Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Płynny przejazd przez miasto? Od dziś nie ma na to szans.

Redakcja
Fot. Anna Kaczmarz
Fot. Anna Kaczmarz
Stoczniowców, al. Pokoju, Mogilska, rondo Grzegórzeckie, Wielicka, rondo Matecznego, Limanowskiego - to tylko niektóre z arterii i węzłów komunikacyjnych, na których od dziś można się spodziewać potężnych korków.

Fot. Anna Kaczmarz

KOMUNIKACJA. Czekają nas wielkie

- Te arterie mogą nie być w stanie przyjąć wzmożonego ruchu. Niech kierowcy zapomną o płynnym przejeździe przez miasto - mówi naczelnik krakowskiej policji drogowej Krzysztof Burdak.

Od dziś kierowcy muszą się liczyć z bardzo poważnymi utrudnieniami w ruchu, ruszają bowiem prace przy przebudowie jednego z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w Podgórzu: skrzyżowania ulic Nowohuckiej, Powstańców Wielkopolskich, Klimeckiego i Płaszowskiej. Będzie tam budowana ponad stumetrowej długości estakada.

W związku z rozpoczęciem prac wprowadzono znaczne ograniczenia w ruchu w rejonie skrzyżowania, kierowcy na pewno będą więc szukać objazdów. Którędy pojadą? Gdzie można się spodziewać największych problemów komunikacyjnych?

Otóż główny "ciężar" przyjmie na siebie leżące najbliżej przebudowywanego węzła skrzyżowanie ulic Saskiej, Stoczniowców i Nowohuckiej. Specjaliści z dziedziny komunikacji ostrzegają, że skrzyżowanie to kompletnie się zakorkuje.

- Trzeba pamiętać, że praktycznie nie ma innej alternatywy przejazdu do Podgórza i to jest problem - przyznaje naczelnik krakowskiej drogówki Krzysztof Burdak. Wskazuje przy tym, iż jedyną alternatywą pozostaje most Wandy (kierunek Nowa Huta) oraz ul. Półłanki (kierunek Bieżanów), więc na pewno w tych rejonach miasta ruch się nasili.

Pewne jest, że po rozpoczęciu przebudowy skrzyżowania ulicy Nowohuckiej z Powstańców Wielkopolskich, Klimeckiego , Płaszowska jedną z najbardziej obciążonych arterii będzie aleja Pokoju. Korków można się też spodziewać m.in. w rejonie ronda Dywizjonu 308, na ul. Mogilskiej czy wreszcie na rondzie Grzegórzeckim, gdzie może nastąpić skumulowanie ruchu.

Bardzo duży problem może być też na skrzyżowaniu ulicy Wielickiej i Powstańców Wielkopolskich, a ponadto na ulicy Limanowskiego i w rejonie ronda Matecznego.

- Wiele z tych ciągów komunikacyjnych i skrzyżowań może nie być w stanie przyjąć wzmożonego ruchu. Spodziewamy się wielkich utrudnień. Niech kierowcy zapomną o płynnym przejeździe przez miasto - mówi Krzysztof Burdak. Zastrzega jednak, że zachowania kierowców trudno przewidzieć.

Dopiero po kilku dniach obserwacji będzie można stwierdzić, jak ograniczenia na przebudowywanym skrzyżowaniu wpłyną na "rozłożenie" ruchu w pozostałych rejonach Krakowa.

Zdaniem prof. Andrzeja Rudnickiego, kierownika katedry systemów komunikacyjnych Politechniki Krakowskiej, poważnych utrudnień w ruchu i korków nie da się uniknąć. Profesor przyznaje, że układ komunikacyjny w Krakowie jest, jaki jest i nawet najlepiej wytyczone objazdy nic nie dadzą, jeśli arterie nie będą w stanie przyjąć wzmożonego ruchu.

- Będzie trudno, szczególnie w pierwszych dniach po rozpoczęciu przebudowy skrzyżowania. Dlatego jedyne wyjście to, żeby część mieszkańców zrezygnowała z jazdy samochodem. Inaczej problem się nie rozwiąże - uważa prof. Rudnicki. Według niego szansą na ograniczenie korków jest komunikacja zbiorowa, by jednak kierowcy przesiedli się do niej ze swych aut, musi ona być konkurencyjna, czyli szybsza.
Niestety, na razie jednak konkurencyjna nie jest i nie zapowiada się, by miała się taka stać. Pewne jest, że autobusy kursujące przez przebudowywane skrzyżowanie ugrzęzną w korkach razem z samochodami. Wprawdzie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne wystąpiło ostatnio do Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu z wnioskiem o wydzielenie specjalnych pasów dla autobusów (na dojazdach do skrzyżowania), ale pomysł ten nie zyskał akceptacji urzędników.

Przedstawiciele ZIKiT argumentują, iż pasów dla komunikacji miejskiej nie wydzielili, bo nie chcieli jeszcze bardziej utrudniać ruchu w rejonie przebudowywanego skrzyżowania. - Nie jest jednak powiedziane, że nasze stanowisko nie ulegnie zmianie. Być może zapadnie decyzja o wydzieleniu tych pasów, ale najpierw trzeba przez przynajmniej parę dni poobserwować, co się będzie działo na skrzyżowaniu - usłyszeliśmy w ZIKiT.

Profesor Rudnicki podkreśla, że wydzielone pasy dla komunikacji miejskiej byłyby dobrym rozwiązaniem. Dzięki temu autobusy omijałyby korki, co na pewno przynajmniej część kierowców zachęciłoby do rezygnacji z jazdy własnym autem. - Zmiana zachowań kierowców to jedyna szansa, jedyny ratunek, żeby cokolwiek poprawić - uważa ekspert z Politechniki Krakowskiej.

(PSZ)

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski