FLESZ - Wydobywane są ciała z gruzów. Relacja z Borodianki
Gruntowana modernizacja 1,5 km drogi przez Grabówki – od ul. Jedynaka w Wieliczce do skrzyżowania z traktem Zbydniowice – Siercza – trwa od października ubiegłego roku. Roboty są już na takim etapie, że dalsze ich prowadzenie nie jest możliwe bez zamknięcia ruchliwej trasy (jak zawsze – z utrzymaniem dojazdu do posesji).
- Zrobiono tam już wszystkie roboty m.in. kanalizację deszczową, które były możliwe do prowadzenia pod ruchem (od jesieni 2021 obowiązuje tam „wahadło” - red.). Teraz konieczne jest zamknięcie drogi, bez tego nie da się wykonać jej poszerzenia oraz nowej podbudowy. Zakładamy, że trasa przez Grabówki będzie wyłączona z ruchu przez około trzy miesiące – powiedział nam Marian Paszcza, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Wieliczce.
Kiedy droga zostanie zamknięta jeszcze nie określono, ale jak słyszymy w ZDP – nastąpi to w najszybszym możliwym terminie, najdalej do miesiąca.
Podczas „blokady” kierowcy będą musieli korzystać z objazdów. Ich wyznaczenie nie było łatwe, ponieważ od początku było wiadomo, że można je poprowadzić jedynie przez rejony odległe od Grabówek – przez Rożnową (DW 964) lub przez Kraków. To efekt tego, że trakt przez Grabówki jest jednym z niewielu bez ograniczeń tonażowych, a objazd trzeba poprowadzić drogami o takim samym statusie.
Jak powiedział nam Marian Paszcza, ostatecznie jako oficjalny objazd zaproponowano drogi na granicy Krakowa i Wieliczki, m.in. ulice: Sadową, Krzemienicką i Drużbacką.
Jednak, by taka trasa zastępcza zdała egzamin, w najbliższych miesiącach musi zostać utrzymana przejezdność skrzyżowania z ul. Podgórską, na której także trwają duże roboty, tym razem gminne – budowa kanalizacji z Funduszu Spójności. Z wyjaśnień, które uzyskaliśmy w wielickiej Jednostce Realizującej Projekt wynika, że zachowanie przejezdności „krzyżówki” nie powinno być problemem, ponieważ „przebudowę drogi przez Grabówki i inwestycję na ul. Podgórskiej realizuje ta sama firma, co oznacza że może ona dostosować harmonogram robót do „drogowych” potrzeb”.
Zamknięcie drogi przez Grabówki spowoduje perypetie także w kursach komunikacji publicznej. Tą trasą jeżdżą trzy autobusy Wielickiej Spółki Transportowej: G3 (Wieliczka – Sygneczów – Golkowice), J1 (Wieliczka – Siercza – Janowice), S1 (Wieliczka – Podstolice - Świątniki).
- W przypadku linii G3 i S1, na których możemy na czas zamknięcia drogi przez Grabówki puścić mniejsze autobusy, będziemy prawdopodobnie prosić powiat o umożliwienie ich przejazdu ul. Klaśnieńską (to rejon osuwiskowy, obowiązuje tam ograniczenie dla pojazdów o masie powyżej 2,5 ton – red.). Natomiast na linii J1, z której korzysta wielu pasażerów musi pozostać duży autobus. Podczas zamknięcia trasy przez Grabówki pojedzie on prawdopodobnie ulicą Słowackiego – mówi nam wiceburmistrz Wieliczki ds. inwestycji Piotr Krupa.
Powiatowa inwestycja obejmuje m.in.: budowę na trasie przez Grabówki wyczekiwanego chodnika, poszerzenie jezdni, modernizację licznych skrzyżowań z innymi traktami, modernizację całej infrastruktury teletechnicznej. Koszty przedsięwzięcia, które zaplanowano do czerwca 2023 roku sięgają 10,5 mln zł. Połowę tej kwoty pokryje dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Dróg Samorządowych, a brakujące pieniądze wyłoży powiat wielicki.
- Co zjeść, podróżując po Małopolsce? Oto regionalne przysmaki!
- Relaksujący weekend? Tylko na termach. Oto najlepsze baseny w Małopolsce!
- Wieliczka. Wracają niedzielne kursy autobusów. Jedna linia do likwidacji
- Miodobranie 2021 w Wieliczce. Słodki czas w centrum miasta [ZDJĘCIA]
- Będą nowe połączenia MPK do Krakowa: dla Niepołomic i Wieliczki
- Pociągi nie dojadą z Krakowa do Wieliczki. Szykują się duże zmiany
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?