Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Podłęża i Niepołomic otwarta. Samochody pojechały nową drogą [ZDJĘCIA]

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Kierowcy mogą już korzystać z obwodnicy Podłęża i Niepołomic. Budowa trasy, która ma odciążyć lokalne drogi od ciężkiego ruchu trwała trzy lata. Wartość prac przekroczyła 60 mln zł
Kierowcy mogą już korzystać z obwodnicy Podłęża i Niepołomic. Budowa trasy, która ma odciążyć lokalne drogi od ciężkiego ruchu trwała trzy lata. Wartość prac przekroczyła 60 mln zł fot. Overlia Studio
62 mln zł – tyle kosztowało wykonanie 2,2 km jezdni oraz estakady nad torami kolejowymi, czyli pierwszego odcinka obwodnicy Podłęża i Niepołomic. Drogę, która powstała z pomocą dotacji unijnej, otwarto w czwartek (10 marca). Wraz z tym zmieniła się organizacja ruchu na trasie wojewódzkiej 964 przez Podłęże – wprowadzono tam zakaz przejazdu ciężkich samochodów.

FLESZ - Polski żołnierz SG ranny po atakach na granicy z Białorusią

od 16 lat

Nowa droga połączyła wschodnie rondo przy zjeździe z autostrady A4 w Podłężu (czyli Węzeł Niepołomice, otwarty w czerwcu 2020 roku) z miejską ulicą Kwiatkowskiego.

To przedsięwzięcie kluczowe dla poprawy komunikacji do i z Niepołomic, a dla mieszkańców Podłęża – spełnienie wieloletnich marzeń. Dzięki obwodnicy ruch tranzytowy oraz do Niepołomickiej Strefy Inwestycyjnej (NSI) ominie wreszcie centrum wioski, gdzie przejeżdża na dobę ok. 25 tys. pojazdów, w tym wiele tirów.

Wraz z otwarciem obwodnicy, na drodze wojewódzkiej 964 przez Podłęże pojawiały się znaki informujące o zakazie ruchu tam pojazdów o masie powyżej 12 ton. W czwartek stosowali się do tego tylko nieliczni kierowcy. Większość jechała „na pamięć”, wciąż przez Podłęże, co ogromnie irytowało mieszkańców, mających nadzieję na szybką poprawę bezpieczeństwa w tym rejonie.

Prace związane z wyznaczeniem ogromnie wyczekiwanego szlaku komunikacyjnego trwały od stycznia 2019 roku (przetarg w formule zaprojektuj i wybuduj). Inwestorem była gmina Niepołomice. Nie brakowało kłopotów. Pierwszy termin wykonania przedsięwzięcia (30 czerwca 2021) musiano prolongować, z różnych powodów.

- By powstało 2,2 km nowej drogi, konieczne było wybudowanie dodatkowych przepustów nad rzekami Bogusławą i Podłężanką oraz 150-metrowej estakady nad torami kolejowymi. To właśnie te obiekty inżynieryjne – stanowiące główny koszt – wymagały czasochłonnych uzgodnień z Wodami Polskimi i koleją, co ostatecznie opóźniło początek robót budowlanych. We wrześniu 2020 roku trzymaliśmy zrid i rozpoczęła się budowa. Dziś przecięliśmy wstęgę otwierając tą ważną dla mieszkańców inwestycję – podsumowuje burmistrz Niepołomic Roman Ptak.

Budowa Obwodnicy im. św. Jana Pawła II (taką nazwę nadano nowej drodze, wnioskowała to Rada Sołecka Podłęża, a decyzję podjęła Rada Miejska Niepołomic) będzie kontynuowana.

Drugi i ostatni etap projektu obejmie przystosowanie do ciężkiego ruchu trzech niepołomickich ulic: Kwiatkowskiego, Wimmera i Kolejowej, czyli połączenie NSI z drogą krajową 75. Zaplanowano tam m.in. przebudowę siedmiu skrzyżowań (w tym pięciu na ronda), wzmocnienie nawierzchni, budowę ciągów pieszo-rowerowych i zatok autobusowych (na niektórych odcinkach), modernizację odwodnienia.

Te prace będą finansowane ze Skarbu Państwa (32 mln zł), a samorządy dołożą tu ok. 5 mln zł (Niepołomice) oraz ok. 3 mln zł (województwo małopolskie, które przejmie rolę inwestora). Przedsięwzięcie, zaplanowane w latach 2022-2024 rozpocznie się od prac projektowych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski