Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

SPOTKAJ MISTRZA W TEATRZE GROTESKA

red.
Teatr Groteska w Krakowie od ponad 70 lat dostarcza niezapomnianych wrażeń dziecięcemu i dorosłemu widzowi. Teatr ten wyróżnia plastyka wysokiej próby, ciekawy i starannie dobrany repertuar, doskonałe aktorstwo, a także wykorzystanie wielu środków wyrazu takich jak maski, kostiumy, multimedia, lalki o zróżnicowanych technikach animacji. Teatr Groteska jest także inicjatorem szeregu wydarzeń z misją, których celem jest przybliżanie widzom szeroko pojętej kultury.

KOD MISTRZÓW
Jednym z takich działań jest Kod Mistrzów czyli inicjowany i organizowany przez Teatr Groteska cykl spotkań z autorytetami intelektualnymi i artystycznymi, znanymi osobami, które od lat kształtują zbiorowy światopogląd i wyobraźnię Polaków. Od pierwszego spotkania w lutym 2014, ze słynnym reżyserem Kazimierzem Kutzem, inicjatywa cieszy się dużym zainteresowaniem publiczności. Wszak nie na co dzień można spotkać tak wybitne osobowości jak: Karol Modzelewski, Jerzy Stuhr, Janina Paradowska, Anna Polony, Jerzy Trela, Jan Peszek, Krzysztof Zanussi, Maja Komorowska czy Stefan Chwin. Dlatego nie ma się co dziwić, że sale Groteski pękają w szwach i często, by zapewnić sobie miejsce siedzące trzeba odebrać darmową wejściówkę w kasie teatru.

W sposób niezwykle dynamiczny mistrzowie opowiadają o swoich doświadczeniach życiowych, dzięki którym mogą w życiu zawodowym rozwijać swoje pasje, przywołują wielkie postaci, z którymi dane było im się w życiu spotkać, wplatają anegdoty, o których niejednokrotnie usłyszeć można tylko w Grotesce. Można dowiedzieć się jakie książki czytają, jakie filmy oglądają, jakie zjawiska ze świata szeroko pojętej kultury inspirowały i nadal inspirują ich najsilniej. Spotkania są prowadzone przez moderatora – znawcę danej dziedziny, który pomaga wydobyć barwne szczegóły z życiorysów zapraszanych do Groteski gości. Pod koniec każdego spotkania inicjatywa przechodzi w ręce publiczności i każdy może zadać Mistrzowi dowolne pytania, rozdawane są także autografy.

O tym kogo można spotkać w Grotesce najlepiej świadczy lista zaproszonych dotąd wybitnych osobowości: Kazimierz Kutz, Jadwiga Staniszkis, Karol Modzelewski, Jerzy Stuhr, Janina Paradowska, Anna Polony, Jan Pieszczachowicz, Seweryn Blumsztajn, Jerzy Trela, Krystyna Zachwatowicz, Stanisław Janicki, Bronisław Cieślak, Janusz Majewski, Jan Peszek, Marian Konieczny, Krzysztof Zanussi, Stefan Chwin, Maja Komorowska, Artur Rojek i Zygmunt Konieczny. Są to zatem wybitni reżyserzy, aktorzy, pisarze, plastycy, scenografowie, kompozytorzy, muzycy, naukowcy, historycy, krytycy, filozofowie, dziennikarze, publicyści, politycy, pedagodzy... Najczęściej zresztą trudno te osobowości zdefiniować, bo do Groteski zapraszane są postaci wszechstronne, wyrażające się przez aktywności podejmowane na wielu polach. Dla tych, co dowiadują się o Kodzie Mistrzów dopiero teraz dobra informacja – wiele ze spotkań było rejestrowane na żywo i można je obejrzeć w Internecie.

Wszystkie spotkania tak jak prezentujące się podczas nich postaci są niesłychanie ciekawe i dlatego przychodzi na nie publiczność w różnym wieku, a często są to młodzi ludzie, poszukujący autorytetów, drogowskazów i przede wszystkim inspiracji.

Kod Mistrzów odbywa się raz w miesiącu. Bohaterem kolejnego spotkania, które odbędzie się 9 lutego o godz. 18.00 będzie Andrzej Zoll – prawnik, sędzia i były prezes Trybunału Konstytucyjnego, były przewodniczący Państwowej Komisji Wyborczej oraz były rzecznik praw obywatelskich, profesor zwyczajny na Uniwersytecie Jagiellońskim. W kolejnych miesiącach w Grotesce będą gościć: Zofia Gołubiew – historyk sztuki, muzealnik, w latach 2000–2015 dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie (8 marca) i Andrzej Zieliński – wokalista, pianista, kompozytor, założyciel i w latach 1965–1982 lider zespołu Skaldowie (5 kwietnia). Wstęp na wszystkie spotkania jest bezpłatny.

GROTESKA DLA DOROSŁYCH
Już pierwsi twórcy Groteski Zofia i Władysław Jaremowie dobierając teatralny repertuar pamiętali o widzach dorosłych. To tu powstały niezapomniane inscenizacje utworów: Sławomira Mrożka, Tadeusza Różewicza, Konstantego Idefonsa Gałczyńskiego, Bertolda Brechta, Alfreda Jarrego, Stanisława Lema, które przeszły do historii teatru. Warto też wspomnieć o sukcesie, jakie za dyrekcji Jana Polewki odniosło jego, inspirowane kulturą Hiszpanii, autorskie przedstawienie Mirómagia.

Obecny dyrektor Teatru Groteska Adolf Weltschek od początku kładzie nacisk na rozwój Sceny dla Dorosłych. Groteska proponuje spektakle dla widzów dorosłych o roz­budowanej plastyce i scenografii (m.in. autorskie spektakle Adolfa Weltschka i Małgorzaty Zwolińskiej Hommage à Chagall i Przemiany – oba przełamujące granice między gatunkami). Spektakle Groteski są też często oparte są na twórczości wielkich klasyków literatury (Sofokles, Juliusz Słowacki, Michaił Bułhakow, William Szekspir, Molier, Wolter), których dzieła w teatrze plastycznym zyskują na sile.

SIŁA PLASTYKI
Spektakle Groteski odznaczają się wykorzystaniem wielu form teatralnej ekspresji: maski, kostiumy, multimedia, lalki o zróżnicowanych technikach animacji, na scenę Groteski w ostatnich latach wkroczył także współczesny taniec. Teatr Groteska jest teatrem wizualnym, który dąży do przełamywania barier językowych. Tu powstają spektakle na najwyższym poziomie, z dbałością o estetykę, jakość warstwy dramaturgicznej, plastycznej, muzycznej oraz wykonania spektaklu. Tu króluje wybitna literatura i wyróżniająca się plastyka.

Groteska pozostaje niezmiennie teatrem awangardowym, plastycznym i poetyckim, oryginalnym i twórczym, teatrem tworzonym przez liczne grono teatralnych wizjonerów.

O tym, że w Grotesce można spędzić przyjemne, pełne zachwytów, a także głębszej refleksji chwile świadczą pozytywne opinie widzów, goszczących często kilkukrotnie na tym samym spektaklu.

NA CO DO GROTESKI?
Wyjątkową propozycją w repertuarze Teatru jest autorski, niesłychanie malarski spektakl Przemiany wg scenariusza Adolfa Weltschka i Małgorzaty Zwolińskiej w reż. Adolfa Weltschka. Kreacji łączącej teatr plastyczny z teatrem tańca nie spotkamy na żadnej z krakowskich scen. We wszystkie role wcielają się profesjonalni tancerze, w pięknych kostiumach i maskach, a do stworzenia niezwykłej choreografii zaproszona została słynna brytyjska choreografka Caroline Finn. Piękna muzyka i płynnie następujące po sobie obrazy są linią wiodącą spektaklu, bo co wcale nie oczywiste nie pada w nim ani jedno słowo. To przedstawienie uniwersalne, o człowieku odwiecznie poszukującym harmonii i szczęścia skierowane do wszystkich tych, którzy szukają przekazu ponad słowami. Dynamiczny taniec, sprawność tancerzy, piękne obrazy oraz opowiedziana za ich pomocą wzruszająca historia pozostawiają widzów w niemym zachwycie.

Na Scenie dla Dorosłych wystawiane są także sceniczne adaptacje wielkiej literatury współczesnej: historie tak porywające jak choćby Mistrz i Małgorzata – sam na motywach Woodego Allena w reż. Lecha Walickiego. Przy czym w odróżnieniu od innych teatrów podejmujących te same tematy widzów w Grotesce zaskoczy, zachwyci i totalnie „oczaruje” teatralna forma. Kto by się spodziewał, że jeden aktor wcieli się we wszystkie Allenowskie postaci, a pomogą mu w tym satyrycznie przedstawione kobiece lalki ludzkich rozmiarów? Albo kto widział Wolandowską świtę otoczoną wyrazistymi plastycznymi formami, które wzmocnią opowieść o wielkiej miłości Mistrza i Małgorzaty, miłości silniejszej od diabła i śmierci, bo ten wątek właśnie eksponuje przedstawienie. Oglądając te dwie inscenizacje przekonujemy się, że lalki są jak najbardziej dla widzów dorosłych, a czasem nawet tylko dla widzów dorosłych.

Natomiast Kandyd czyli Optymizm Woltera w reż. Pawła Aignera przedstawienie w 100% aktorskie jest zagrane tak wartko, że tracimy poczucie czasu. Awanturnicze przygody Kandyda ubarwia wątek miłosny, są też sceny z pieprzykiem, które na pewno spodobają się dorosłym. Piękne kostiumy, ciekawa choreografia i znakomicie wykonane piosenki. Przede wszystkim jednak jest to spektakl zabawny, pełen satyry, parodii, żartów słownych i sytuacyjnych. Spektakl zasłużenie zdobył Grand Prix Ogólnopolskiego Festiwalu Komedii Talia.
Obok adaptacji literatury współczesnej Groteska proponuje klasykę dramatu. Skąpiec (http://www.groteska.pl/spektakl/skapiec) Moliera w reż. Włodzimierza Nurkowskiego nawiązuje tu do stylistyki kommedii dell’arte, co wzmacnia komiczny wymiar sztuki. Specyficzny, inspirowany komedią włoską ruch sceniczny, maski, kostiumy, a także typowe charaktery wywołają salwy śmiechu wśród publiczności.

Inscenizacja Balladyny Juliusza Słowackiego w reż. Bogdana Cioska udowadnia, że przy zastosowaniu środków teatru plastycznego klasyka romantycznego dramatu może być porywająca. Świat ludzi i świat fantastycznych istot, snujących opowieść o strasznej zbrodni i strasznej karze, rozpisany został na trójkę aktorów i lalki, co dało efekt tak niesamowity, że spektakl słusznie został nagrodzony za kreacje aktorskie na prestiżowym Festiwalu Dramaty Narodów.

TEATR DLA LUDZI Z WYOBRAŹNIĄ
Scena dla Dorosłych Teatru Groteska to scena wyjątkowa na mapie krakowskich scen dla dorosłego widza. To przestrzeń dla ludzi szukających silnych przeżyć, piękna w teatrze i poważnego podejścia do widza. Z jednej strony dostarcza rozrywki, a z drugiej głębokich refleksji. Mówi o tym co ważne, najważniejsze i nie plącze się w zagadnienia publicystyczne. Repertuar Sceny dla Dorosłych i tworzący ją artyści dobierani są z wielką starannością.

Scenę dl Dorosłych Teatru Groteska wyróżnia uniwersalna tematyka, wielość konwencji stylistycznych, różnorodność gatunków teatralnych oraz bogactwo środków plastycznych.

Teatr Groteska proponuje: Teatr będący ucztą dla oka i umysłu. Teatr dla ludzi z wyobraźnią!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski