Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jawornik. Wiemy kto zaprojektuje węzeł na zakopiance

Katarzyna Hołuj
Katarzyna Hołuj
Fot. Katarzyna Hołuj
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad spośród ofert złożonych w przetargu wybrała firmę, która zajmie się opracowaniem projektu przebudowy skrzyżowania drogi krajowej nr 7 (zakopianki) z drogą wojewódzką nr 955 na bezkolizyjny węzeł.

FLESZ - Galerie handlowe otwarte od 1 lutego?

Jest to konsorcjum dwóch krakowskich firm: MPRB Sp. z o.o. (lider) i Mosty Kraków Sp. z o.o.(partner). Jego oferta wyniosła 2 262 585 zł.

Cena stanowiła najważniejsze, ale nie jedyne kryterium wyboru. Pozostałe to doświadczenie zawodowe projektanta i zespołu projektowego.

Projektant będzie musiał uzyskać ostateczną decyzję środowiskową dla tej inwestycji oraz będzie sprawował nadzór autorski w trakcie robót.

- Przygotowanie dokumentacji wraz z uzyskaniem niezbędnych uzgodnień oraz ZRID przewidywane jest na lata 2020-2023, natomiast roboty budowlane na lata 2024-2025 – informuje GDDKiA.

Będzie bezpieczniej

Powstanie dwupoziomowy węzeł, z łącznicami po obu stronach drogi krajowej. Dzięki temu znikną nie tylko niebezpieczne lewoskręty, ale całe skrzyżowanie w obecnym kształcie. Poprawi się bezpieczeństwo i płynność ruchu.
Skorzystają na tym nie tylko podróżujący zakopianką i drogą wojewódzką, ale również pracownicy pobliskiej strefy przemysłowej (Strefa Aktywności Gospodarczej Jawornik-Polanka) i kontrahenci firm zlokalizowanych w tej strefie, bo dojazd do niej również zostanie przebudowany.
Dziś z lokalnej drogi prowadzącej do strefy wyjeżdża się wprost na ruchliwą zakopiankę, co więcej żeby wyjechać ze strefy w kierunku Myślenic (i dalej Podhala) trzeba przeciąć jezdnię Myślenice-Kraków i przez przewiązkę dostać się na jezdnię w kierunku Myślenic.

W ramach inwestycji wybudowane zostaną dwa ronda, wiadukt, ekrany akustyczne, mur oporowy, ścieżka rowerowa i przepust dla ruchu pod DK7. Istniejące sieci infrastruktury technicznej będą przebudowane, powstaną też nowe oraz kanał technologiczny.

Kooperacja GDDKiA, województwa i gminy

W lipcu 2020 roku został podpisany program inwestycyjny. Na sfinansowanie węzła zabezpieczono 73,2 mln zł.
Większość kosztów, zarówno na etapie przygotowania dokumentacji jak i robót budowlanych, pokryje Skarb Państwa, ale będą w nich partycypowały również samorządy: wojewódzki oraz gmina Myślenice.
3 lipca 2020 r. GDDKiA (reprezentująca Skarb Państwa) podpisała z nimi porozumienie, na mocy którego:

  • gmina Myślenice pokryje koszty dokumentacji wstępnej, odszkodowań i budowy drogi gminnej, w sumie ponad 5,9 mln zł,
  • samorząd Województwa Małopolskiego będzie miał swój udział w kosztach prac budowlanych, nadzoru inwestorskiego i wypłat odszkodowań, w sumie 20 mln zł.

Nie tylko Jawornik

Przypomnijmy, że obecnie w trakcie projektowania są także: tunel (pod zakopianką) w Krzyszkowicach oraz bezkolizyjny węzeł, który zastąpi obecne skrzyżowanie z światłami w Myślenicach (na skrzyżowaniu zakopianki i ulicy Sobieskiego).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski