Niepołomice. Centrum przesiadkowe od końca marca. Osiedle Zagrody nadal bez MPK

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Testowy przejazd autobusu przez nowy dworzec w Niepołomicach UMiG Niepołomice
Na 30 marca wyznaczono wstępnie (z uwagi na epidemię koronawirusa) termin otwarcia dworca autobusowego i P&R w Niepołomicach. Wybudowane w ciągu minionego roku centrum przesiadkowe spełnia wszystkie wymogi dla komunikacji publicznej. Tego samego nie można powiedzieć jednak o ulicach na części niepołomickiego Osiedlu Zagrody, którego mieszkańcy upominają się od dawna o autobus MPK.

FLESZ - Koronawirus - kiedy będzie dostępna szczepionka

Nowoczesne centrum przesiadkowe złożone z dworca autobusowego oraz placu postojowego w systemie park&ride (parkuj i jedź) dla 136 samochodów powstało przy ul. Kolejowej. Mieszkańcy będą mogli korzystać tam z autobusów aglomeracyjnych (perony 1 i 3) oraz busów prywatnych przewoźników (peron 2).

- Linie 301 i 221 będą mieć na dworcu przystanek początkowy i końcowy, natomiast autobus 211 będzie tam przejeżdżał. Otwarcie centrum przesiadkowego zapowiedziano wstępnie na ostatni poniedziałek marca. Wraz z uruchomieniem dworca zmienią się rozkłady jazdy autobusów aglomeracyjnych oraz nieznacznie ich trasa po mieście, bo zlikwidowany zostanie przystanek przy Małopolskim Centrum Dźwięku i Słowa – mówi Szymon Urban z Urzędu Miasta w Niepołomicach.

W ostatnich dniach odbyły się przejazdy techniczne autobusów w dwóch rejonach Niepołomic. Prócz testowania nowego dworca, sprawdzano także czy autobus mógłby kursować ulicą Portową przez Osiedle Zagrody. O „puszczenie” przez ten rejon linii 221 mieszkańcy prosili od dawna. Ostatnio wnioskowali o to ponownie zarząd osiedla oraz niepołomicki radny miejski Paweł Lasek.

Okazało się jednak, że ulica Portowa nie spełnia technicznych parametrów dla przejazdu autobusu, jest zbyt wąska.

- Jak ocenili inspektorzy z krakowskich Zarządu Transportu Publicznego i MPK, by mógł kursować tu autobus brakuje dosłownie 50 cm szerokości. Jesteśmy ogromnie rozczarowani. Do najbliższego przystanku MPK jest ok. 4 km, ludzie bardzo czekali na autobus przez ul. Portową – powiedział nam Tomasz Michoń, przewodniczący Osiedla Zagrody. Dodał, że w tej sytuacji zarząd osiedla będzie starał się o o uruchomienie w tym rejonie komunikacji publicznej w alternatywnej formie (busów).

Dworzec i P&R w Niepołomicach powstały w ramach szerszego projektu o łącznej wartości 26,5 mln zł, na który gmina pozyskała unijne dofinansowanie. Ta inwestycja obejmuje również budowę park&ridów przy stacjach kolejowych w Podłężu i Staniątkach oraz punktu przesiadkowego w Woli Batorskiej, a także przebudowę 2,6 km ulic i wyznaczanie nowego przebiegu ul. Trawniki (dojazd do P&R w Podłężu).

Punkt przesiadkowy w Woli Batorskiej jest prawie gotowy, natomiast prace w Staniątkach i Podłężu mają coraz większe ogromne opóźnienie.

Pierwotnie plan zakładał, że cały unijny projekt zakończy się w grudniu 2019 roku. Potem termin prolongowano na późną jesień 2020. Z informacji, które uzyskaliśmy w niepołomickim magistracie wynika jednak, że inwestycja opóźni się jeszcze bardziej (na dziś nie wiadomo o ile).

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Akula

Wału wiślanego raczej się nie da przesunąć (chyba, że?). Pozostaje "oddanie" 50 cm od każdej działki wzdłuż drogi... Powodzenia życzę...

G
Gość

Za wąskie ulice to jest jedno z głównych przekleństw komunikacji autobusowej. Urzędnicy, którzy podejmują decyzję o ustalaniu szerokości jezdni, nawet nie wiedzą, jak szeroki jest autobus (zwłaszcza wraz z lusterkami zewnętrznymi). Praktycznie to większość ulic w Krakowie jest wąska - jak na potrzeby autobusów, a niekiedy BUS-pasy są tak malowane, jakby były dla … motocykli, a nie dla autobusów.

Dodaj ogłoszenie