MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Autobusy 124, 424 i 128 nie wrócą na Ruczaj

Redakcja
Autobus linii 128 nadal będzie jeździł tylko do ronda Grunwaldzkiego Fot. Anna Kaczmarz
Autobus linii 128 nadal będzie jeździł tylko do ronda Grunwaldzkiego Fot. Anna Kaczmarz
Mimo licznych próśb i apeli mieszkańców osiedla Ruczaj, linie 124,424 i 128 nadal będą dojeżdżać tylko do ronda Grunwaldzkiego. O problemach z tym związanych pisaliśmy na łamach "Dziennika Polskiego".

Autobus linii 128 nadal będzie jeździł tylko do ronda Grunwaldzkiego Fot. Anna Kaczmarz

KOMUNIKACJA. Planowane są dodatkowe kursy linii autobusowej nr 194

Władze miasta uważają, że po otwarciu torowiska tramwajowego do ul. Gronostajowej mieszkańcy tej części miasta mają kilka dogodnych połączeń z centrum miasta. - I nie widzimy w tym momencie konieczności wydłużania skróconych linii autobusowych - zaznacza wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel. - Prawdopodobnie pojawią się za to dodatkowe kursy linii 194- dodaje Trzmiel.

Przypomnijmy, że pod koniec zeszłego roku do użytku oddany został pierwszy fragment Krakowskiego Szybkiego Tramwaju na osiedle Ruczaj. Nowe torowisko połączyło skrzyżowanie ul. Kapelanka z ul. Grota - Roweckiego z dawną pętlą autobusową przy ul. Gronostajowej.

W związku z otwarciem torowiska zostały uruchomione dwie linie tramwajowe - "12" z częstotliwością 10 minut z Ruczaju do pętli Wieczysta i "18", która kursuje co 20 minut do Cichego Kącika. Jednocześnie urzędnicy miejscy postanowili skrócić trasy autobusów 124, 424 i 128. Wywołało to niezadowolenie wśród pasażerów.

"Jestem oburzona, wszyscy mieszkańcy os. Ruczaj czekali na te linie tramwajowe, a tu co..? Skrócone trzy autobusy, z których najczęściej korzystałam. Teraz, żeby dojechać do pracy muszę się przesiadać" - pisze na forum internetowym "niezadowolona pasażerka".

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu postanowił przeprowadzić tzw. "pomiary napełnień pojazdów" w tamtym rejonie, aby sprawdzić, jak nowa oferta przewozowa wpłynęła na zachowania komunikacyjne pasażerów i wyeliminować ewentualne problemy.

Zdaniem urzędników, z badań tych wynika, że przed wprowadzeniem nowych rozkładów jazdy okolice ul. Gronostajowej komunikowało z centrum pięć linii autobusowych (114, 124/424, 128 oraz 194), które w godzinach porannego szczytu kursowały 19 razy z przystanku "Ruczaj" i zapewniały 2070 miejsc dla pasażerów.

Po uruchomieniu kursów tramwajowych okolice ul. Gronostajowej z centrum łączą dwie linie tramwajowe i dwie autobusowe, które w godzinach porannego szczytu komunikacyjnego kursują 18 razy z przystanku "Ruczaj", zapewniając 2220 miejsc dla pasażerów na godzinę (czyli wzrost o 7 proc).

Z badań prowadzonych kilkukrotnie podczas porannych szczytów komunikacyjnych na przystankach "Grota - Roweckiego" i "Kapelanka" ma wynikać również, że średnie napełnienie tramwajów numer 12 i 18 oscyluje wokół 50 proc. (przystanek "Grota - Roweckiego) i 75 proc. (przystanek "Kapelanka"). Natomiast średnie napełnienie autobusów numer 114 i 194 wynosiło 80 proc. (przystanek "Grota - Roweckiego") i 90 proc. (przystanek "Kapelanka"), przy czym na trzech kursach linii 194 napełnienie sięgnęło 95 -100 proc.

ZIKiT zamierza ponowić badania i zwrócić szczególną uwagę na napełnienie autobusów linii 194, w których poziom sięgał 100 proc. Jeżeli taka sytuacja będzie się powtarzać, zwiększona zostanie liczba kursów na tej relacji.

Jednocześnie urędnicy miejscy przekonują, że uruchomienie tramwaju polepszyło całodzienną ofertę przewozową tego rejonu Krakowa o ok. 8 proc.
- Dlatego podjęliśmy decyzję, że na razie skrócone linie autobusowe nie powrócą na swoje dawne trasy. Cały czas będziemy jednak badać natężenie ruchu w tamtej części miasta i być może w przyszłości powrócimy to tego rozwiązania - tłumaczy wiceprezydent Tadeusz Trzmiel.

Urzędnicy z ZIKiT dziwią się również, że pasażerowie mają problemy z przesiadkami. Przygotowali więc specjalną listę miejsc, gdzie zmiana linii lub środka transportu jest najmniej uciążliwa. - Najwygodniejszym przystankiem do przesiadki (drzwi w drzwi) z tramwaju 12 na linię 124/424 jest Lubicz, zaś w przypadku linii 128 rondo Grunwaldzkie - przyznaje Piotr Hamarnik z ZIKiT. Zdaniem urzędników dogodnymi punktami do przesiadki są rownież: rondo Mogilskie, okolice Dworca Głównego i Filharmonii.

WNIOSKI Z RAPORTU

Z przygotowanego przez urzędników z ZIKiT raportu wynika, że:

Zwiększyła się liczba pasażerów, którzy mogą korzystać z komunikacji miejskiej na os. Ruczaj

Należy uruchomić dodatkowe kursy linii nr 194

Rondo Grunwaldzkie to najbardziej dogodny punkt przesiadkowy

Arkadiusz Maciejowski

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski