Budowa zakopianki przeszła ważny test, wkrótce pojadą nią kierowcy [ZDJĘCIA]

Grzegorz Skowron
Grzegorz Skowron
Katarzyna Hołuj
Katarzyna Hołuj
Zaktualizowano 
Budowa zakopianki trwa w najlepsze! Coraz bliżej do oddania kierowcom odcinka drogi ekspresowej S7 Skomielna Biała-Rabka. W środę odbyły się próby obciążeniowe na ważnym fragmencie, czyli najdłuższym i najwyższym wiadukcie. Zobacz jak wygląda aktualny stan prac!

Jeszcze nie w te wakacje, ale po nich, we wrześniu kierowcy będą mogli pojechać pierwszym z trzech budowanych odcinków drogi ekspresowej S7, ze Skomielnej Białej do Rabki. Sześciokilometrowy odcinek w połowie składa się z mostów, estakad i wiaduktów, w tym z najdłuższego i najwyższego w Polsce. Ma on prawie kilometr długości, a w najwyższym miejscu jezdnia znajduje się 50 metrów nad ziemią, czyli na wysokości... 16. piętra.

W listopadzie do użytku ma zostać oddany kolejny fragment S7 z Lubnia do Naprawy. Wtedy też kierowcy jadący z Krakowa na Podhale, nie skończą - jak dziś - jazdy dwujezdniową zakopianką w Lubniu, pojadą nią aż pod Naprawę. Ale tam wyjadą z powrotem na „starą” zakopiankę i nią dojadą do Skomielnej Białej, gdzie na światłach skręcą w prawo i dotrą do odcinka Skomielna Biała - Rabka, tego, który wczoraj przeszedł testy obciążeniowe.

Najdłużej, bo do 2021 roku, trzeba będzie poczekać na ukończenie budowy tunelu, czyli środkowego fragmentu S7. Miał być gotowy już w przyszłym roku, ale pojawiły się problemy. Zarówno natury technicznej (osuwisko w Skomielnej Białej, z powodu którego jeszcze nie rozpoczęło się od tej strony drążenie drugiej komory), jak i ekonomicznej (nad firmą Astaldi, głównym wykonawcą, zawisło widmo bankructwa).

Te wszystkie problemy to nic w porównaniu do tego, co dzieje się na innych budowach dróg ekspresowych i autostrad w Polsce. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych wypowiedziała już kilka kontraktów, w tym na A1 i S3, które realizowała włoska firma Salini. To ona odpowiada za kończony właśnie odcinek S7 ze Skomielnej do Rabki, a także pierwszy fragment ekspresówki na północ od stolicy Małopolski (z Krakowa do Widomej). Oficjalnie nie ma żadnego zagrożenia wypowiadania umów dla tych małopolskich inwestycji drogowych.

Wizualizacje nowych odcinków zakopianki

Budowa drogi ekspresowej Lubien-Rabka ruszyła w 2016 roku. Była i jest podzielona na trzy odcinki. Pierwsza z pracami ruszyła firma Salini Impregilo odpowiedzialna za odcinek Skomielna Biała-Rabka i właśnie on ma zostać oddany do użytku kierowcom jako pierwszy. Co nie znaczy, że w terminie. - Miał być oddany w maju, niestety przesuwa się to na wrzesień - mówił wczoraj Tomasz Pałasiński, dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Z różnych powodów zarówno finansowych związanych z działalnością wykonawcy, jak i z pogodą - wiemy jaką mieliśmy w maju. Prace wykończeniowe przy takiej pogodzie nie postępują szybko.

Jedyny taki wiadukt

Częścią tego odcinka jest wyjątkowy, bo najdłuższy i najwyższy wiadukt drogowy w Polsce. Na nim właśnie wczoraj i przedwczoraj przeprowadzono próby obciążeniowe. Jak się okazuje, wypadły pomyślnie. Tak dynamiczne, podczas których samochody ciężarowe przejeżdżały po wiadukcie z określoną prędkością (50 km/h), jak i wcześniejsze próby statyczne. Te zaś polegały na ustawieniu określonej liczby (a konkretnie ośmiu) samochodów ciężarowych o określone wadze (każdy ważył 32 tony) we wskazanych prze projektanta miejscach, a zainstalowane pod wiaduktem czujniki mierzyły ugięcia konstrukcji.

- Wbrew pozorom to nie są małe ugięcia, bo na poziomie kilku a nawet kilkunastu centymetrów - mówił Karol Malinowski, kierownik robot mostowych na odcinku Skomielna Biała-Rabka dodając, że to nic niepokojącego i tak właśnie powinno być, a dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński potwierdził: - Sztywność obiektu oraz samej konstrukcji płyty, pomostu, jak i podpór okazała się zgoda z założeniami.

Tunel też z opóźnieniem

Drążony w skale, pod masywem Lubonia Malego najdłuższy tunel drogowy w Polsce połączy odcinek Skomielna Biała-Rabka z odcinkiem Lubień-Naprawa, który ma być gotowy w listopadzie br. Ale będzie gotowy dopiero w 2021 roku, a nie jak zapowiadano w 2020.

Dopiero niedawno tempo prac w tunelu przyspieszyło. Szacuje się, że w październiku komora zachodnia tunelu, która jest drążono z obydwu stron naraz, zostanie przebita na wylot.

Na opóźnienie prac miały wpływ kłopoty finansowe jego głównego wykonawcy, czyli firmy Astaldi. Wieść o nich pojawiła się jesienią ubiegłego roku. To spowodowało, że podwykonawcom Astaldi zaczęła płacić sama GDDKIA. Tak to się dzieje do teraz, choć jak powiedział nam wczoraj dyrektor Pałasiński, Astaldi częściowo uruchamia płatności.

GDDKiA przez kilka miesięcy, do niedawna płaciła również podwykonawcom Salini Impregilo, ale od kwietnia jak mówił dyrektor Pałasiński, firma ta już sama reguluje płatności. - Trzymamy rękę na pulsie - dodał dyrektor oddziału GDDKiA.

Za Rabką dalej po staremu

We wrześniu, kiedy zostanie oddany odcinek ze Skomielnej do Rabki połączy się on z używanym już przez kierowców od kilku miesięcy fragmentem nowej drogi w rejonie Rabki Zaborni. I tu na razie skończy się droga ekspresowa.

Ale we wrześniu ubiegłego roku podpisano umowę na podpisała umowę na zaprojektowanie i wybudowanie 16 kilometrów drogi z Rdzawki do Nowego Targu. Aktualnie prace nad projektem budowlanym dobiegają końca, a w ciągu najbliższych tygodni w Urzędzie Wojewódzkim ma zostać złożony wniosek o wydanie ZRID-u (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej).

Wczoraj w Skomielnej Białej padło także zapewnienie, że pod koniec czerwca zakończą się utrudnienia w Białym Dunajcu, bowiem prace przy budowie mostu już się kończą i na lipiec zaplanowane są odbiory.

Czytaj także

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 7

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

i
inz

Porr pokazał klasę ,imy nżynierowie z Saliiini by sobie nie poradzili !!!

G
Gość

bardzo ladna inwestycja! Brawo budowlancy i inzynierowie. Do zarzadzajacych - prosze nie upstrzyc fajnej drogi i pieknej linii drzew tanimi reklamami srodkow na hemoroidy i firmami blacharskimi

Ogolnie na plus!

Z
Zainteresowany
2019-06-12T20:01:36 02:00, MY:

I co z tego skoro od Krakowa do Myślenic nie ma drogi szybkiego ruchu. Szybciej na tym odcinku jechało się 30 lat temu niż teraz,

Konieczny nowy ślad z A4 w okolicach Wieliczki do Myślenic np jako ostatni odcinek planowanej drogi beskidzkiej. Ale to już trzeba robić, a nie dla pokoleń, które będą poruszały się dronami.

GDDKiA żyje w innej rzeczywistości...

M
MY

I co z tego skoro od Krakowa do Myślenic nie ma drogi szybkiego ruchu. Szybciej na tym odcinku jechało się 30 lat temu niż teraz,

Konieczny nowy ślad z A4 w okolicach Wieliczki do Myślenic np jako ostatni odcinek planowanej drogi beskidzkiej. Ale to już trzeba robić, a nie dla pokoleń, które będą poruszały się dronami.

G
Gość

Kilka dni temu jechałem do Rabki z Krakowa i jestem zachwycony rozwiązaniami konstrukcyjnymi oraz rozmachem rozwiązań.

G
Gość
2019-06-12T14:31:59 02:00, Gość:

Panie redaktorze założę się o butelkę 15 letniej whiskey , że w listopadzie nie pojedziemy odcinkiem z Lubnia. Zapytał Pan co słychac z osuwiskiem i dlaczego mają mało ludzi do roboty?

Pani redaktor jasna rzecz

G
Gość

Panie redaktorze założę się o butelkę 15 letniej whiskey , że w listopadzie nie pojedziemy odcinkiem z Lubnia. Zapytał Pan co słychac z osuwiskiem i dlaczego mają mało ludzi do roboty?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3