– Choćbym się miała krzyżem położyć przed koparkami, nie wpuszczę ich na działkę – deklarowała w poniedziałek w ratuszu Maria Kosiba z ul. Podmłynie. Jej nastrój udzielił się sporej grupie sądeczan, którzy chcieli zapoznać się z trzema koncepcjami przebiegu tzw. Węgierskiej bis.
Blisko sześciokilometrowy odcinek drogi, biegnącej równolegle do ul. Węgierskiej, a wzdłuż wałów Dunajca, ma sprawić, że znikną korki na wylotowej szosie w kierunku Starego Sącza i dalej w stronę granicy ze Słowacją. Mieszkańcy Wólek, Kaduka i Tłoków, oglądający wczoraj mapy z proponowanym przebiegiem trasy, nerwowo szukali na nich swoich domów i działek.
– Mam dwie działki po trzydzieści arów – mówi Maria Kosiba. – Żyję z tego, co na nich urośnie, bo moje dzieci nie mają pracy, a skromna emerytura nie wystarcza na utrzymanie. Nie mogę stracić tej ziemi.
Zaniepokojony o swoją przyszłość był też wczoraj Sebastian Kantor. Właśnie buduje dom przy ul. Podmłynie. Zauważył, że zjazd z proponowanej trasy kończy się... w jego ogródku.
– Od trzydziestu lat słyszałem zapowiedzi budowy drogi alternatywnej dla Węgierskiej – opowiada Sebastian Kantor. – I na gadaniu się kończyło. Teraz zaczynam się jednak bać, czy trasa nie będzie przebiegać po mojej posesji.
Zaniepokojonych jest także 200 emerytów z Ogrodów Działkowych „Dunajec” przy ul. Radzieckiej. Bowiem jedna z proponowanych koncepcji zakłada przebieg ulicy przez ich grunty.
– Nie wyobrażam sobie takiego scenariusza – mówi prezeska ogrodów Helena Migacz. – Od 48 lat mam tam działkę. Spędzam w ogródku każdą wolną chwilę.
Przebiegiem Węgierskiej bis żywo interesują się przedsiębiorcy. Mapy skrupulatnie analizował m.in. Janusz Włodarczyk z firmy Fakro. Światowy lider w produkcji okien dachowych ma ogromne hale produkcyjne właśnie pomiędzy ul. Węgierską i brzegami Dunajca.
– Kilkadziesiąt hektarów gruntu w tym rejonie miasta to właściwie ostatnie duże tereny inwestycyjne w Nowym Sączu – podkreśla Janusz Wło-darczyk. – Z naszego punktu widzenia ważne jest, żeby droga nie podzieliła działek, które już do nas należą.
Z mieszkańcami i inwestorami rozmawiał wczoraj Jerzy Chołoniewski, przedstawiciel firmy Sweco Infraprojekt, który przygotował trzy koncepcje przebiegu trasy. Nie wykluczał, że ostatecznie będzie ona połączeniem wszystkich tych trzech pomysłów.
– Wsłuchamy się w głosy mieszkańców – zapewnia projektant. – Siódmego lipca w ratuszu zbierze się rada techniczna, która wybierze dwa z trzech proponowanych wariantów ulicy. Ostateczna wersja Węgierskiej bis powinna być znana w październiku.
Na prace projektowe miasto wyda 430 tys. zł. Ustalono, że przygotowanie ostatecznej koncepcji poprzedzi uzyskanie decyzji środowiskowej, co wzięła na siebie firma projektowa. – Zdarzało się, że samorządy wydawały miliony na projekty, a potem pieniądze przepadały właśnie z powodu braku decyzji środowiskowej – wyjaśnia Dariusz Kmak, dyrektor Wydziału Inwestycji i Remontów UM w Nowym Sączu. – Chcemy tego uniknąć.
Wstępnie oszacowano, że budowa Węgierskiej bis może kosztować ponad 80 mln zł. Władze miasta będą się starały o zewnętrzną dotację na ten cel.
TRZY POMYSŁY NA OBJAZD
Droga wzdłuż wałów
- W Nowym Sączu zjazd na drogę Węgierską bis przewidziany jest w okolicach ul. Piramowicza. Po przejściu nowym mostem nad Popradem droga włączy się w starosądecką obwodnicę pomiędzy wiaduktem kolejowym a mostem św. Kingi . Koncepcje tego objazdu różnią się odległością od wałów Dunajca oraz miejscami włączenia drogi do ul. Ogrodowej i Piramowicza. Większość projektowanych dróg wytyczono na dziewiczych terenach, do których dotąd nie było dojazdu. To głównie łąki i pola, którymi interesują się inwestorzy.
Prawdziwa nadzieja dla Starego Sącza
- Burmistrz Starego Sącza Jacek Lelek z uwagą wsłuchiwał się wczoraj w głosy sądeczan. Jest zainteresowany możliwie szybkim uruchomieniem Węgierskiej bis. Jak mówi, oba miasta są z sobą ściśle powiązane. Starosądeczanie pracują, uczą się i robią zakupy w Nowym Sączu. – Węgierska jest stale zakorkowana, więc objazd jest konieczny – podkreśla Jacek Lelek.
- Wstępnie przyjęto, że przetarg na budowę Węgierskiej bis zostanie ogłoszony w wakacje 2015 r. Sama budowa tego objazdu Nowego Sącza ma potrwać dwa lata.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?