MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Podziemne parkingi: kolejna szansa, że uda się je wybudować

Redakcja
Jeden z parkingów podziemnych miałby być wybudowany między ulicami Starowiślną, Dietla i Wielopole Fot. Anna Kaczmarz
Jeden z parkingów podziemnych miałby być wybudowany między ulicami Starowiślną, Dietla i Wielopole Fot. Anna Kaczmarz
Brak podziemnych parkingów to temat dyskutowany w Krakowie od lat. Władze miasta nie potrafią sobie poradzić z tym problemem przez kolejne kadencje. Co jakiś czas można usłyszeć, że jest przełom, ale do tych zapowiedzi trzeba podchodzić ostrożnie. Może jednak powiedzie się tym razem.

Jeden z parkingów podziemnych miałby być wybudowany między ulicami Starowiślną, Dietla i Wielopole Fot. Anna Kaczmarz

KOMUNIKACJA. Miasto ma plan budowy podziemnych parkingów na najbliższe lata. Chce zachęcić do tego inwestorów partycypacją w kosztach, a także dzieleniem się wpływami ze strefy płatnego postoju.

Jest szansa na podpisanie umowy na budowę podziemnego parkingu pod al. Focha (w rejonie Muzeum Narodowego). Kolejne mają być parkingi pod placem Biskupim, skrzyżowaniem ul. Starowiślnej, Dietla, Wielopole (pod placem postojowym, przy którym kiedyś mieściła się kawiarnia "Olimpijka") i naziemny koło obiektów KS Korona w Podgórzu. W planach jest też parking pod placem Inwalidów.

- Tym razem powinno się udać. Inwestorzy mogą liczyć na zwolnienie przez 10 lat z podatku od nieruchomości, co daje oszczędność 120-150 tysięcy złotych rocznie. Do tego miasto proponuje dopłaty do inwestycji albo podzielenie się zarządzaniem strefą płatnego parkowania. Tego wszystkiego wcześniej nie było - informuje Jerzy Marcinko, dyrektor Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta Krakowa. Dodaje, że kończą się negocjacje z firmą Apcoa w sprawie budowy podziemnego parkingu pod al. Focha i do podpisania umowy może dojść za ok. półtora miesiąca. Budowa parkingu miałaby zająć ok. 18 miesięcy. Inwestycja mogłaby więc zostać zrealizowana do końca 2013 roku.

Pod al. Focha ma powstać parking na 150 miejsc za 17,8 mln zł. Miasto długo szukało kontrahenta, który zdecydowałby się na realizację na zasadzie koncesji, na jakiej powstał pierwszy podziemny parking pod placem Na Groblach. Inwestor wybudował go za własne środki (ponad 78 mln zł) i odzyskuje je poprzez zarządzanie przez określony w umowie okres 70 lat. Z powodu kryzysu i proponowanych lokalizacji położonych dalej od ścisłego centrum trudno było znaleźć miastu chętnych na kolejne parkingi, a samo nie miało pieniędzy na ich budowę. Szukano więc innych rozwiązań. W przypadku parkingu pod al. Focha miasto chce dołożyć do inwestycji 5 mln zł. Pozostawiono też możliwość rozbudowy parkingu w przyszłości do 235 miejsc.

Kolejnymi procedowanymi lokalizacjami, na które miasto chce ogłosić przetargi, są plac Biskupi, "Olimpijka" i Korona. Na negocjacje w sprawie inwestycji potrzeba około roku. Jeżeli wszystko dobrze pójdzie, ich budowa zacznie się więc nie wcześniej niż w 2013 r. Miasto zaplanowało, że parking pod placem Biskupim na 280 miejsc za ok. 37 mln zł zostanie wybudowany z dopłatą gminy (nie więcej niż 8 mln zł). W przypadku "Olimpijki" i Korony postanowiono zaproponować budowę parkingu za oddanie części strefy płatnego parkowania w promieniu ok. 500 metrów od niego. Jeśli chodzi o "Olimpijkę" (parking na 170 miejsc; 26 mln zł), trzeba byłoby więc wyodrębnić fragment strefy, z której obecnie korzyści czerpie miasto. Z Koroną (250 miejsc; 26 mln zł) problem byłby mniejszy, bowiem na razie w Starym Podgórzu strefa nie obowiązuje, ale już są wnioski o jej rozszerzenie o ten teren.

Miasto bierze także pod uwagę budowę podziemnych parkingów pod placem Inwalidów (320 miejsc) i w rejonie Nowego Kleparza (270 miejsc; ok. 60 mln zł).

- W przypadku placu Inwalidów na koniec kwietnia ma być gotowa pełna dokumentacja dla inwestycji. Powstaje jej projekt. Plan jest taki, że inwestor wybuduje parking, a miasto zagospodaruje plac. Jest też pełna dokumentacja dla parkingu w sąsiedztwie Nowego Kleparza. Jego koszt jest jednak wysoki, a na razie nie ma roszczeń o to, aby o ten rejon rozszerzyć strefę płatnego parkowania - wyjaśnia dyrektor Marcinko.
Dodaje, że jest też dokumentacja na budowę dwóch podziemnych parkingów przy stadionie Wisły. Jeden miał powstać od strony al. 3 Maja, a drugi od strony ul. Reymonta. Zostały one zaprojektowane jeszcze w czasie, kiedy Kraków ubiegał się o Euro 2012. Oba miały pomieścić ponad tysiąc samochodów. Nie znalazł się jednak chętny na ich budowę. I będzie o to trudno bez objęcia terenu w rejonie stadionu strefą albo wycofania parkowania z ulic w jego okolicy. - Większe szanse są dla parkingu przy ul. Reymonta, bowiem w okolicy drugiej strony stadionu powstanie parking pod al. Focha - mówi Jerzy Marcinko.

Piotr Tymczak

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski