Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Widzieć więcej

Redakcja
Musimy pamiętać, że reflektor, mimo pozornie prostej budowy, w rzeczywistości jest urządzeniem składającym się z kilku niezależnych części, z których każda może ulec zniszczeniu. Najczęstszym powodem pogorszenia stanu lamp jest zmatowienie szyby lub odbłyśnika (lustra). Możliwe jest także zabrudzenie lustra kurzem. To, jak szybko nastąpi zabrudzenie czy zmatowienie lustra zależy od warunków, w jakich eksploatowany jest pojazd, materiałów z jakich wykonano lampę i wielu innych przyczyn. Nawet najdoskonalsze lampy w pięcioletnim mercedesie stracą aż 10-20 procent swych pierwotnych właściwości. Niezbędna staje się więc wymiana tych elementów na nowe. Zazwyczaj możliwa jest wymiana tylko szkieł reflektorów (jeżeli są one częściami wymiennymi jak w bmw, audi itp.) i przetarcie odbłyśników miękką flanelą. Jeżeli natomiast nie ma możliwości rozmontowania lampy, jej wymiana w całości może okazać się kosztownym wydatkiem.

Okres wiosny to czas, kiedy większość kierowców czyści swoje samochody i zastanawia się, co by tu jeszcze udoskonalić. Warto jednak nie tylko udoskonalać, ale także sprawdzać niektóre podzespoły. Jednym z najbardziej zanieczyszczonych po zimie elementów auta są światła.
     W przypadku starszych samochodów, w których zamontowano żarówki wolframowe, warto również pomyśleć o ich wymianie. Wolfram w czasie żarzenia utlenia się i osadza na szklanej części żarówki, przez co powoduje jej zaciemnienie. Wówczas nie ma ona możliwości pełnej emisji światła. Należy także pamiętać o konieczności stosowania żarówek zalecanych przez producenta. Większa moc żarówki powoduje trwałe uszkodzenia odbłyśnika, który nie jest obliczony na tak wysoką temperaturę, a w skrajnych przypadkach może spowodować pęknięcie szkieł (najczęściej po przetarciu reflektora zimną wodą na stacji benzynowej).
     Problemem starszych samochodów, szczególnie "maluchów", jest także wadliwie działająca instalacja elektryczna. Zależność jest prosta: jeżeli samochód posiada zbyt małe napięcie zasilania, to pogorszeniu ulega widoczność. Badania wykazują, że spadek napięcia zasilania z 13,5 V do 11 V powoduje zmniejszenie strumienia świetlnego aż o 50 procent. Jeżeli zatem starszy samochód z uszkodzonymi odbłyśnikami posiada zepsuty regulator napięcia, to może się okazać, że snop światła, jaki dają jego reflektory, starcza zaledwie na oświetlenie kilku metrów drogi.
     O ile pamiętamy o światłach drogowych (ich awaria utrudnia nam życie), o tyle często zapominamy o pozostałym oświetleniu samochodu. Tymczasem światła tylne, kierunkowskazy czy światła "stop" są nie mniej ważnymi elementami wyposażenia samochodu. Ulegają one jeszcze szybciej procesowi starzenia, gdyż ich szkła wykonane są z szybko tracących swą pierwotną przejrzystość tworzyw sztucznych. Dlatego dla własnego dobra powinniśmy w takim przypadku wymienić kolorowe elementy kierunkowskazów i "stopów" (w modelach produkcji krajowej jest to niezbędne). Powinniśmy także sprawdzić działanie przerywacza kierunkowskazów i jeżeli pracuje on z amplitudą mniejszą niż 60 razy na sekundę, należy go wymienić.
BG

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski