MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Najniebezpieczniej jest krok od domu

Redakcja
Za kierownicą groźna jest rutyna FOT. Jacek Jurecki
Za kierownicą groźna jest rutyna FOT. Jacek Jurecki
Jak pokazują badania, 1/3 zdarzeń drogowych ma miejsce w odległości około 1,5 km od miejsca zamieszkania, a w sumie aż ponad połowa w odległości 8 km. Do ponad połowy wypadków z udziałem dzieci dochodzi w odległości nieprzekraczającej 10 minut drogi od domu.

Za kierownicą groźna jest rutyna FOT. Jacek Jurecki

BEZPIECZEŃSTWO. Pamiętajmy o zachowaniu środków bezpieczeństwa w każdej sytuacji. Także koło domu.

Za dużą liczbę wypadków na znanych nam trasach i krótkich przejazdach w niewielkiej odległości od domu odpowiedzialne jest rutynowe podejście kierowców do prowadzenia pojazdu. Brak odpowiedniego przygotowania do jazdy, a w tym: zapięcia pasów, poprawnego ustawienia lusterek czy kontroli sprawności świateł pojazdu, to jeden z przejawów rutyny za kierownicą.

Co więcej, z codzienną jazdą wiąże się pokonywanie wciąż tych samych tras, a to sprzyja jeździe bez bieżącej kontroli sytuacji na drodze.

Jazda po znanym terenie daje kierowcom złudne poczucie bezpieczeństwa, co prowadzi do zmniejszonej koncentracji i sprawia, że kierowcy stają się mniej przygotowani na nagłe, nieprzewidziane zagrożenia.

Gdy czujemy się bezpiecznie i zakładamy, że nic nie jest w stanie nas zaskoczyć, to nie odczuwamy potrzeby ciągłego kontrolowania sytuacji i jesteśmy zdecydowanie bardziej skłonni do sięgania po telefon czy jedzenia za kierownicą. W czasie jazdy wymagającej dużego skupienia, kierowcy bardziej uważają na to, aby niepotrzebnie się nie rozpraszać - mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Tymczasem do niebezpiecznej sytuacji może dojść w każdym miejscu. Śmiertelny wypadek może zdarzyć się nawet na drodze osiedlowej czy parkingu. Tu narażone są przede wszystkim małe dzieci, które mogą zostać niezauważone podczas manewru cofania.

Tymczasem, jak się dowiadujemy, Parlament Europejski przygotowuje przepisy, które mają zwiększyć bezpieczeństwo na drogach.

Najważniejszy projekt to wprowadzenie ograniczenia prędkości do 30 km/h w obszarze zabudowanym oraz na wszystkich drogach jednopasmowych na obszarach miejskich, które nie posiadają wydzielonego pasa dla rowerzystów. Celem PE jest większa ochrona pieszych i rowerzystów.

Jest też pomysł wprowadzenia blokad antyalkoholowych w nowych samochodach.

Inne projekty to kurs pierwszej pomocy, zakaz trzymania telefonu podczas jazdy, zakaz ostrzegania o kontroli radarowej oraz obowiązkowy ABS w motocyklach

Trudno przewidzieć, kiedy propozycje Parlamentu Europejskiego zaczną obowiązywać i które z nich zostaną przyjęte w Polsce.

Opr. JUR

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski