Za słaby beton?

GEG
Czy beton używany do budowy tunelu tramwajowego po stronie zachodniej torów kolejowych nie ma zbyt niskiej wytrzymałości? Obawy o to, że materiał użyty do wykonania tego odcinka tunelu jest zbyt słaby, budzą wyniki badań wytrzymałościowych. Wyniki tych badań pokazują, że beton czterech z kilkunastu próbek wykonanych na budowie szybkiego tramwaju ma zbyt niską klasę, a tym samym - zbyt małą wytrzymałość.

Kolejne kłopoty przy budowie tunelu tramwajowego

   Do krakowskiego magistratu dotarło pismo z Agencji Rozwoju Miasta, informujące o negatywnym wyniku badań próbek betonu wykonanych na budowie szybkiego tramwaju. Wprawdzie w piśmie ARM jest stwierdzenie, że "negatywny wynik badań nie przesądza o zastosowaniu wadliwego materiału", ale w tym samym piśmie jest informacja o żądaniu natychmiastowych wyjaśnień od firmy Güris, wykonawcy tunelu. Do pisma dołączone są protokoły komisyjnego badania 18 próbek betonu. W przypadku 4 próbek wyniki badań (wykonanych na Politechnice Krakowskiej) są negatywne, co oznacza, że beton ma zbyt niską klasę w stosunku do zakładanej w projekcie. Im wyższa klasa betonu, tym bardziej jest on wytrzymały na ściskanie. W przypadku jednej próbki beton powinien mieć klasę B20, a badania dały wynik B15, w przypadku kolejnych dwóch próbek zamiast betonu B37 badania wykazały B30, a w przypadku czwartej próbki - zamiast betonu klasy B37 był tylko B20.
   "Negatywne wyniki będą wymagały od wykonawcy dokonania ponownej analizy konstrukcji. Ta część tunelu znajduje się pod budynkiem ECE i ma do spełnienia szczególne dodatkowe zadania. Zalecamy natychmiastowe podjęcie działań mających na celu sprawdzenie obliczeń statycznych z zastosowaniem otrzymanych wyników próbek betonu" - to cytat z pisma inżyniera kontraktu do firmy Güris.
   Jeżeli wytrzymałość tunelu zaprojektowano z dużym zapasem, to nawet potwierdzenie w kolejnych badaniach, że użyty beton jest słabszy od zakładanego, może nie mieć znaczenia dla nośności całej konstrukcji. Jeżeli jednak negatywne wyniki badań się potwierdzą, a obliczenia wykażą, że taki beton nie wytrzyma obciążeń, to nie będzie mowy o odebraniu inwestycji. Z pisma inżyniera kontraktu wynika także, że do tej pory wykonawca nie wyjaśnił m.in., kiedy zostanie przedstawiony program naprawy zarysowań ścian tunelu.
   Dotychczasowe kłopoty z budową szybkiego tramwaju dotyczyły opóźnień i braku koordynacji robót związanych z innymi inwestycjami w tym rejonie. Pierwszy termin, z którego można rozliczać turecką firmę, to 15 listopada, kiedy to powinien być nie tylko gotowy tunel, ale też zasypane wszystkie wykopy, by można było rozpocząć budowę galerii handlowej. Choć jeszcze pod koniec października oficjalnie zapewniano, że termin zostanie dotrzymany, praktycznie nie ma na to żadnych szans. Inny problem dotyczył budowy dodatkowej klatki ewakuacyjnej z tunelu po wschodniej stronie torów kolejowych - choć pozwolenie na jej budowę było wydane kilka miesięcy temu, robót nie rozpoczęto, a dziś konieczne będzie rozkopanie na niewielkim odcinku kończonej właśnie ul. Wita Stwosza.
   Gdyby jednak potwierdziły się obawy o zbyt niską wytrzymałość betonu użytego do budowy tunelu, poprzednie kłopoty byłyby prawie nieistotne.
    (GEG)

Przygotuj swój turystyczny biznes na sezon

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie