Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

„Quo vadis” Henryka Sienkiewicza. Streszczenie, bohaterowie i opracowanie najważniejszych informacji. Wiadomości na egzamin ósmoklasisty

Magdalena Konczal
Magdalena Konczal
Najważniejsze informacje o lekturze na egzamin ósmoklasisty.
Najważniejsze informacje o lekturze na egzamin ósmoklasisty. wikimedia commons/ public domain
„Quo vadis” Henryka Sienkiewicza to jedna z lektur obowiązkowych na egzamin ósmoklasisty w 2024 roku. Utwór ten jest jedną z dłuższych pozycji, warto więc zapoznać się ze streszczeniem, najważniejszymi bohaterami, motywami i cytatami z lektury. W tym tekście znajdziesz najważniejsze informacje na temat „Quo vadis”.

Spis treści

„Quo vadis” Henryka Sienkiewicza. Najważniejsze informacje

  • Autor: Henryk Sienkiewicz.
  • Epoka: pozytywizm.
  • Czas i miejsce akcji: lata panowania Nerona, czyli ok. 63-68 r., wydarzenia mają miejsce głównie w Rzymie.

„Quo vadis”. Streszczenie. Sprawdź, o czym jest lektura

Do Rzymu powraca Marek Winicjusz, który jest siostrzeńcem Petroniusza. Poznaje on Ligię (chrześcijankę), wychowywaną przez Aulusa Plaucjusza i Pomponię Grecynę. Winicjusz zakochuje się w Ligii, a Petroniusz postanawia pomóc mu zdobyć ukochaną. Winicjusz i Petroniusz odwiedzają dom Plaucjusza.

Petroniusz postanawia pomóc Markowi i namawia Nerona, by ten zabrał Ligię z domu Plaucjusza jako zakładniczkę. Tak też się dzieje, dziewczynie towarzyszy sługa Ursus. Winicjusz nic nie wie o porwaniu Ligii i jest zły na Petroniusza, że zdecydował się na taki krok. Arbiter elegancji wyjaśnia jednak, że poprosił Nerona, by oddał Winicjuszowi Ligię, ma ona zasiąść obok niego na uczcie.

Ligia jest pod opieką Akte – byłej kochanki Nerona. Na uczcie między Ligią a Winicjuszem rodzi się uczucie, jednak Ligia w pewnym momencie zaczyna się obawiać Winicjusza, ponieważ ten pijany zamierza ją pocałować. Nie chce zostać jego nałożnicą. Ursus prosi biskupa chrześcijan o pomoc w uratowaniu dziewczyny. Poppea (druga żona Nerona) jest zazdrosna o urodę Ligii. Winicjusz i Petroniusz oczekują na przybycie Ligii, okazuje się jednak, że została ona odbita przez chrześcijan.

Winicjusz w poszukiwaniu Ligii dociera do pałacu Nerona. Okazuje się, że córka cezara (Augusta) jest poważnie chora. Winicjusz dowiaduje się od Akte, że Ligia jest w nim zakochana, ale przestraszyła się jego nachalnego zachowania, Akte ostrzega też Winicjusza, że Poppea oskarżyła Ligię o rzucenie czarów na małą Augustę.

Do Petroniusza przychodzi Chilon Chilonides, który podejmuje się odnalezienia Ligii. Umiera córka Nerona. Petroniusz razem z dworem cezara opuszcza Rzym. Tymczasem Marek Winicjusz wciąż poszukuje ukochanej. Winicjusza odwiedza Chilon, który przynosi wieści o tym, że niebawem ma odbyć się spotkanie chrześcijan. Okazuje się też, że Chilon spotkał Glaukusa (lekarza), którego niegdyś skrzywdził, sprzedając jego rodzinę handlarzom niewolników, obawiał się więc zemsty. Chilon informuje Marka, że na spotkaniu chrześcijan ma pojawić się Ligia. Winicjusz w trakcie spotkania wysłuchuje nauk Piotra Apostoła, w tłumie dostrzega Ligię.

Trwa głosowanie...

Co będzie najtrudniejsze na egzaminie ósmoklasisty?

Winicjusz chce siłą odebrać Ligię, idzie więc w towarzystwie Krotona do domu, w którym przebywa dziewczyna. Ostatecznie jednak Urban (imię nadane Ursusowi podczas chrztu) pokonuje Krotona, a Winicjusz zostaje ranny. Chilon, widząc to, ucieka.

Glaukus w Chilonie rozpoznaję osobę, która wyrządziła mu krzywdę. Piotr Apostoł prosi jednak lekarza, by wybaczył swojemu winowajcy, tak też się dzieje. Chrześcijanie opiekują się rannym Winicjuszem. Ten nie rozumie ich nauki. Winicjusz wyznaje Ligii, że ją kocha i dla niej może zostać chrześcijaninem.

Ligia jest pełna niepokoju, wyznaje Kryspusowi, że zakochała się w Winicjuszu. Rozmówca potępia jednak jej uczucie. Uspokaja ją Piotr Apostoł, który radzi, by dała patrycjuszowi czas na przyjęcie nowej nauki. Winicjusz wraca do domu, choć wciąż nie rozumie nauki chrześcijan, zaczyna łagodniej traktować niewolników i jest dla nich bardziej wyrozumiały.

Winicjusz chce zapomnieć o Ligii, nawiązuje więc romans z Chrizotemis. Z Rzymu powracają Petroniusz i Neron. Ten pierwszy spotyka się z Winicjuszem, siostrzeniec opowiada Petroniuszowi o tym, że nie jest nieszczęśliwy bez Ligii.

Winicjusza uwodzi pewna kobieta, ten jednak wyznaje, że kocha inną. Okazuje się, że tą kobietą była Poppea. Bohater postanawia odnaleźć Ligię, coraz bardziej zaczyna żyć zgodnie z naukami chrześcijan. Idzie do domu Miriam, gdzie spotyka się z Piotrem Apostołem, wyznaje mu, że kocha Ligię i chce zostać chrześcijaninem. Do domu Miriam zostaje sprowadzona Ligia. Paweł z Tarsu błogosławi im.

Neron opuszcza Rzym, a Petroniusz odzyskuje dawne względy cezara. Neron godzi się, by Winicjusz poślubił Ligię. Mówi też o tym, że chce być wielkim artystą i zrobi wszystko, by przewyższyć sławę innych osób. Nadchodzą wieści, że płonie Rzym. Zrozpaczony Winicjusz wraca, by uratować ukochaną. Nabiera podejrzeń, że miasto zostało podpalone z rozkazu cezara.

Winicjusz słabnie podczas poszukiwań Ligii, ratują go chrześcijanie. Okazuje się, że Ligia opuściła miasto jeszcze przed wybuchem pożaru. W Rzymie panuje chaos. Marek prosi Apostoła Piotra o pomoc w odnalezieniu ukochanej. Neron zachwyca się, patrząc na płonący Rzym. Lud sprzeciwia się swojemu władcy. Piotr chrzci Winicjusza i zaprowadza go do Ligii.

Mieszkańcy oskarżają Nerona o podpalenie miasta. Pojawiają się jednak głosy, że to chrześcijanie podpalili miasto. Chilon jako winnych wskazuje Winicjusza i Ligię. Neron nakazuje pojmać dziewczynę. Petroniusz ostrzega Winicjusza, ale jest już za późno, Ligia została porwana. Arbiter elegancji oznajmia, że stracił względy cezara i nie jest w stanie uwolnić Ligii.

Chrześcijanie zostają schwytani. Winicjusz odwiedza Ligię w więzieniu, rozmawia też z Piotrem Apostołem, ten mówi mu, by nie tracił nadziei. Ligia jest chora, w liście żegna się z Markiem. Poppea mówi Petroniuszowi, że pomoże im ocalić Ligię. Chrześcijanie zostają wypuszczeni na arenę i giną w męczarniach, ale bez słowa skargi. Winicjusz czuwa przy ukochanej.

Odbywają się kolejne widowiska, w trakcie których giną chrześcijanie. Pod wpływem tych wydarzeń nawraca się Chilon – prosi Glaukusa o wybaczenie i przyjmuje chrzest. Ostatecznie Chilon umiera na krzyżu. Winicjusz modli się o ocalenie Ligii, Petroniusz jeszcze raz stara się, by ją uwolniono jednak bezskutecznie.

Na arenie pojawia się przywiązana Ligia i Ursus, któremu udaje się uratować dziewczynę. Lud prosi o ułaskawienie, więc Neron musi zaakceptować jego wolę. Słaba Ligia zostaje przeniesiona do domu Winicjusza, ukochany się nią zajmuje.

Neron nie jest zadowolony z tego, jak zakończyło się widowisko. Petroniusz radzi Winicjuszowi i Ligii, by opuścili miasto, dowiaduje się też, że Neron chce pojmać apostołów. Marek radzi więc Piotrowi, by uciekł z Rzymu. Piotr razem z innymi decyduje się opuścić miasto, jednak w drodze ukazuje mu się Chrystus, idący w stronę Rzymu. Apostoł pyta się swojego mistrza, dokąd zmierza („Quo vadis, Domine?”). Chrystus oznajmia mu, że skoro jego uczeń opuszcza miasto, to on sam musi tam wrócić i zostać ponownie ukrzyżowany. Piotr postanawia więc wrócić do Rzymu.

Po jakimś czasie Piotr i Paweł umierają śmiercią krzyżową. Winicjusz i Ligia są na Sycylii. Marek koresponduje z Petroniuszem. Neron zaczyna skazywać swoich obywateli na śmierć, w mieście wybucha spisek Pizona. Petroniusz, przeczuwając, że on będzie następny, wyprzedza rozkaz Nerona – żegna się z bliskimi, odczytuje obraźliwy list w stronę władcy, a następnie razem ze swoją ukochaną Eunice popełnia samobójstwo.

W epilogu Neron przebywa już poza Rzymem. Poddani wybierają nowego cezara, a na Nerona wydają wyrok śmierci. Dawny władca nie potrafi popełnić samobójstwa, ginie zabity przez swojego wyzwoleńca.

Bohaterowie „Quo vadis” Henryka Sienkiewicza

  • Marek Winicjusz – żołnierz i patrycjusz. Z wyglądu jest dobrze zbudowany, towarzyski, dopóki nie poznał Ligii, przedmiotowo traktował kobiety, myśli, że może dostać wszystko to, czego zapragnie. Pod wpływem uczucia do Ligii zmienia się z osoby porywczej i gwałtownej w spokojnego i skłonnego do refleksji mężczyznę. Ostatecznie decyduje się przyjąć wiarę chrześcijańską, której początkowo nie rozumie.
  • Petroniusz – nazywany jest abitrem elegancji, ma dobre maniery. Jest doradcą szanowanym przez władcę, z dystansem i ironią podchodzi do swojego środowiska. Ceni piękno, jest mocno zakorzeniony w świecie pogańskim, nie potrafi zrozumieć chrześcijan.
  • Ligia Kallina – córka plemienia ligów, będącą zakładniczką w Rzymie. Przez Pomoponię Grecynę i Aulusa Plaucjusza została wychowana na chrześcijankę.
  • Ursun (Urban) – opiekun Ligii o wybitnej sile.
  • Glaukus – lekarz, chrześcijan. W momencie śmierci wybacza swojemu zdrajcy Chilonowi.
  • Chilon Chilonides – Grek, podstępny zdrajca, który jednak w krytycznym momencie się nawraca, umiera męczeńską śmiercią.
  • Eunice – niewolnica i kochanka Petroniusza.
  • Neron – cesarz rzymski, oskarżony o podpalenie Rzymu. W powieści przedstawiony jako okrutny i pozbawiony ludzkich odruchów.
  • Akte – dawna kochanka Nerona.
  • Poppea – druga żona Nerona.
  • Tygellin – powiernik Nerona, w powieści skonfliktowany z Petroniuszem.
  • Święci Apostołowie Piotr i Paweł.

Motywy w „Quo vadis” Sienkiewicza

Przed egzaminem ósmoklasisty warto też powtórzyć najważniejsze motywy, które występują w powieści. Są to m.in.:

  • Motyw miłości – np. miłość Ligii i Winicjusza.
  • Motyw przyjaźni – np. przyjaźń Petroniusza i Winicjusza.
  • Motyw wiary – silna wiara chrześcijan w obliczu prześladowań.
  • Motyw przemiany wewnętrznej bohatera – Winicjusz zmienia się pod wpływem miłości do Ligii, zmienia się także Chilon (ze zdrajcy w męczennika).
  • Motyw artysty – wybitnym artystą, którego wszyscy mieli zapamiętać, chciał być Neron, marzyłby stworzyć poemat większy od „Iliady”.
  • Motyw cierpienia – w wyniku pożaru w Rzymie ginęło wiele ludzi, w cichości cierpieli także chrześcijanie.
  • Motyw miasta – Rzym pełen był przepychu, rozpusty i bogactwa. Na dworze cezara urządzano uczty, igrzyska i inne uroczystości. Ostatecznie Rzym płonie, co jest symbolem końca świata pogańskiego, a początkiem chrześcijańskiego.

Cytaty z „Quo vadis” Sienkiewicza na egzamin ósmoklasisty

Warto też przypomnieć sobie ważniejsze cytaty z tej lektury:

  • „Szczęśliwe oczy moje, które cię widzą; szczęśliwe uszy, które słyszały twój głos, milszy mi od głosu fletni i cytr. Gdyby mi kazano wybierać, kto ma spoczywać przy mnie na tej uczcie, czy ty, Ligio, czy Wenus, wybrałbym ciebie, o boska!”
  • „Ale czy wiesz, do czego Ahenobarbus już doszedł? Oto, że nawet zabójstwo matki jest dla niego tylko tematem do wierszy i powodem do odgrywania błazeńsko-tragicznych scen”.
  • „To są ludzie, jakich dotąd świat nie widział, i nauka, o jakiej dotąd świat nie słyszał".
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Sanatorium Czytelnicze w bibliotece w Chrzanowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: „Quo vadis” Henryka Sienkiewicza. Streszczenie, bohaterowie i opracowanie najważniejszych informacji. Wiadomości na egzamin ósmoklasisty - Strefa Edukacji

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski