reklama

O cztery litery

JBRZaktualizowano 
(INF. WŁ.) Papierosy welt mogą być sprzedawane na rynku. Producent konkurencyjnych westów nie ma podstaw, aby starać się o unieważnienie rejestracji marki Welt. Rejestracji dokonano prawidłowo, a palacze nie powinni mieć żadnych problemów z odróżnianiem obydwu rodzajów papierosów - orzekł sąd administracyjny.

Wojna producentów papierosów

   Nieco ponad dwa lata temu Urząd Patentowy oddalił wniosek niemieckiej firmy Reemtsma Cigarettenfabrik o unieważnienie rejestracji znaku towarowego "Welt" dla papierosów produkowanych przez spółkę Praxis z Kamiennej Góry. Reemtsma - wytwarzająca papierosy west mieszczące się w tym samym przedziale cenowym - twierdziła, że wskutek podobieństwa nazw przeciętny nabywca papierosów może zostać wprowadzony w błąd co do tego, co właściwie kupuje. - Znaki dotyczą tego samego rodzaju towaru, oba są czysto słowne, oba czteroliterowe, różnica między nimi polega na jednej literze. Polacy nie znają języków i nie odróżniają znaczenia słów "west (zachód)" i "welt (świat") - argumentował rzecznik patentowy Reemtsmy. Powtórzył to samo przed warszawskim Wojewódzkim Sądem Administracyjnym, gdzie domagał się uchylenia decyzji UP.
   - W kiosku leży średnio sześćdziesiąt gatunków papierosów. Palacz patrzy na nie i prosi o welty, bo myśli, że kupuje leżące na tej samej półce wyroby Reemtsmy - przekonywał rzecznik.
   - Naprawdę pan myśli, że nałogowiec z praktyką kieruje się producentem, a nie ulubioną marką? - zdziwiła się sędzia Anna Robotowska.
   - Robi tak, jeśli chce zmienić ulubione papierosy - upierał się rzecznik.
   - To właśnie świadczy o tym, że odróżnia welty od westów, przecież nie zamieniałby jednego produktu Reemtsmy na drugi - poderwała się na te słowa rzecznik patentowy Praxisu.
    Welty są zarejestrowane nawet w Niemczech, ojczyźnie Reemtsmy. Reemstsma trzykrotnie oprotestowywała wniosek o rejestrację w tamtejszym urzędzie patentowym i trzykrotnie protest przepadł. Argument o nierozróżnianiu znaczenia językowego obu słów upadł, gdy okazało się, że nie było problemów z zarejestrowaniem weltów w innych krajach, gdzie sprzedawane są westy - we Francji, Hiszpanii, Włoszech, Macedonii. W dodatku znacząco różnią się opakowania obu gatunków papierosów. Welty są ciemnoniebieskie, westy - biało-niebieskie lub biało-czerwone.
   WSA oddalił skargę Reemtsmy. - Sąd w pełni podziela stanowisko Urzędu Patentowego, że oba znaki nie są aż tak podobne, żeby miały wprowadzać nabywcę w błąd. Urząd zbadał sprawę bardzo szczegółowo i w jego decyzji nie można dopatrzyć się naruszenia prawa ani procedur. W tej sytuacji nie ma żadnych podstaw do uchylenia decyzji urzędu - oświadczyła sędzia Robotowska.
   Praxis słynie z kontrowersyjnych nazw i reklam produkowanych przez siebie papierosów. To jego dziełem jest oprotestowane swego czasu przez Kancelarię Senatu hasło "Ala poszła na "Bezrobotne". Oprócz "Bezrobotnych" produkuje też "Małorolne", "Najtańsze" i "Trzy Konie Mocne". O te dwie ostatnie marki toczy spór z Reemtsmą przed Urzędem Patentowym i w jeleniogórskich sądach. "Najtańsze" zbyt mają przypominać liternictwem produkowane przez Reemtsmę "Mocne", a w "Trzech Koniach" poszło o słowo "mocne".
   - Niemcy myślą, że Polacy są do tego stopnia analfabetami, że nie odróżniają liter M i N - żalił się w kuluarach sądu Jerzy Nowak, prezes Praxisu.
   Tego samego dnia sąd rozstrzygał podobny spór między producentami przypraw: chorwacką Podravką i Vitpolem z wielkopolskiej Długiej Wsi. Podravka twierdziła, że przyprawa smakowa degusta Vitpolu zanadto przypomina jej vegetę. Obie mają na opakowaniu ludzką postać na niebieskim tle, tylko w produkcie Podravki jest to głowa mężczyzny w kucharskiej czapie, a w wyrobie Vitpolu - kobieca sylwetka. Urząd Patentowy stwierdził jednak, że znaki nie są nadmiernie podobne, i oddalił wniosek Podravki o unieważnienie marki Vitpolu.
   Sąd uchylił decyzję urzędu, ale uczynił to z przyczyn proceduralnych: jego zdaniem, UP nie zbadał wystarczająco dokładnie obu opakowań. Teraz urząd będzie musiał rozpatrzyć sprawę jeszcze raz. - Nie wiem, co zrobi urząd, ale jako kobieta stwierdzam, że na rynku jest bardzo dużo przypraw w niebieskim opakowaniu - podsumowała sprawę sędzia. (JBR)

100 mln euro z Funduszy Norweskich na rozwój innowacji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3