Prawie 14,5 kilometrowy odcinek północnej obwodnicy Krakowa przetnie kilkaset działek mieszkańców podkrakowskich gmin Zielonki i Wielka Wieś, ale także kilkaset działek należących do mieszkańców Krakowa.
Przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zakończyli konsultacje z mieszkańcami. Jeszcze 22 maja w poniedziałek można składać swoje wnioski i uwagi do koncepcji prezentowanej na spotkaniach w gminach Wielka Wieś, Zielonki i Kraków. Dokumenty były także na stronach internetowych tych samorządów oraz zarządcy drogi.
Fakt przygotowania koncepcji i zapowiedzi realizacji inwestycji zaskoczyły niektórych mieszkańców. Jak zapowiada Andrzej Kollbek, wicedyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - być może z końcem tego roku lub na początku przyszłego zostanie ogłoszony przetarg na wybór firmy, która zaprojektuje i wykona inwestycję.
- W 2019 roku powinna być dokumentacja i zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Budowę przewidujemy na 2,5 roku w latach 2020-2022- zapowiadał na spotkaniach z mieszkańcami Andrzej Kollbek, wicedyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Zaznaczał, że inwestorowi zależy, żeby realizacja trasy szła sprawnie, więc liczy się z tym, że będą ją budowały dwie firmy.
Najdłuższy odcinek obwodnicy pobiegnie przez gminę Zielonki - 6,7 km- natomiast przez tereny gminy Wielka Wieś około 3 km, w tym 2,3 km to istniejący fragment obwodnicy, który zostanie rozbudowany do parametrów drogi ekspresowej z trzema pasami ruchu w obie strony.
Część mieszkańców cieszy się, że wreszcie inwestycja ruszy i inwestor odkupi ich tereny, które trzymali w rezerwie i nie mogli ani zabudować, ani sprzedać. Jednak obawiają się spalin i hałasu z drogi ekspresowej, która będzie miała po trzy pasy ruchu w każdą stronę. Dociekają, jakie parametry będzie miała droga, jaką przepustowość i dozwoloną prędkość, gdzie będą zjazdy, gdzie tunele.
- Na całej długości obwodnicy od węzła Modlniczka do węzła Mistrzejowice powstaną trzy nowe węzły - Zielonki, Węgrzce, Batowice. Jeden, w Modlnicy, zostanie rozbudowany. Przy tych 14,5 km drogi ekspresowej ma powstać 20 km dróg serwisowych. Będą też przebudowane drogi poprzeczne, krzyżujące się z obwodnicą. Będą także przepusty, wiadukty, trzy mosty oraz dwa tunele w Zielonkach na długości 870 metrów pod rzeka Prądnik oraz w okolicy Bosutowa i Dziekanowic o długości 655 metrów. A planowana prędkość na północnej obwodnicy to 80 km na godzinę - zgodnie z wnioskami mieszkańców- informuje Stanisław Dobranowski, główny projektant z firmy Sweco.
Niektórzy mieszkańcy informacje o realizacji inwestycji przyjęli z rozgoryczeniem. - Kto uparł się, żeby obwodnica przebiegała w sąsiedztwie terenów gęsto zabudowanych? Droga powinna biegnąć w dalszej odległości od miasta - denerwowała się jedna z mieszkanek gminy Zielonki, która przyznała, że mieszka w tej gminie od 5 lat. Kupując dom w sąsiedztwie Krakowa musiała mieć świadomość, że planowana jest obwodnica i będzie w niedalekim sąsiedztwie od jej osiedla.
Przypomnijmy, że wariant przebiegu drogi wybierali sami mieszkańcy. Przed kilku laty było wiele spotkań, a po prezentacjach ponad 2 tys. wniosków i uwag trafiło do projektantów, którzy je analizowali i w większości akceptowali. - Przebieg obwodnicy został zmieniony. Ona nie miał prowadzić przez nasze podwórko i dom - oburzała się rodzina Baranów z Zielonek. Państwo Baranowie nie przyjmują argumentów, że droga została wyznaczona w rezerwowanym pasie. Są wśród 12 właścicieli domów w gminie Zielonki, które zostaną wyburzone. A wcześniej będą wycenione i odkupione.
Wójt Zielonek Bogusław Król przypomina, że plany budowy północnej obwodnicy Krakowa mają już ponad 50-letnią historię. - Rezerwacja terenu była robiona w połowie lat 60 ubiegłego wieku. Budowa obwodnicy była najbardziej realna w rezerwowanym obszarze. Lokalizowanie drogi w każdym innym miejscu, poza wyznaczonym od lat terenem, wzbudzał dużo większe protesty, co potwierdzały konsultacje w 2010 roku - podkreśla wójt Król.
Na trasie Nowej drogi
- Obwodnica pochłonie setki nieruchomości
- Mieszkańcy muszą przeznaczyć setki działek pod obwodnicę, a ponadto:
- Gmina Zielonki: do wyburzenia będzie 12 budynków mieszkalnych oraz 13 gospodarczych.
- Kraków: do wyburzenia 1 dom, 3 budynki gospodarcze i 5 obiektów na ogródkach działkowych.
- Gmina Wielka Wieś: bez wyburzeń.
Rekompensaty za zajęcie gruntów i budynków
Małgorzata Auguściak z Wydziału Nieruchomości krakowskiego oddziału GDDKiA informuje: nieruchomości będą wyceniane przez rzeczoznawcę - wyłonionego w przetargu i wykupowane po cenach rynkowych, obowiązujących na tym terenie. Wykupowane będą po indywidualnych negocjacjach tzw. resztówki, czyli części działek, nie leżących w pasie drogi. Będą też dodatkowe pieniądze na samą przeprowadzkę - po 10 tys. zł na gospodarstwo oraz bonifikata 5 proc. wartości, jeśli właściciele złożą wnioski o wydanie nieruchomości w 30 dni od otrzymania decyzji o realizacji inwestycji.
(BCA)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?