Myślenice. II Liceum Ogólnokształcące okazało się najlepsze w Małopolsce w rankingu szkół „Zwolnieni z teorii”

Katarzyna Hołuj
Katarzyna Hołuj
Uczennice II LO w ramach "Zwolnionych z teorii" uczyły jak udzielać pierwszej pomocy Fot. Projekt [/quot/]Nie czekaj.Ratuj[/quot/]

FLESZ - Co powinien zawierać idealny profil na Linkedin?

II Liceum Ogólnokształcące działające przy Zespole Szkół – Małopolska Szkoła Gościnności w Myślenicach w olimpiadzie „Zwolnieni z teorii” bierze udział od 2014 roku i od początku wyróżnia się wysoką jakością. W rankingu podsumowującym ostatnią edycję, w którym sklasyfikowano w sumie prawie 300 szkół z całej Polski, zajęło ono 1 w Małopolsce i 11 w Polsce (polepszając tym samym pozycję z ubiegłego roku o 6 „oczek”).

Uczniowskie olimpiady nie są nowym, ani odkrywczym, ale ta jest inna, bo to olimpiada sprawdzająca umiejętności praktyczne, a nie wiedzę teoretyczną.

Przez tych kilka lat w ZS-MSG zrealizowano w sumie już 54 projekty. - Pierwszym był „Dżentelmen ulicy” - wspomina Krzysztof Heród, nauczyciel przedsiębiorczości, który był pierwszym opiekunem uczniowskich projektów w tej szkole, a potem jego śladem poszli inni nauczyciele.

Poradnik maturzysty. TOP 10 zawodów przyszłości po koronawir...

Projekty mogą być powiązane z pasjami uczniów, albo być odpowiedzią na palący w ich ocenie problem społeczny. Były więc m.in. projekty mające zwrócić uwagę na potrzebę ochrony środowiska naturalnego (Młodzi dla Natury), propagujące dbałość o czystość i poprawność języka polskiego (No elo), opowiadające się za tolerancją (Dostrzec człowieczeństwo), uwrażliwiające na potrzeby innych i zachęcające do bycia dobrym (Światło w sobie mam), udowadniające jak ciekawą i pożyteczna dziedziną jest chemia (Baby chemist) oraz uczące udzielania pierwszej pomocy (Nie czekaj. Ratuj!).

Najlepsze mają szansę na otrzymanie najwyższych laurów, czyli Złotych Wilków. Nominacje do tytułu najlepszego projektu społecznego w Polsce otrzymały cztery.

Łączy je to, że wszystkie uczą skutecznego działania, bo trzeba m.in. ustalić harmonogram działań, budżet, pozyskać partnerów i sponsorów. - To też nauka umiejętności pracy w grupie, słuchania innych i szukania kompromisów – mówi Julia Jawień, uczennica I klasy II LO, która razem z czterema koleżankami realizowała projekt „Nie czekaj. Ratuj!”. Dziewczęta zaplanowały, że przeszkolą 150 uczniów szkół podstawowych, a udało się im przekroczyć liczbę siedmiuset i nie zamierzają na tym poprzestać. Chcą kontynuować projekt.

Dyrektor ZS-MSG Jerzy Niedenthal widzi jeszcze inne korzyści. Praca nad projektami, jak mówi, nie tylko wyzwala inicjatywę młodzieży, ale też jest doskonałą lekcję samodzielności i odpowiedzialności.

W rankingu znalazła się jeszcze jedna myślenicka szkoła – I Liceum Ogólnokształcące. Zajęło 15 miejsce w Małopolsce i 235 w Polsce.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie