Nie skończą dworca w 2013 r.

Nie skończą dworca w 2013 r.

ARM

Dziennik Polski 24

Dziennik Polski 24

Fot. Andrzej Banaś

Fot. Andrzej Banaś

KONTROWERSJE. Kolejarze mają już gotową ekspertyzę dotyczącą stanu zaawansowania prac w podziemnym dworcu PKP - Kraków Główny. Nie ma szans na szybkie zakończenie inwestycji. Termin otwarcia znowu przesuwa się w czasie.
Fot. Andrzej Banaś

Fot. Andrzej Banaś

Fot. Andrzej Banaś

Praktycznie do zera zmalały szanse na ukończenie budowy nowoczesnego dworca podziemnego PKP w bieżącym roku. A miał być gotowy siedem miesięcy temu!

Co gorsza, nadal nie został nawet ogłoszony przetarg na wybór nowego wykonawcy, który dokończy roboty rozpoczęte przez firmę Budus, która ogłosiła upadłość. Jeśli nikt do niego nie przystąpi lub firmy będą się odwoływać, to dworzec może być rozgrzebanym placem budowy przez kolejne lata.

Wczoraj kolejarze poinformowali, że komisja inwentaryzacyjna, oceniająca zaawansowanie inwestycji, stwierdziła, że nowemu wykonawcy potrzebne będzie co najmniej osiem miesięcy, aby ją zakończyć.

Kłopoty na budowie dworca, do którego przeniesiona ma zostać cała obsługa pasażerów z zabytkowego budynku, rozpoczęły się ponad pół roku temu. W czerwcu 2012 r. okazało się, że spółka PKP SA nie wybrała na czas wykonawcy części robót - chodziło o modernizację tunelu Antresola.

Gdy w końcu kolejarzom udało się ogłosić przetarg na wybór firmy, która przeprowadzi te prace, to w sierpniu 2012 r. został unieważniony. Kolejarze tłumaczyli, że uczestnicy zbyt wysoko wycenili swe prace. We wrześniu pracownicy PKP SA ogłosili przetarg ponownie i prognozowali, że całą inwestycję uda się ukończyć na początku 2013 r. Szybko okazało się jednak, że cały plan legł w gruzach, bo główny wykonawca - firma Budus - ze względu na problemy finansowe - nie jest w stanie kontynuować robót. Na początku grudnia PKP SA odstąpiło ostatecznie od umowy z wykonawcą, a na placu budowy nowego dworca Kraków Główny zaczęła działać komisja inwentaryzacyjna. Miała ona ocenić dotychczasowy stan prac, a także docelowo określić dokładny zakres robót niezbędny do ukończenia inwestycji.

Cały czas kolejarze utrzymywali, że dworzec powinien być gotowy w 2013 r. - Nowy harmonogram zakłada zakończenie prac w IV kwartale 2013 roku - informował dwa miesiące temu Tomasz Kowalski z zespołu prasowego PKP SA.

Efekt prac komisji inwentaryzacyjnej jest jednak zaskakujący.

Jak przyznaje Paulina Jankowska, główny specjalista departamentu marketingu PKP SA, nowy wykonawca potrzebował będzie nawet ośmiu miesięcy, aby zakończyć budowę, czyli znacznie więcej niż sądzono poczatkowo.

- Dla nowego wykonawcy pozostał remont tunelu Antresola oraz prace wykończeniowe, a także częściowo instalacyjne - wskazuje Jankowska, nie podając bliższych szczegółów.

Co ciekawe, kolejarze nie godzą się również, aby reporterzy weszli do podziemi i zobaczyli faktyczny stan zaawansowania robót.

- Pomimo przerwy w inwestycji jest to teren prac budowlanych. Ze względów bezpieczeństwa nie możemy więc udzielić zgody na wejście i wykonywanie zdjęć - odpowiada na naszą prośbę Aleksandra Dąbek z departamentu marketingu PKP SA.

Nie wiadomo nawet, kiedy prace ruszą ponownie. Jeszcze w styczniu kolejarze z PKP SA przyznawali, że wybór nowego wykonawcy powinien rozpocząć się w lutym. Teraz wiadomo, że to niewykonalne.

Tomasz Kowalski przyznaje, że obecnie przygotowywane są dokumenty do rozpoczęcia przetargu na nowego wykonawcę. Samo ogłoszenie przetargu nastąpi jednak prawdopodobnie dopiero w marcu.
1 »

Komentarze (9)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

143 (gość)

Zgłoś naruszenie treści

W Krakowie inwestycjami kierują ludzie nieudolni o marnej wiedzy na ten temat i przy pomocy urzędników ślimaczą się wszystkie budowy. Wyjątkiem są te z przeważającą częścią biznesu prywatnego....rozwiń całość

W Krakowie inwestycjami kierują ludzie nieudolni o marnej wiedzy na ten temat i przy pomocy urzędników ślimaczą się wszystkie budowy. Wyjątkiem są te z przeważającą częścią biznesu prywatnego. Inwestor prywatny nie jest skory do wydłyżania terminów i podwyższania kosztów budowy.zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Dentysta (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Nic dodać ni ująć ! Polska normalnosc i biurokracja z ktorej cały świat się śmieje i mówi że ...Polak potrafi !

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

adam (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Szkoda w ogóle komentować. Czy w tym mieście w ogóle kiedykolwiek będzie coś na czas? Jak lubię Kraków, tam zaczynam być coraz bardziej krytyczne wobec tego co się tu dzieje.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

krakowianka (gość)

Zgłoś naruszenie treści

czyzby kolejny szkieletor w wersji podziemnej?

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Allan (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Ten dworzec to festiwal nieudolności, po prostu wstyd i hanba! Stoi gotowy już 40 lat, a jak wreszcie PKP zabrało się za jego wykończenie - tak, tak, wykończenie! wybudowany jest już daaaawno - to...rozwiń całość

Ten dworzec to festiwal nieudolności, po prostu wstyd i hanba! Stoi gotowy już 40 lat, a jak wreszcie PKP zabrało się za jego wykończenie - tak, tak, wykończenie! wybudowany jest już daaaawno - to nawet z tym nie mogą sobie poradzić. Farsa. A nowoczesny to może by był, gdyby oddano go do użytku w latach 70-tych, kiedy został zaplanowany. Teraz to wielka lipa, dodatkowo wypaczona w dodatku przez bunkier galeryjny, który blokuje wejście na dworzec od strony zachodniej i przyciasny dworzec autobusowy od strony wschodniej oraz tunel premetra, skręcający nie wiadomo po co na północ, zamiast przebiegać w osi W-E.zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

gosc (gość)

Zgłoś naruszenie treści

A na czym będzie polegać to nowoczesność? Najnowocześniejszy w Polsce? Bo co? Bo będą kasy i poozekalnia? Absurdem jest budowanie tego dworca, wystarczyło dobudować nową część do starego obiektu....


Autor komentarza nie dodał zdjęcia

kajl (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Do Wawelu też proponuję dobudować nową część, bo się tam ciasno robi.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

buhahaha (gość)

Zgłoś naruszenie treści

założę się, że nie skończą także w 2014 i 2015.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

wrak (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Nieudolnym i leniwym kolejarzom powinni kazać płacić z własnej kieszenie za dokończenie tego szkieletora.

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Polecamy

Kraków czy Warszawa? Odróżnisz je bez problemu? [QUIZ]

Kraków czy Warszawa? Odróżnisz je bez problemu? [QUIZ]

OSOBOWOŚĆ ROKU 2018 | Kto zasługuje na ten tytuł?

OSOBOWOŚĆ ROKU 2018 | Kto zasługuje na ten tytuł?

Ogłoszenia matrymonialne z dawnych lat

Ogłoszenia matrymonialne z dawnych lat

Magda Gessler odpadnie przy pierwszym pytaniu. A Ty? Sprawdź, czy jesz po krakowsku [QUIZ]

Magda Gessler odpadnie przy pierwszym pytaniu. A Ty? Sprawdź, czy jesz po krakowsku [QUIZ]