MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaje pojadą szybciej przez nowe i zmodernizowane torowisko do Nowej Huty

MST
KOMUNIKACJA. To będzie jedna z najważniejszych inwestycji miejskich. Jeszcze w tym roku rozpocznie się długo zapowiadana modernizacja torowiska łączącego rondo Mogilskie z placem Centralnym. Już w 2014 r. Będzie to kolejna odnoga Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.

Krakowski Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu ogłosił właśnie przetarg na przebudowę torowiska, dróg oraz infrastruktury technicznej pomiędzy rondem Mogilskim, a placem Centralnym.

Inwestycja będzie realizowana w latach 2012 - 2014. - Zakładamy, że pierwsze prace ruszą jeszcze w tym roku, prawdopodobnie tuż po wakacjach - ocenia Jacek Bartlewicz, rzecznik ZIKiT. - Nie da się zakończyć ich szybko, bo nie pozwala na to olbrzymi zakres robót - dodaje Bartlewicz. Cała inwestycja została podzielona na trzy zadania. Najpierw wykonawca zmodernizuje ciąg tramwajowy od ronda Mogilskiego, przez al. Jana Pawła II, do placu Centralnego.

Na całej trasie o długości około 6,5 km zostaną położone nowy tory i zainstalowany będzie system sterowania ruchem. Przebudowane zostaną także drogi i wymieniona będzie towarzysząca infrastruktura techniczna.

Po przebudowie torowisko będzie spełniać normy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, co powinno skrócić czas przejazdu tramwajów na trasie rondo Mogilskie - plac Centralny. W ramach prac nie tylko zostanie zmodernizowane samo torowisko. Wykonawca wybuduje też skrzyżowanie ulic Lema - Meissnera - al. Jana Pawła II. - I dobuduje brakujący fragment ulicy Lema (ok. 300 metrów), co sprawi, że zostanie otwarty przejazd między al. Pokoju, a al. Jana Pawła II - podkreśla rzecznik ZIKiT.

Przy nowym skrzyżowaniu i ul. Lema (która całkowicie przejezdna będzie prawdopodobnie w pierwszej połowie 2013 roku) powstaną również niezbędne ekrany akustyczne.

Ostatnie zadanie inwestycji to budowa tzw. stacji prostownikowej trakcyjnej "Wieczysta", wraz z sieciami energetycznymi, trakcyjnymi, słupami trakcyjnymi i przyłą- czami do budynku stacji oraz budową linii kablowej zasilającej.

Zgodnie z kosztorysem inwestorskim wszystkie prace pochłoną ok. 220 mln zł. Część kosztów pokryje jednak Unia Europejska - w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Jeszcze nie wiadomo, jak zostanie zorganizowany ruch na czas modernizacji. - Wiemy, że odcinek rondo Mogilskie - pl. Centralny to newralgiczne miejsce. Zastanawiamy się, co zrobić, by podczas inwestycji nie sparaliżować przejazdu ze śródmieścia do Nowej Huty. Prawdopodobnie ustalimy to wspólnie z wyłonionym podczas przetargu wykonawcą - wyjaśnia Bartlewicz.

Na przebudowę torowiska z niecierpliwością czekają już pasażerowie MPK i mieszkańcy Nowej Huty.

- Doczekamy się wreszcie modernizacji przejścia podziemnego pod rondem Czyżyńskim, co nastąpi podczas pierwszego etapu prac przy nowym torowisku - cieszy się Jerzy Woźniakiewicz, miejski radny z Czyżyn.

Arkadiusz Maciejowski, (MST)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski