Wystawa w Lwowskim Muzeum Historycznym
Wystawa w Lwowskim Muzeum Historycznym
Najcenniejsze eksponaty przekazała do kolekcji rodzina Wodzińskich-Orpiszewskich oraz kompozytor Karol Mikuli
(INF. WŁ.) W Roku Chopina Lwowskie Muzeum Historyczne urządziło pozornie skromną, lecz rewelacyjną ze względu na zestaw pamiątek wystawę poświęconą 150. rocznicy śmierci wielkiego kompozytora. Wystawa po raz pierwszy prezentuje lwowskie chopiniana przechowywane w muzeum od wielu lat.
Ekspozycja przypomina zwiedzającym, iż pierwsze muzeum Fryderyka Chopina powstało w początkach XX wieku właśnie we Lwowie. Jego założycielką była pianistka i kolekcjonerka Kornelia Parnasowa, która przez wiele lat gromadziła pamiątki dotyczące życia i twórczości kompozytora.
Najcenniejsze eksponaty przekazała do kolekcji rodzina Wodzińskich-Orpiszewskich oraz lwowski kompozytor Karol Mikuli, który był uczniem Chopina i nauczycielem Kornelii Parnasowej.
Wiele interesujących okazów Parnasowa zdobyła także w czasie podróży po Europie, zwłaszcza po Francji i Niemczech. Kolekcja, licząca kilkaset przedmiotów, obejmowała okazały zbiór nut z utworami Chopina, liczne dzieła sztuki, zdjęcia, a także pamiątki rękopiśmienne. W lwowskim mieszkaniu Kornelii Parnasowej przy ul. Piekarskiej 14 powstał "gabinet chopinowski", który właścicielka udostępniała zwiedzającym.
W 1936 roku Kornelia Parnasowa przekazała zbiory do Muzeum Narodowego im. Jana III we Lwowie (obecnie - Lwowskie Muzeum Historyczne). W 1940 roku prawie cały jej zbiór nut z drugiej połowy XIX i początków XX wieku oddano stamtąd do Lwowskiego Konserwatorium Państwowego. Najcenniejsze pamiątki wprawdzie pozostały w Lwowskim Muzeum Historycznym, ale były one rozproszone po różnych magazynach.
Ostatnimi laty w muzeum została podjęta pierwsza poważna próba zbadania chopinianów. Opracowanie naukowe kolekcji i przeprowadzone na najważniejszych eksponatach prace konserwatorskie umożliwiły wreszcie zorganizowanie osobnej wystawy.
Honorowe miejsce ekspozycji zajmują autografy kompozytora i bliskich mu ludzi. Jest więc egzemplarz pierwszego warszawskiego wydania Ronda op. I z 1825 roku, na stronicach którego zachowały się liczne notatki kompozytora dotyczące techniki wykonania utworu. Jest list do J. Fontany - wysłany z Nohant 1 października 1841 roku, jest kartka do Ignacego Krzyżanowskiego - napisana w Londynie 5 lipca 1848 roku, jest też wizytówka z autografem kompozytora, nadesłana latem 1849 roku do doktora Fränkla z Schaillot.
Ze zbiorów Parnasowej pochodzą także autografy Karola Mikulego, Karola Lipińskiego, Marii z Wodzińskich Orpiszewskiej, Ludwiki Jędrzejewicz. Rewelacyjnym eksponatem jest rękopis artykułu George Sand; francuska pisarka opowiada w nim o dobroczynnej działalności księżnej Anny Czartoryskiej na rzecz rodaków, którzy po upadku powstania listopadowego masowo emigrowali do Francji.
Lwowskie muzeum eksponuje też portret (akwarelę) Chopina pędzla Marii Wodzińskiej, który powstał w czasie wspólnego pobytu kompozytora z jej rodziną w Marienbadzie w 1836 roku. Inna znana wersja tego portretu znajduje się w Muzeum Narodowym w Warszawie. Ciekawostką jest również podpisany przez Władysława Langego portret kompozytora wykonany ołówkiem w Rzeszowie w 1842 roku. Rysunek ten do dziś nie był publikowany i jest właściwie nie znany wśród badaczy Chopina.
Kolekcja Kornelii Parnasowej nigdy nie wyjeżdżała ze Lwowa i nigdy nie była dokładnie opracowana przez polskich specjalistów. Jej wyeksponowanie w Polsce byłoby na pewno bardzo interesujące dla badaczy i miłośników Fryderyka Chopina.
OLGA PIERIEŁYGINA
Autorka jest kierownikiem Działu Zbiorów Lwowskiego Muzeum Historycznego.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?