Kraków proponuje, by bilety z parkinów typu park&ride w ościennych gminach uprawniały do bezpłatnych przejazdów komunikacją aglomeracyjną i miejską. Rada Miasta Krakowa zatwierdziła uchwałę w tej sprawie pod koniec października. Nowe regulacje mają wejść w życie w połowie listopada br.
Jak mówi Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie, projekt proponuje rozszerzenie na aglomerację systemu, który działa w Krakowie. - Bilet parkingowy z węzła przesiadkowego w cenie 10 zł uprawniałby daną osobę do bezpłatnego przejazdu autobusami i tramwajami przez jedną dobę, a gminy przekazywałyby potem pieniądze z biletów parkingowych do budżetu Krakowa - wyjaśnia Kowal.
Samorządy chcące uczestniczyć wprojekcie muszą zawrzeć z Krakowem stosowane porozumienia. Na razie, jak informuje ZTP, żadna z gmin nie wyraziła takiej woli. Bo choć pod Krakowem ten komunikacyjny projekt oceniany jest jako dobry, nie ma szans na jego szybką realizację. Z wielu powodów.
- W Wieliczce nie ma miejsca na wyznaczenie nowych parkingów, które mogłyby działać w tym systemie. Mamy jeden duży park&ride (na prawie 300 miejsc, przy stacji PKP Wieliczka - Park - red.), ale to parking zsynchronizowany z Szybką Koleją Aglomeracyjną, a więc działający na innych zasadach - mówi burmistrz Wieliczki Artur Kozioł.
W Niepołomicach dobiega końca budowa miejskiego P&R (na 130 miejsc) oraz dworca autobusowego przy ul. Kolejowej. Blisko finału jest także wyznaczanie park&ridu w Woli Batorskiej (w rejonie szkół, na 40 miejsc). Oba węzły przesiadkowe zostaną otwarte na przełomie 2019 i 2020 roku.
- Ale nie mamy możliwości wprowadzenia tam biletów parkingowych. To inwestycje prowadzone z pomocą unijną, co oznacza że parkingi muszą być bezpłatne. W ramach tego przedsięwzięcia P&R powstaną także w Staniątkach i Podłężu, ale będą to węzły przesiadkowe przy SKA - powiedział nam Szymon Urban z Urzędu Miasta w Niepołomicach.
„Unijne” park&ridy ma także gmina Biskupice (w Trąbkach i Biskupicach). Również z taką pomocą są budowane teraz punkty przesiadkowe w gminie Wieliczka (m.in. w Byszycach i Węgrzcach Wielkich), a duże P&R zaplanowane w Kokotowie i Węgrzcach Wielkich (mają powstać w latach 2020-2021) będą dodatkowo ulokowane przy stacjach PKP.
Burmistrz Wieliczki Artur Kozioł mówi, że kilka lat temu rodził się projekt, by Kraków wraz z ościennymi gminami powołał spółkę, która zajęłaby się budową w aglomeracji wielopoziomowych parkingów, mogących działać w proponowanym teraz systemie. Z planów jednak nic nie wyszło.
- Może warto wrócić do tego pomysłu i wybudować wspólnie takie parking? Bo bez tego będzie trudno zrealizować projekt honorowania biletów z podkrakowskich P&R w miejskiej komunikacji – stwierdza szef Wieliczki.
Sonda - Czy Polacy chcą amerykańskiej elektrowni atomowej w Polsce?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?