Na tę inwestycję mieszkańcy i kierowcy czekali dziesięciolecia. Wraz z 45-metrowym wiaduktem nad torami rozbudowano przyległy układ drogowy. Powstały trzy ronda, łącznik oraz ścieżka rowerowa i zbiornik retencyjny.
Ta inwestycja powstała dzięki ogromnemu wsparciu z Funduszu Dróg Samorządowych i przychylności ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka. Jest też przykładem współpracy samorządów. Tę inwestycje wsparło miasto Kraków oraz dwie gminy Zielonki i Michałowice, których wójtowie Bogusław Król i Antoni Rumian od zawsze apelowali o to, aby ta przeprawa powstała i jak bardzo jest potrzebna do połączenia północnych regionów powiatu krakowskiego z miastem - mówił Wojciech Pałka, starosta krakowski.
Obecny podczas otwarcia wiaduktu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przypominał, że ta nowa infrastruktura jest przykładem takich zadań, których w Polsce przez kilkadziesiąt lat nie można było zrealizować.
Na ten wiadukt czekali mieszkańcy i użytkownicy dróg. Istniejący dotychczas wiadukt - jak pamiętają pokolenia mieszkańców regionu - to wiadukt niespełniający żadnych norm, w bardzo słabej kondycji technicznej, co już było wiadomo przed kilkudziesięciu laty. Wreszcie przyszedł moment, kiedy Prawo i Sprawiedliwość złożyło deklarację, że musimy zmienić nasze otoczenie komunikacyjne, nie tylko sieć szybkiego ruchu, nie tylko najważniejsze trakty, ale też drogi gminne i powiatowe, którymi na co dzień udajemy się do pracy, do szkoły, na zakupy, do kościoła, do lekarza – mówił w Batowicach minister Adamczyk.
Wiadukt miał długą historię przygotowywania dokumentów. Podczas otwarcia wspominał wójt Zielonek Bogusław Król, że wspólnie z wójtem Michałowic od 2010 roku zabiegali o realne działania na rzecz budowy wiaduktu.
- Powstawały pierwsze koncepcje, padły propozycje, żeby gmina Zielonki projektowała to zadanie. Z trwogą podjąłem się tego przedsięwzięcia, ze świadomością, jak wielkie trudności nas tu czekają. Były projekty, pierwsze przetargi i pierwsze dofinansowanie - dostaliśmy wówczas 5,8 mln zł, podczas gdy oferty przetargowe opiewały na 30 mln zł. Nie mogliśmy udźwignąć tej inwestycji. Powiat ponownie przejął zadanie, a z pomocą przyszedł minister Adamczyk i Fundusz Dróg Samorządowych, z którego udało się pozyskać wysokie dofinansowanie 25 mln zł, dzięki temu inwestycja była możliwa do realizacji - mówi wójt Zielonek.
Nowy wiadukt powstał nieco dalej od dotychczasowego, a istniejąca dotąd przeprawa przez tory w Batowicach zostanie zamieniana na przeprawę pieszo rowerową.
Wartość budowy wiaduktu w Batowicach
Wartość umowy z wykonawcą: 37 900 853 zł
w tym:
dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych: 24 923 906 zł
udział samorządów
- miasto Kraków 8 000 000 zł
- powiat krakowski 2 176 947 zł
- gmina Zielonki 1 800 000 zł
- gmina Michałowice 1 000 000 zł
Dodatkowo koszt wykupu gruntów 2 000 000 zł
- Co zjeść, podróżując po Małopolsce? Oto regionalne przysmaki!
- Amerykański Rajd kantYny w gminie Wielka Wieś. Kowboje i rumaki pod maskami aut
- Wielka Wieś. Nietypowe dożynki. Korowody, wieńce, przyśpiewki na Wielkowiejskim Targu
- Piknik Rodzinny w Ojcowskim Parku Narodowym. Atrakcji nie brakowało!
- Gminne święto plonów. Przybył korowód z 13 wieńcami i przyśpiewkami
- Z wizytą w kozim gospodarstwie, czyli tam, gdzie zbierają suchy chleb
FLESZ - Inflacja przyhamuje na jesieni. Komentarz Piotra Palutkiewicza
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?