Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nie ufamy deweloperom, nie korzystamy z porad

Alicja Charzyńska
Rynek. Dlaczego przy zakupie mieszkania jesteśmy tak lekkomyślni?

Wyniki raportu pt. „Jak Polacy wybierają mieszkania?” wskazują na powszechny brak zaufania do deweloperów.

Aż 80 procent Polaków, planujących zakup nieruchomości nie darzy zaufaniem żadnego z nich. Jednocześnie mniej niż jedna trzecia badanych decyduje się przy podejmowaniu tak bardzo istotnej decyzji skorzystać z pomocy ekspertów: prawnika, architekta lub doradcy kredytowego.

Badanie, przeprowadzone przez SW Research na zlecenie Procontent, miało na celu sprawdzenie świadomości wśród Polaków poziomu ryzyka, związanego z zakupem nieruchomości. Raport ukazuje też priorytety, którymi kierują się nabywcy przy wyborze nieruchomości oraz poziom wiedzy na temat firm deweloperskich.

Raport wskazuje, że pomimo niskiego poziomu zaufania do oferujących mieszkania na rynku pierwotnym, bardzo rzadko sięgamy po pomoc jakichkolwiek ekspertów. Tylko nieliczni kupujący sprawdzają stan techniczny budynków, pozostali ignorują ryzyko, jakim obarczone są nieruchomości na rynku wtórnym.

Mniej niż 30 proc. badanych konsultuje swoją decyzję w zakresie oceny stanu technicznego budynku, a tylko 21,6 proc. sprawdza jego stan prawny, korzystając z porad prawnika. Po pomoc do doradcy kredytowego udaje się zaledwie 26,7 proc. badanych Polaków.

A z doradztwa warto korzystać! Jak wskazuje raport UOKiK ze stycznia 2014 roku pt. „Konsument na Rynku Deweloperskim” na 93 badanych przedsiębiorców tej branży – 89 podmiotów naruszało przepisy. Wykryte naruszenia polegały na wykorzystywaniu postanowień sprzecznych z przepisami prawa, stosowaniu tzw. klauzul abuzywnych, czyli postanowień, które w sposób rażący naruszają interesy konsumentów.

Podobnie niepokojące dane dotyczą stanu mieszkań na rynku wtórnym. Znaczna część istniejących dziś budynków jest w bardzo złym stanie technicznym i wymagają gruntownego remontu. Według danych Eurostatu dotyczyć to może ponad 1,5 mln mieszkań w Polsce .

– Obecna sytuacja na rynku nieruchomości wskazuje, że potrzebna jest kampania budująca świadomość nabywców w zakresie przysługujących im praw i obowiązków. Warto edukować Polaków w kwestii pomocy, jakiej mogą oczekiwać od specjalistów z dziedziny architektury, prawa czy finansów. Eksperci powinni pokazywać, które problemy kupujących mieszkania pomaga- ją rozwiązywać na co dzień oraz jak zabezpieczają swoich klientów przed dokonaniem złego wyboru. Swoją pozycję jako wiarygodnego źródła informacji powinni także budować deweloperzy, zarówno poprzez etyczne postępowanie, jak i __budowanie wizerunku własnych doradców – podkreśla Iwona Kubicz, prezes Procontent Communication.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski