MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Metro znów w planach

Redakcja
Miasto chce wrócić do planów budowy metra. Ma się ono znaleźć w powstającym nowym Studium Zagospodarowania Przestrzennego dla Krakowa.

INWESTYCJE. W studium zagospodarowania mają się znaleźć dwie linie

Planuje się w nim dwie linie. Pierwszą wschód - zachód z centrum Nowej Huty do Bronowic. Przebieg drugiej jest dopiero analizowany.

- Głównym kierunkiem rozwoju miasta ma być Płaszów, Bieżanów, Rybitwy. Być może stamtąd biegłaby linia do przykładowo Kurdwanowa. Linie miałby się zbiegać na Dworcu Głównym, który ma być głównym węzłem przesiadkowym - informuje Stanisław Albricht, prezes firmy "Altrans", który bierze udział przy opracowywaniu studium.- To będzie pierwszy dokument, w którym od wielu lat będzie pokazane metro. To da podstawy do tego, aby przeprowadzić prace projektowe i w przyszłości rozpocząć inwestycję. Najwcześniej może do tego dojść za około 10 lat - ocenia Stanisław Albricht.

Trzy lata temu na zlecenie miasta w firmie "Altrans" powstało studium wykonalności premetra dla Krakowa. Zaproponowano wtedy w I etapie dwie linie premetra: trasę wschód - zachód o długości ok. 4 km, od ronda Mogilskiego do ul. Królewskiej w rejonie jej skrzyżowania z ul. Kijowską. Drugą linię północ - południe wtyczono od fortu przy ul. Kamiennej, a jej koniec wyznaczono przy Rynku Podgórskim, albo ul. Kalwaryjskiej.

W studium dla premetra przyjęto, że okres realizacji inwestycji to lata 2014-2030. Koszt I etapu szacowano wtedy na ok. 3,5 mld zł. Barierą dla podziemnej komunikacji w Krakowie są jednak finanse. Z powodu kryzysu studium trafiło do szuflady, a premetro nie zostało wpisane do wieloletniego programu inwestycji w mieście. Przedstawiciele władz Krakowa podkreślali, że nie ma sensu tego robić, jeżeli nie będzie na to środków.

- Na razie studium dla preremetra jest w szufladzie, bo wiadomo, że na nic nie ma pieniędzy, chociaż budowa drugiej linii metra w Warszawie otrzymała dofinansowanie ze środków unijnych w wysokości 75 procent. Nikt nigdy tyle nie dostał. Jest to przykład na to, że inwestycje dobrze przygotowane i uzasadnione mogą uzyskać duże poparcie unijne, które w znacznym stopniu odciążą budżet miasta - mówi Stanisław Albricht.

Piotr Tymczak

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Gadżety i ceny oficjalnego sklepu Euro 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski