Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sądecczyzna bliżej autostrad

Redakcja
- Ku tej granicy ciąży ruch z dużego obszaru, od Szczawnicy po Krynicę. Działanie przejścia stanowi jedno ze źródeł utrzymania ludności w Dolinie Popradu. Droga nr 970 Stary Sącz - Piwniczna - granica państwa zaliczona jest do dróg krajowych i wraz z trasą z Brzeska przez Nowy Sącz do Krynicy stwarza możliwość powiązania pomiędzy projektowanymi autostradami A-4 (Drezno - Wrocław - Katowice - Kraków - Tarnów - Rzeszów - Lwów) i D-1 (Praga - Żilina - Poprad - Preszów - Koszyce - Kijów). Dzięki temu jest szansa zwiększenia dostępności komunikacyjnej z południa i na południe Europy i szybkiego włączenia Sądecczyzny do krajowego i międzynarodowego systemu dróg - mówi poseł, podpierając się ważnym porozumieniem władz powiatów nowosądeckiego, brzeskiego, miasta Nowy Sącz w Związku Gmin Jeziora Rożnowskiego, które w lutym br. zadeklarowały chęć modernizacji drogi z Brzeska do Krynicy wraz z odejściem do granicy w Piwnicznej. Umową objęto także budowę mostu na rzece Wisła w miejscowości Górka, co znacznie skrócić ma drogę na kierunku północ - południe.

Poseł do premiera

 Sądecki poseł Marian Cycoń zwrócił się pisemnie do premiera Jerzego Buzka w sprawie usprawnienia ruchu komunikacyjnego w rejonie przygranicznym, głównie w kierunku przejścia w Piwnicznej - Mniszku nad Popradem.
 Sprawa jest jasna: wykorzystanie przygranicznego położenia Sądecczyzny i ożywienie gospodarczego tego regionu w prostej linii jest uzależnione od dogodnego dojazdu do przejścia granicznego w Piwnicznej. Tymczasem co rusz uaktywniają się tu osuwiska, co powoduje konieczność okresowego zamykania drogi dla autobusów. Kuracjusze z Krynicy, którzy jadą z wycieczką turystyczną do południowych sąsiadów, podążają aż do przejścia granicznego w Niedzicy - ok. 140 km, a tymczasem Słowacja jest za miedzą. Wielokrotne remonty i próby ustabilizowania osuwiska nie przyniosły oczekiwanych efektów.
 - Potrzebny po prostu jest nowy most graniczny na Popradzie. Granica w Mniszku jest podstawowym, całodobowym przejściem dla samochodowego ruchu osobowego, jednak z ograniczeniem przejazdów autobusów. Szlak handlowy z Piwnicznej do Starej Lubovni ma wielowiekową, historyczną tradycję. Warto do niej nawiązać. Spodziewam się, że pan premier podejmie inicjatywę do budowy stosownej infrastruktury.
 Po wielokrotnych interwencjach posła Mariana Cyconia bezpośrednio u marszałka Marka Nawary budowa nowego przejścia granicznego Piwniczna - Mniszek została ujęta w strategii rozwoju Małopolski.
 - Dla tego przedsięwzięcia Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych Oddział Południowo-Wschodni w Krakowie opracowała i uzgodniła koncepcję z wybranym wariantem przebiegu drogi wraz z mostem na Popradzie. Po stronie polskiej nowa trasa jest zgodna z planem przestrzennego zagospodarowania miasta i gminy Piwniczna, podobne uregulowania są niezbędne teraz u Słowaków i warunkują przygotowanie zadań do programu pomocowego Phare Cross Border Coperation. Roboty projektowe ruszą do przodu z chwilą podpisania międzyrządowej umowy - wyjaśnia marszałek Nawara.

(LEŚ)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski