Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zielonki, Wielka Wieś. Obwodnica wreszcie realna [WIDEO]

Barbara Ciryt
Barbara Ciryt
Mieszkańcy gminy Zielonki oglądają koncepcję budowy północnej obwodnicy Krakowa, której większość, bo 6,7 km z całości 14,5 km - powstanie na ich terenach
Mieszkańcy gminy Zielonki oglądają koncepcję budowy północnej obwodnicy Krakowa, której większość, bo 6,7 km z całości 14,5 km - powstanie na ich terenach Fot. Barbara Ciryt
Setki mieszkańców podkrakowskich gmin muszą odsprzedać nieruchomości, by powstało północne obejście Krakowa, kosztujące 1,5 mld zł. Władze chcą, by tereny rezerwowane od 50 lat zostały przekształcone w usługowe i ich właściciele skorzystali finansowo

Prawie 14,5 kilometrowy odcinek północnej obwodnicy Krakowa przetnie kilkaset działek mieszkańców podkrakowskich gmin Zielonki i Wielka Wieś, ale także kilkaset działek należących do mieszkańców Krakowa.

Przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zakończyli konsultacje z mieszkańcami. Jeszcze 22 maja w poniedziałek można składać swoje wnioski i uwagi do koncepcji prezentowanej na spotkaniach w gminach Wielka Wieś, Zielonki i Kraków. Dokumenty były także na stronach internetowych tych samorządów oraz zarządcy drogi.

Fakt przygotowania koncepcji i zapowiedzi realizacji inwestycji zaskoczyły niektórych mieszkańców. Jak zapowiada Andrzej Kollbek, wicedyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - być może z końcem tego roku lub na początku przyszłego zostanie ogłoszony przetarg na wybór firmy, która zaprojektuje i wykona inwestycję.

- W 2019 roku powinna być dokumentacja i zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Budowę przewidujemy na 2,5 roku w latach 2020-2022- zapowiadał na spotkaniach z mieszkańcami Andrzej Kollbek, wicedyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Zaznaczał, że inwestorowi zależy, żeby realizacja trasy szła sprawnie, więc liczy się z tym, że będą ją budowały dwie firmy.

Najdłuższy odcinek obwodnicy pobiegnie przez gminę Zielonki - 6,7 km- natomiast przez tereny gminy Wielka Wieś około 3 km, w tym 2,3 km to istniejący fragment obwodnicy, który zostanie rozbudowany do parametrów drogi ekspresowej z trzema pasami ruchu w obie strony.

Część mieszkańców cieszy się, że wreszcie inwestycja ruszy i inwestor odkupi ich tereny, które trzymali w rezerwie i nie mogli ani zabudować, ani sprzedać. Jednak obawiają się spalin i hałasu z drogi ekspresowej, która będzie miała po trzy pasy ruchu w każdą stronę. Dociekają, jakie parametry będzie miała droga, jaką przepustowość i dozwoloną prędkość, gdzie będą zjazdy, gdzie tunele.

- Na całej długości obwodnicy od węzła Modlniczka do węzła Mistrzejowice powstaną trzy nowe węzły - Zielonki, Węgrzce, Batowice. Jeden, w Modlnicy, zostanie rozbudowany. Przy tych 14,5 km drogi ekspresowej ma powstać 20 km dróg serwisowych. Będą też przebudowane drogi poprzeczne, krzyżujące się z obwodnicą. Będą także przepusty, wiadukty, trzy mosty oraz dwa tunele w Zielonkach na długości 870 metrów pod rzeka Prądnik oraz w okolicy Bosutowa i Dziekanowic o długości 655 metrów. A planowana prędkość na północnej obwodnicy to 80 km na godzinę - zgodnie z wnioskami mieszkańców- informuje Stanisław Dobranowski, główny projektant z firmy Sweco.

Niektórzy mieszkańcy informacje o realizacji inwestycji przyjęli z rozgoryczeniem. - Kto uparł się, żeby obwodnica przebiegała w sąsiedztwie terenów gęsto zabudowanych? Droga powinna biegnąć w dalszej odległości od miasta - denerwowała się jedna z mieszkanek gminy Zielonki, która przyznała, że mieszka w tej gminie od 5 lat. Kupując dom w sąsiedztwie Krakowa musiała mieć świadomość, że planowana jest obwodnica i będzie w niedalekim sąsiedztwie od jej osiedla.

Przypomnijmy, że wariant przebiegu drogi wybierali sami mieszkańcy. Przed kilku laty było wiele spotkań, a po prezentacjach ponad 2 tys. wniosków i uwag trafiło do projektantów, którzy je analizowali i w większości akceptowali. - Przebieg obwodnicy został zmieniony. Ona nie miał prowadzić przez nasze podwórko i dom - oburzała się rodzina Baranów z Zielonek. Państwo Baranowie nie przyjmują argumentów, że droga została wyznaczona w rezerwowanym pasie. Są wśród 12 właścicieli domów w gminie Zielonki, które zostaną wyburzone. A wcześniej będą wycenione i odkupione.

Wójt Zielonek Bogusław Król przypomina, że plany budowy północnej obwodnicy Krakowa mają już ponad 50-letnią historię. - Rezerwacja terenu była robiona w połowie lat 60 ubiegłego wieku. Budowa obwodnicy była najbardziej realna w rezerwowanym obszarze. Lokalizowanie drogi w każdym innym miejscu, poza wyznaczonym od lat terenem, wzbudzał dużo większe protesty, co potwierdzały konsultacje w 2010 roku - podkreśla wójt Król.

Na trasie Nowej drogi

  • Obwodnica pochłonie setki nieruchomości
  • Mieszkańcy muszą przeznaczyć setki działek pod obwodnicę, a ponadto:
  • Gmina Zielonki: do wyburzenia będzie 12 budynków mieszkalnych oraz 13 gospodarczych.
  • Kraków: do wyburzenia 1 dom, 3 budynki gospodarcze i 5 obiektów na ogródkach działkowych.
  • Gmina Wielka Wieś: bez wyburzeń.

Rekompensaty za zajęcie gruntów i budynków

Małgorzata Auguściak z Wydziału Nieruchomości krakowskiego oddziału GDDKiA informuje: nieruchomości będą wyceniane przez rzeczoznawcę - wyłonionego w przetargu i wykupowane po cenach rynkowych, obowiązujących na tym terenie. Wykupowane będą po indywidualnych negocjacjach tzw. resztówki, czyli części działek, nie leżących w pasie drogi. Będą też dodatkowe pieniądze na samą przeprowadzkę - po 10 tys. zł na gospodarstwo oraz bonifikata 5 proc. wartości, jeśli właściciele złożą wnioski o wydanie nieruchomości w 30 dni od otrzymania decyzji o realizacji inwestycji.

(BCA)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski