Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sprzedać szybko i z zyskiem

(JM)
Możliwy jest dużo większy zysk
Możliwy jest dużo większy zysk fot. Piotr Krzyżanowski
Rynek wtórny. Sprzedaż mieszkania nie jest zadaniem łatwym. Planując transakcję warto sięgnąć po doświadczenia rynku, które rozwijają sztukę tzw. home stagingu

W Stanach Zjednoczonych tzw. home staging, czyli praktyka aranżowania mieszkań pod ich sprzedaż, funkcjonuje od około trzydziestu lat. Amerykanie decydują się nie tylko na drobne zmiany kosmetyczne, ale również na rewolucje aranża-cyjne. Uważają, że dzięki temu odnowiona nieruchomość znajdzie szybko nowego klienta, a koszty włożone w lifting lokalu się zwrócą.

Jakie korzyści i koszty?
W Polsce home staging, o czym pisaliśmy już na naszych łamach, to raczej zmyślny i niedrogi zabieg kosmetyczny przyśpieszający transakcję. Ma skrócić do minimum czas oczekiwania na klienta i pozwolić sprzedać mieszkanie bez większych upustów, ale też bez większych zysków.

Maciej Górka z Domiporta.pl zwraca uwagę, że home staging jest coraz bardziej popularny w Polsce _– Wchodzi on do naszego kraju wielkimi krokami i staje się jedną z podstawowych usług oferowanych przez profesjonalnych pośredników w obrocie nieruchomościami. Często jednak jakość i zakres działań odbiega od pierwotnego nurtu i ogranicza się do posprzątania mieszkania na potrzeby dobrej fotografii. Oczywiście ważna jest prawidłowa ekspozycja zdjęć, która przyciągnie potencjalnego klienta, ale nie należy przesadzić z retuszem, aby nie rozczarować rzeczywistym wyglądem nieruchomości _– mówi Górka.

Cały proces profesjonalnej przemiany nieruchomości zaczyna się od konsultacji. –_ Home stager bardzo dokładnie ogląda mieszkanie, robi zdjęcia, potem analizuje jakie zabiegi należałoby w nim wykonać. Na koniec tworzy raport dla właściciela mieszkania z __propozycją przemiany. Taka usługa konsultacji kosztuje 350 zł _– mówi Maria Semczyszyn z firmy Home Stagers Network Polska.

Właściciel po otrzymaniu raportu ma dwa wyjścia: może sam wprowadzić w życie zmiany, albo zdać się na dalszą pomoc profesjonalisty. – Z reguły każde mieszkanie trzeba generalnie wysprzątać, zneutralizować, wyeliminować część mebli i akcesoriów. Należy również wprowadzić kolorystyczną harmonię. Następnie używając zastanych mebli i dodatków od początku urządzić, a na końcu spakować w __pudła niepotrzebne bibeloty, które zagracają wnętrze. Dokupowanie nowych przedmiotów jest rzadkie, choć może się zdarzyć, że nowe zasłony lub ozdobne poduchy będą niezbędne – stwierdza Semczyszyn.

W takim wydaniu koszt przygotowania mieszkania do transakcji wynosi od 1 do 2 mkw. prognozowanej ceny mieszkania. Składają się na to koszty wynajęcia m.in. osoby do sprzątania, osoby od wyprowadzek i oczywiście wynagrodzenie dla home stagera. Właściciel mieszkania może te koszty obniżyć, jeśli sam zajmie się np. spakowaniem i wywiezieniem rzeczy.

Od praktycznej strony
Sztuka home stagingu opiera się na zastosowaniu w mieszkaniu określonych zabiegów. Powinien je przeprowadzić każdy zanim otworzy drzwi potencjalnemu kupującemu. Z długiego blatu kuchennego warto więc zdjąć stare solniczkę i pieprzniczkę lub chlebak, a zamiast tego na środku postawić efektowną misę z owocami. Wzorzystą, kolorową narzutę, zmniejszającą optycznie mieszkanie i wytartą od siadania, warto zastąpić nową, jednokolorową. Płyny, mydła i dziecięce zabawki do kąpieli, które zagracają łazienkę, należy schować.

Warto też przed drzwiami położyć nową wycieraczkę, aby gość czuł się mile widziany. Takie przykłady można mnożyć. Prace kosmetyczne, liftingi i rearanżacja wnętrz zajmują z reguły od jednego do kilku dni. Naprawy, malowanie, drobne zakupy – od jednego do dwóch tygodni, a metamorfozy, które wymagają zamówienia mebli – miesiąc, a nawet dłużej. Polacy najczęściej korzystają z opcji nie przekraczającej tygodnia.

Semczyszyn wyjaśnia, że zainteresowanie home stagingiem w Polsce wzięło się z przystopowania rynku nieruchomości. Klienci mają wybór nie tylko na rynku wtórnym, ale i deweloperskim, a banki nie są tak hojne w rozdawaniu kredytów. O klienta trzeba się postarać i właściciele mieszkań wyraźnie to odczuli. Jeszcze pięć lat temu – przypomina – na pomoc profesjonalistów decydowały się tylko osoby sfrustrowane brakiem sprzedaży. Obecnie klientami usługi są najczęściej mieszkańcy dużych miast takich jak Warszawa, Kraków Wrocław i Poznań.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski