Ks. Jacek Wiosna Stryczek: WIOSNA BIZNESU
Jeśli poszczególne osoby odkryją, ze są okłamywane, to będzie dużo gorzej. Same się zniechęcą i powiedzą o tym wielu innym osobom. Usłyszałem jeszcze prostszą odpowiedź: no tak, ale większość ludzi nigdy tego nie odkryje. W sumie z całej rozmowy wyszedł zgrabny bon mot: reklama kłamie, ale prawie nikt tego nie odkrywa.
Twórca tego błyskotliwego stwierdzenia skończył policealną szkołę o profilu związanym z reklamą i pracuje w sklepie. W sumie więc ma trochę podstaw teoretycznych i doświadczenie. Trzyma w ręku produkty, zna ich cenę i wartość. Potrafi porównywać. Podaje przykład. Generalnie teraz źle się sprzedaje cokolwiek. Ale wystarczy do produktu dokleić informację o przecenie, sprzedaż rośnie wielokrotnie. Nawet jeśli przecena jest o 10 procent. Nawet, jeśli produkt najpierw był droższy, by sklep mógł go przecenić. Nie cena, nie jakość, ale przecena decyduje o sprzedaży. Tak działa reklama.
Ja osobiście jestem zwolennikiem starej koncepcji reklamy, która powinna pokazywać prawdziwe cechy produktu. Sęk w tym, że teraz wiele produktów jest do siebie bardzo podobnych. Konkurencja doprowadziła do ujednolicenia się rynku. Dlatego w reklamie przestaje się pokazywać cechy produktu, a pokazuje się to, co spełnia pragnienia kupującego.
Samochody przestają się różnić silnikami. Różnią się salonem, w którym są sprzedawane, lub panią, która je promuje. Wody mineralne są do siebie podobne, ale niektóre lepiej zaspokajają pragnienia (konsumenta). Na przykład ta, która pobierana jest z głębszej studni. Oczywiście, trzeba w to wierzyć. Ale jeśli już ktoś uwierzy reklamie, to działa. Czy taka reklama kłamie? Chyba nie. Współczesna reklama nie mówi po prostu o tym, że produkt jest lepszy, ale o tym, że jeśli już to coś kupisz, to będziesz lepszy. Za takie miłe złudzenie trzeba coś zapłacić, ale potem już jest przyjemnie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?