Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Drugi tunel na północnej obwodnicy Krakowa. Przekopali się pod rzeką Prądnik i ulicami Zielonek

Barbara Ciryt
Barbara Ciryt
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Północna obwodnica Krakowa - droga ekspresową S52 zostanie wybudowana jeszcze w tym roku. Trasa o długości 12,3 km ma być gotowa jesienią 2024 r. Obecnie powstają kolejne elementy tego "ringu". We wtorek, 16 stycznia 2024 roku niemal w samo południe przebity został tunel pod Zielonkami, czyli pod rzeką Prądnik i ul. Krakowskie Przedmieście. Tunel ma 653 metry długości i 37 metrów szerokości. Podczas jego budowy wywieziono z niego 200 tysięcy metrów sześciennych ziemi. Najniższy punkt znajduje się 13 m pod ul. Bankową w Zielonkach.

Północna obwodnica miasta połączy węzeł Modlnica na granicy Krakowa i gminy Wielka Wieś z węzłem Kraków Mistrzejowice. Na całej długości trasa ma mieć po trzy pasy ruchu w każdą stronę. Zaplanowano na niej 27 mostów, wiaduktów i estakad, z czego konstrukcje 25 są już gotowe. Do wykonania są tam jeszcze prace wykończeniowe.

- To trzeci rok prac. Zakończenie zadania planujemy jesienią, może w październiku północna obwodnica powinna być gotowa. Przy budowie tunelu pod Zielonkami największy problem jest geologia, trudne podłoże, mamy do czynienia z terenem podmokłym, wykonawcy cały czas pompowali wodę - mówi Tomasz Pałasiński, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Krakowie.

Dyrektor kontraktu z firmy wykonującej zadanie wskazuje, że teren jest bardzo trudny. Podkreśla, że przekop jest w pradolinie rzeki Prądnik.

- Dużą trudnością było precyzyjne rozpoznanie na etapie projektowania, a później wykonanie w tak strasznie zmiennych warunkach geologicznych, jakie zastaliśmy. Na półkilometrowym odcinku mamy zmienność warunków terenu praktycznie co 10 lub 20 metrów. Wyzwaniem było odpowiednie zaprojektowanie ścian szczelinowych , a potem opanowanie wody, jej pompowanie i zaprojektowanie studni odwadniających - to były największe problemy. Uporaliśmy się z tym i w tej chwili tunel jest przekopany - mówi Andrzej Truszkowski, dyrektor kontraktu z firmy Gulermax, wykonawcy zadania.

Obwodnica na jej ostatnim odcinku jest powiązana z inną inwestycją drogą S7. GDDKi A informuję, że w IV kwartale 2024 roku planowane jest udostępnienie kierowcom północnej obwodnicy Krakowa S52 oraz połączonej z nią na zasadach tymczasowej organizacji ruchu drogi ekspresową S7 od strony węzła Widoma.

- Odcinek S7 Mistrzejowice – Nowa Huta, ze względu na zmiany projektowe na węźle Mistrzejowice, chcemy zakończyć w 2025 roku - powiedział nam Kacper Michna, rzecznik krakowskiego oddziału GGDKiA.

Obwodnica Krakowa w dużej mierze biegnie po obszarach gminy Zielonki i częściowo gminy Wielka Wieś. W gminie Zielonki tereny były rezerwowane dziesiątki lat temu.

- Czekaliśmy na tę obwodnicę 60 lat. Grunty były zarezerwowane i zablokowane. Teraz mimo uciążliwości związanych z inwestycją mieszkańcy nie narzekają na utrudnienia, wiedzą, że to czasowe i trzeba przetrwać. A sama budowa z naszego punktu widzenia naprawdę szybko postępuje. Prace trwają już ponad 2,5 roku, są mocno zaawansowane, szczerze życzymy sukcesu zarządcy drogi oraz wykonawcy i mamy nadzieję, że uda się dotrzymać terminów - mówi Bogusław Król, wójt gminy Zielonki.

Na północnej obwodnicy Krakowa zaplanowano właściwie trzy tunele, ale jeden z nich jest zbyt krótki, żeby został uznany za tunel, dlatego obecnie zarządca drogi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz wykonawca zadania turecko-polskie konsorcjum firm Gűlermak i Mosty Łódź liczą, że na trasie powstały dwa tunele. Oba na terenie gminy Zielonki. Pierwszy jest krótszy o długości 496 metrów znajduje się w Dziekanowicach, został przebity w lipcu 2022 r.

- Tunel w Dziekanowicach jest niemal gotowy, w wakacje (latem 2023 roku - przyp. red. ) ułożyliśmy w nim betonową nawierzchnię. To pierwszy odcinek drogi szybkiego ruchu w Małopolsce z tego rodzaju nawierzchnią - informuje Kacper Michna.

Taka sztywna nawierzchnia została wykonana w województwie małopolskim po raz pierwszy właśnie w tym dziekanowickim tunelu. Taka sama będzie w tunelu pod Zielonkami. To super trwała nawierzchnia betonowa, wytrzymała na obciążenia i warunki klimatyczne. Wymaga zastosowania specjalnej technologii i maszyn, kładziona jest powoli, warstwami.

Trzeci tunel na północnej obwodnicy znajduje się w Krakowie pod wzgórzem Syberia i ma 95 metrów.
- To zbyt krótki odcinek, żeby obecnie uznany został za tunel - mówi Kacper Michna i wyjaśnia, że dziś tunelem nazywane są obiekty budowlane, które biegną pod czymś np. w Zielonkach tunel pod rzeką i ulicami tej miejscowości. Natomiast ten pod wzgórzem Syberia przykrywa tylko warstwa ziemi. Nie był też przekopywany jako tunel. Powstały wykopy, zabetonowano je i na powrót zakryto ziemią. Kierowca wjeżdżając widzi tunel, ale gdyby w wykopie zrobiono tylko mury oporowe, to zostałaby otwarta przestrzeń.

Budowa północnej obwodnicy Krakowa kosztuje 1 mld 960 mln zł, w tym 680 mln zł pochodzi z unijnej dotacji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Odcinek zakopianki Kraków-Myślenice na być przebudowany. Projekt Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego chce robić sześć firm

Budowa S7. Przetarg na projekt przebiegu nowej zakopianki na...

Orlen przejmuje stacje paliw w Austrii. Rozmowa z prezesem Obajtkiem

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski