MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jawornik. We wsi trwają konsultacje społeczne w sprawie budowy węzła na zakopiance

Katarzyna Hołuj
Katarzyna Hołuj
Fot. Katarzyna Hołuj
W Jaworniku trwają konsultacje społeczne w sprawie budowy węzła drogowego na zakopiance. Mieszkańcy i inni zainteresowani mają okazję zapoznać się z przedstawionymi przez projektanta trzema wariantami inwestycji, a następnie w ankiecie opowiedzieć się za wybranym oraz zawrzeć w niej swoje uwagi i opinie. Spotkanie z projektantami trwa w remizie OSP i zakończy się dziś (13 lipca) o godz. 18.

FLESZ - Wystartowała Loteria Szczepień

od 16 lat

Ankiety będzie można nadsyłać jeszcze po spotkaniu (do 25 lipca br.) na adres: [email protected] z dopiskiem „Konsultacje społeczne – Węzeł Jawornik”. Można ją też wypełnić elektronicznie na stronie internetowej inwestycji: www.dk7wezeljawornik.pl/

Jako mieszkańcy Jawornika zabiegamy o tę inwestycję od lat. Kładka, która powstała kilka lat temu rozwiązała problem tylko częściowo, bo poprawiła bezpieczeństwo pieszych, ale nie kierowców. Pozostały lewoskręty, na których dochodzi często do bardzo niebezpiecznych sytuacji. Na wyjazd z drogi wojewódzkiej na zakopiankę w stronę Krakowa trzeba czekać bardzo długo, a im bliżej weekendu tym włączenie się do ruchu jest trudniejsze, bo sznur samochodów zmierzających w stronę Zakopanego nie ma końca. Ale to nie jedyne niebezpieczne miejsce, podobnie niebezpieczny jest skręt z zakopianki do strefy przemysłowej i wyjazd z niej w stronę Zakopanego

– mówi Dariusz Łabędzki, przewodniczący rady Sołeckiej Jawornika.

Nowy węzeł ma wyeliminować te niebezpieczne miejsca i zapewnić bezkolizyjne włączanie się do ruchu zarówno z drogi wojewódzkiej nr 955 na zakopiankę, jak i ze Strefy Aktywności Gospodarczej Jawornik-Polanka na zakopiankę.

Projektanci opracowali trzy warianty budowy węzła. We wszystkich będzie on zlokalizowany ok. 200 m na północ od obecnego połączenia drogi wojewódzkiej nr 955 z drogą krajową nr 7 (zakopianką).

We wszystkich wariantach droga wojewódzka zostanie przeprowadzona ponad zakopianką i będzie biegła po estakadzie.
Warianty różni liczba zaprojektowanych rond i to po której stronie znajdą się łącznice służące do włączania (i wyłączania) się do ruchu na zakopiance. I tak w wariancie pierwszym ronda mają być dwa, po jednym po stronie północnej i południowej drogi krajowej, natomiast łącznice mają się znaleźć po stronie zachodniej drogi wojewódzkiej. Wariant drugi jest niemal taki sam, a od pierwszego różni go tylko to, że łącznice znajdują się po przeciwnej, bo wschodniej stronie drogi wojewódzkiej.
Wariant trzeci też zakłada poprowadzenie łącznic po stronie wschodniej drogi wojewódzkiej, ale od poprzednich różni go to, że zakłada budowę nie dwóch a trzech rond. Po stronie południowej zakopianki/węzła powstałoby jedno (tak jak w pozostałych wariantach) a po stronie północnej (czyli tej, gdzie znajduje się Strefa Aktywności Gospodarczej) - dwa. Jedno służyłoby do obsługi terenów Strefy Aktywności Gospodarczej, do drugiego zaś w przyszłości można byłoby włączyć mającą powstać wschodnią obwodnicę Myślenic (nie będąca częścią tej inwestycji, jaką jest budowa węzła), która tym samym połączyłaby drogę wojewódzką nr 955 z drogą wojewódzką nr 967.

Wszystkie warianty są bardzo dobre, bo gwarantują bezpieczeństwo zarówno użytkownikom zakopianki, jak i drogi wojewódzkiej i dróg lokalnych. Czekamy na zebranie wszystkich głosów zainteresowanych aby ostatecznie zarekomendować najbardziej optymalny wariant

- mówi burmistrz Myślenic Jarosław Szlachetka.
Poseł a prywatnie mieszkaniec Jawornika i sołtys tej wsi Władysław Kurowski optuje za wariantem numerem 1.

Ten jest według mnie najbardziej przejrzysty, pozwala na lepsze wykorzystanie działek przyległych do dróg obsługujących nowy węzeł, a duża średnica rond w tym wariancie daje pewność, że w przyszłości można będzie do nich włączyć nowe drogi

- uzasadnia.

Zarówno burmistrz, jak i poseł mówią o potrzebie zabezpieczenia, najlepiej przy okazji realizacji ten inwestycji, interesów mieszkańców południowej części Jawornika, a dokładnie obszaru od żółtej kładki dla pieszych po granicę z Myślenicami poprzez zaprojektowanie i budowę brakujących krótkich odcinków drogi lokalnej tak, aby mogli oni dojechać do nowego węzła zamiast nadal wyjeżdżać wprost na zakopiankę.

Prace projektowe mają się zakończyć do listopad 2023 r. (wraz uzyskaniem decyzji ZRiD).
Następnym etapem, po uzyskaniu ZRID, będzie wykonanie czynności związanych z gospodarowaniem nieruchomościami (to ma trwać do grudnia 2025 r.).
Od listopad 2023 r. do maj 2024 r. wg. harmonogramu ma trwać procedura przetargowa mająca wyłonić wykonawcę. Kolejnym etapem będzie budowa węzła.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski