przesiadali się na pociągi jadące w kierunku Katowic. Na przykład pracujący w Czechowicach od godziny szóstej mieli dogodny dojazd do pracy - mówi Jan Nowak, pracujący w Katowicach. Teraz nie ma jak dojechać do pracy

O tym, że ten poranny kurs jest potrzebny, przekonuje także dyżurny ruchu na stacji PKP w Andrychowie.

- Bardzo dużo ludzi nim jeździło. Najwięcej wsiadało od Andrychowa, gdzie o pracę trudno. Tak, że przed Bielskiem trzeba było stać, bo brakowało miejsc siedzących - mówi Wiesław Pająk, dyżurny ruchu i członek kolejarskiej Solidarności.

Pająk wie, o czym mówi, bo sam dojeżdża do pracy z pod-wadowickiej Choczni.

Na tej linii przepełnione są też pociągi tzw. studenckie, tzn. te, którymi studenci wracają lub jadą do dużych miast na studia w weekendy.

Błędne decyzje kolei

Remont dworca PKP w Wadowicach i torowiska kosztował kilka lat temu około 30 mln zł. Dziś po dworcu hula wiatr. Działa tylko bar prywatnego ajenta.

Tymczasem według ocen miłośników kolei, na trasie Wadowice-Kraków i Wadowi-ce-Bielsko jest do przewiezienia w każdą stronę codziennie od 3 do 5 tysięcy ludzi. Liczbę potencjalych pasażerów obliczono sumując kursy busów i autobusów, które średnio przewożą po trzydzieści osób.

Przewoźnik obiecał?

- Trzeba zbudować parkingi przy stacjach PKP. Tak, żeby ludzie mogli zostawiać auta i przesiadać się na pociąg. Zarówno w Bielsku, jak i w Krakowie, pociąg zatrzymuje się w samym centrum. Likwidowanie połączeń, to droga donikąd - mówi Zbigniew Jurczak, radny i prezes Towarzystwa Miłośników Ziemi Wadowickiej.

W lecie tego roku pod naciskiem społeczności lokalnych, które domagały się utrzymania połączeń kolejowych na linii nr 117, skrzyknęły się samorządy od Kalwarii Zebrzydowskiej do Bielska-Białej. Wypracowano wspólne stanowisko w sprawie rozkładu jazdy.

Petycję w tej sprawie wraz z trzema tysiącami podpisów zawieziono do władz Kolei Śląskich. Koleje obiecały, że połączenia pozostaną.

W lecie obiecały, a teraz najważniejsze dla wielu połącznie zlikwidowano. Do Kolei Śląskich poszła kolejna petycja mieszkańców. Ale na razie ci, którzy do pracy jeździli na godzinę 6, zostali bez dojazdu.

- Fabryki nie zmienią dla nas godzin rozpoczęcia zmiany - denerwują się ludzie.

Robert Szkutnik

JAK POMÓC

Maciej Zaremba, rzecznik prasowy Kolei Śląskich:

Pasażerowie mają możliwość dojechania do pracy na godzinę 8.00 do Katowic. Podróżni mogą na przykład skorzystać z połączenia Wadowice 4.45 - Bielsko-Biała Główna 6.10, a następnie dojechać do Katowic pociągiem Bielsko-Biała Główna 6.22 - Katowice 7.30. Liczba połączeń na linii Wadowice - Bielsko jest zależna od umowy zawartej pomiędzy urzędami marszałkowskimi województw śląskiego i małopolskiego. Układ połączeń obowiązujących na tej linii od 15 XII 2013 r. zakłada przede wszystkim umożliwienie dojazdu oraz powrotu do Bielska oraz Czechowic-Dziedzic pasażerom rozpoczynającym pracę lub naukę o godzinie 7.00 i 8.00.
* Połączenie umożliwiające dojazd do Bielska-Białej po godzinie piątej (do pracy na 6.00) rano cieszyło się mniej więcej dwukrotnie mniejszym zainteresowaniem niż następne połączenia, dlatego zdecydowano o rezygnacji z tego połączenia. Utrzymanie go wiąże się z koniecznością skierowania do obsługi tej linii trzeciego składu, co z finansowego punktu widzenia byłoby niezgodne z założeniami planu naprawczego Kolei Śląskich.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie