(J)
Reporter "Jeżdżę z Dziennikiem" miał już sposobność przejechać most łączący Danię ze Szwecją. To stałe połączenie przez Sund ma długość 15 950 metrów i łączy Kastrup, na brzegu duńskim, z miejscowością Lernacken położoną na południe od Malmö w Szwecji. Obejmuje ono czteropasmową autostradę i dwutorową linię kolejową. Składa się z czterech zasadniczych elementów.
Następny element przeprawy to sztuczna wyspa o długości 4055 m, zbudowana dla ułatwienia przejazdu pomiędzy tunelem a mostem. Wyspa zbudowana jest z materiału wydobytego z dna morskiego i umocnionego kamiennymi ławami. Ciekawostką jest to, że dwa miliony ton kamieni ułożono bardzo precyzyjnie przy zastosowaniu satelitarnych urządzeń określania położenia.
No i wreszcie most przez Sund. Obejmuje on tzw. wysoki most i dwie niższe części dojazdowe. Ma całkowitą długość 7.845 metrów. Rozpiętość mostu wysokiego wynosi 490 metrów, zaś wysokość przechodzenia pod mostem ma 57 metrów, dzięki czemu jest to najdłuższy w świecie most wiszący obsługujący zarówno kolej, jak i ruch samochodowy. Tylko podpory o wysokości 204 m, na których zawieszona jest wysoka część mostu, zostały wykonane na miejscu budowy na wodach Sundu. Wszystkie pozostałe elementy wykonano na brzegu, a następnie podniesiono, przetransportowano i ustawiono za pomocą dźwigu pływającego.
Punkt poboru opłat usytuowano po szwedzkiej stronie w Lernacken. Cena biletu za przejazd samochodem osobowym jest spora, w przeliczeniu na złotówki wynosi około 140 zł.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?