Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy terminal cargo na lotnisku w Balicach. Podpisana umowa na realizację inwestycji. To oznacza rozwój gospodarczy regionu

Barbara Ciryt
Barbara Ciryt
Uroczystości podpisania umowy na budowę nowego terminala cargo na lotnisku w Balicach
Uroczystości podpisania umowy na budowę nowego terminala cargo na lotnisku w Balicach MPL Balice
Rozpoczyna się budowa nowego terminala oraz obiektów i infrastruktury towarzyszącej na terenie Międzynarodowego Portu Lotniczego w Balicach. Umowa na realizacje zadania została podpisana we wtorek 22 listopada w Centrum Edukacji Lotniczej Kraków Airport.

Inwestycja będzie kosztowała 91 mln 938 tys. zł brutto. Realizacja ma trwać niecałe dwa lata (23 miesiące). Umowę podpisali ze strony Kraków Airport prezes Radosław Włoszek oraz członek zarządu Mariusz Saługa. Wykonawcę Mostostal Warszawa S.A. reprezentowali: Jacek Szymanek, członek zarządu, Maciej Sasak, dyrektor obszaru.

Wcześniej została zrobiona dokumentacja projektowa przez konsorcjum firm: AKE Studio z Tarnobrzegu oraz APA Czech-Duliński-Wróbel Agencja Projektowa „Architektura” z Krakowie.

W uroczystości podpisania umowy udział wzięli zaproszeni goście m.in.: minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, wojewoda małopolski Łukasz Kmita, wicemarszałek województwa małopolskiego Łukasz Smółka, wiceprezydent Krakowa Jerzy Muzyk, wójt gminy Zabierzów Elżbieta Burtan oraz przewodnicząca rady nadzorczej MPL Wanda Kułaj.

Inwestycje wymusza rozwój lotniska w Balicach

O sytuacji portu i jego rozwoju mówił podczas spotkania minister Andrej Adamczyk.

Liczba pasażerów wraca do poziomu sprzed pandemii, co oznacza, że te wyzwania, które stały przed lotniskiem przed trzema, czterema laty, pozostają aktualne. Rozwój sektora lotniczego jest nieunikniony i krakowskie lotnisko musi być na to gotowe. Zwiększać się także muszą możliwości przewożenia towarów do i z Małopolski - powiedział Andrzej Adamczyk minister infrastruktury.

Prezes zarządu lotniska w Balicach Radosław Włoszek podkreślał, że budowa nowego terminala cargo to rozpoczęcie jednej z najważniejszych inwestycji Planu Generalnego Kraków Airport.

Mamy nadzieję, że przyniesie to wspaniałe efekty dla wzmocnienia energii gospodarczej Krakowa i Małopolski oraz wpłynie na rozwój nowych miejsc pracy w południowej części Polski. Konsekwentnie wzrastający ruch pasażerski na krakowskim lotnisku pozwala z optymizmem patrzeć na rozwój naszego regionu, jednocześnie otwierając drogę do realizacji kolejnych inwestycji zaplanowanych w Planie Generalnym: rozbudowy terminala pasażerskiego i zwiększeniem jego przepustowości, a także budową nowej drogi startowej - powiedział prezes Radosław Włoszek.

Nowy terminal cargo z nowymi funkcjami

Nowy terminal powstanie przy drodze wojewódzkiej nr 774, około 1 km od obecnego terminala cargo i terminala pasażerskiego. W nowym obiekcie zaplanowano część biurową i magazynową o łącznej powierzchni użytkowej 5 600 mkw. i kubaturze 39 000 msześc. Wraz z terminalem powstanie towarzysząca infrastruktura techniczna. Wraz z obiektem wybudowany zostanie nowy wjazd na teren portu lotniczego wraz z punktem kontroli bezpieczeństwa. W celu usprawnienia i poprawy bezpieczeństwa dojazdu w ramach inwestycji przebudowany zostanie fragment drogi wojewódzkiej nr 774.

Oprócz zwykłego frachtu cargo, w nowym terminalu będzie można obsługiwać także przesyłki wymagające specjalnych warunków np.: zwierzęta, leki, materiały radioaktywne, artykuły spożywcze itp. Przeniesione tu zostaną funkcje realizowane obecnie w istniejącym terminalu cargo przez Straż Graniczną oraz Oddział Celny.

Budowa nowego terminala cargo pozwoli na zwiększenie obsługi cargo na lotnisku w Balicach do 8 000 ton rocznie. Dzięki nowej lokalizacji terminala cargo wyprowadzony będzie ruchu samochodów ciężarowych poza bezpośrednie sąsiedztwo wjazdu na lotnisko, co poprawi warunki dojazdu do terminala pasażerskiego.

Budowa terminala to rozwój gospodarczy i nowe miejsca pracy

O inwestycji z radością mówił także wojewoda małopolski.

To okno na świat, ale też punkt pośredniczący w szeroko pojętej współpracy gospodarczej. Jestem przekonany, że inwestycja zostanie sprawnie sfinalizowana. W trybie specustawy lotniskowej wydałem także w 2021 r. dwie decyzje na realizację inwestycji dotyczących przebudowy i rozbudowy terminala pasażerskiego oraz rozbudowy płyty postojowej. Dzisiaj nikt nie ma wątpliwości, że dobrze funkcjonujący port lotniczy to wrota do rozwoju gospodarczego, turystycznego - zarówno w skali lokalnej, regionalnej, jak i krajowej i międzynarodowej - mówił Łukasz Kmita, wojewoda małopolski.

Wicemarszałek województwa małopolskiego Łukasz Smółka dodał, że modernizacja lotniska jest jednym z kluczowych działań realizowanych przez samorząd województwa na rzecz ciągłej modernizacji Małopolski. A wiceprezydent Krakowa Jerzy Muzyk podkreślał, że nowa inwestycja wpłynie to na powstanie kolejnych miejsc pracy w naszym regionie. Zaznaczył, że większy i nowocześniejszy terminal to szansa dla wzmocnienia pozycji gospodarczej lotniska i Krakowa na arenie międzynarodowej.

Przedstawiciel wykonawcy Jacek Szymanek, członek zarządu Mostostalu Warszawa mówił, że nowy terminal cargo dla portu lotniczego Kraków Airport umożliwi zwiększenie liczby obsługiwanych transportów, ale także realnie wpłynie na pozbycie się nadmiernego ruchu samochodów ciężarowych z bezpośredniego sąsiedztwa terminala pasażerskiego.

Wybudują stację dla poprawy potrzeb energetycznych

Jednocześnie w Kraków Airport we wtorek 22 listopada podpisana została także umowa na budowę budynku stacji transformatorowej ST10BIS wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Wykonawcą jest ta sama firma, która buduje terminal cargo, czyli Mostostal Warszawa. Stacje wybuduje w formuje zaprojektuj i wybuduj. Koszt tej inwestycji to 21,5 mln zł. Projektowanie przewidziano na około 2,5 miesiąca, a obiekt ma powstać w ciągu następnych 15 miesięcy. Ostatnim etapem będzie rozbiórka istniejącej stacji ST10. Autorem programu funkcjonalno-użytkowego jest Konsorcjum Firm: AKE Studio z Krakowa oraz AKE Studio z Krakowa.

Nowy budynek stacji transformatorowej ST10BIS ma być zlokalizowany pomiędzy budynkiem administracyjno-technicznym, a istniejącym terminalem pasażerskim. Powierzchnia użytkowa obiektu wyniesie 1 350 mkw, a kubatura 7 100 msześc. Obiekt wyposażony będzie w nowoczesne rozwiązania technologiczne (w tym panele fotowoltaiczne). Stacja zapewni odpowiednie funkcje energetyczne, a także socjalno-bytowe, biurowe, magazynowe i garażowe, przewidziane dla służb energetycznych portu lotniczego w Balicach.

Przekazanie nowego sprzętu robota pirotechnicznego i pojazdu elektrycznego Straży Granicznej  na lotnisku w Krakowie-Balicach

Kraków-Balice. Robot pirotechniczny i pojazd elektryczny dla...

Ekspert KIG: W II poł. 2023 r. inflacja zacznie wyraźnie spadać

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski