Postulaty mieszkańców pozwolą na zmianę przebiegu planowanych linii kolejowych. Ludzie śledzą działania Centralnego Portu Komunikacyjnego

Barbara Ciryt
Barbara Ciryt
Mieszkańcy podkrakowskich gmin oprotestowali wiosną budowę linii kolejowych przez najcenniejsze przyrodniczo dolinki Fot. Barbara Ciryt
Sprzeciwy, postulaty i skargi mieszkańców czterech podkrakowskich gmin dotyczące przebiegu nowych linii kolejowych okazały się skuteczne. Przynajmniej na tyle, że ogromną ich większość wzięli pod uwagę przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zapowiedzieli, że postulaty zostały przyjęte jako podstawa do korekty granic wyznaczonego korytarza dla inwestycji kolejowych.

FLESZ - Polska na liście krajów niebezpiecznych

Jest szansa, że przy kolejnych konsultacjach - a zostały one już zapowiedziane, choć bez konkretnych dat - propozycje mieszkańców i podkrakowskich samorządowców zostaną uwzględnione, a planowane do wybudowania tory kolejowe nie zniszczą dolinek parków krajobrazowych.

Przypomnijmy, że nowe linie kolejowe zaplanowano m.in. w czterech gminach powiatu krakowskiego: Jerzmanowice-Przeginia, Wielka Wieś, Zabierzów i Zielonki. Gdy wiosną, przy rozpoczynającej się pandemii koronawirusa mieszkańcy dowiedzieli się o tym fakcie zaczęli protesty. Ludzie dziwią się, że do Centralnego Portu Komunikacyjnego, który ma powstać w gminie Baranów koło Warszawy zaplanowano nowe linii kolejowych, które miałyby burzyć centra wiosek, tereny Farmy Życia dla osób z autyzmem, budynki szkolne, boiska, cenne przyrodnicze obszary podkrakowskie, dolinki i parki krajobrazowe.

Protesty w Dolinie Będkowskiej. Ludzie bronią jej, żeby nie ...

Jak się okazało projektanci z CPK narysowali wówczas na mapach nowe warianty linii kolejowej nie sprawdzając co jest w terenie, bo nie pojechali w teren. - Nie brali pod uwagę dokumentów planistycznych gmin. Posiłkowali się zdjęciami lotniczymi - informował mieszkańców wicewójt Zabierzowa Bartłomiej Stawarz podczas pierwszych spotkań konsultacyjnych.

Teraz zaznacza, że po analizach uwag i raporcie powstałym po pierwszych konsultacjach Centralny Port Komunikacyjny wskazuje, że uwzględnił wiele postulatów, ale nie prowadzi korespondencji z gminami. Jednak czytamy w raporcie zapowiedź konsultacji z samorządowcami.

- Na razie żadne informacje z CPK do nas nie docierają. Ale mamy nadzieję, że jeśli będą przeprowadzone konsultacje, to będziemy o ich rzeczowo informowani i nasze zdanie będzie brane pod uwagę - zaznacza Krzysztof Wołos, wójt gminy Wielka Wieś.

Protesty w sprawie nowych linii kolejowych nasilają się. Spr...

Ludzie wskazywali na zebraniach nowe, sensowniejsze tereny do budowy kolei, które pozwalałyby na przeprowadzenie inwestycji i nie degradowały Jury. Wiele z propozycji wzięli pod uwagę przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jest szansa na ominięcie w większej odległości na północny wschód obszaru chronionego Ojcowskiego Parku Narodowego i innych terenów cennych przyrodniczo oraz mających znaczące walory krajobrazowe i turystyczne.

- Nie mamy pewności, że powstaną nowe warianty linii kolejowych na poszerzonych terenach, by ominąć cenne obszary, a także, co ważne dla mieszkańców tereny zabudowane. Jednak liczymy na rozsądne podejście do propozycji mieszkańców i władz gmin - mówi Tomasz Gwizdała, wójt gminy Jerzmanowice-Przeginia.

Mieszkańcy każdej z podkrakowskich gmin złożyli do CPK tysiące wniosków, postulatów i uwag. Teraz śledzą raporty i analizy, czekają na konsultacje i przygotowują się do nich. Zapowiadają, że cenią komunikację kolejową, ale na degradację cennych terenów nie pozwolą.

Protest w Jerzmanowicach. Kolej może zrujnować domy, wioski,...

Bulwersujący przebieg linii kolejowej. Mieszkańcy krytykują ...

Czytaj także

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krk
1 września, 18:06, Zbigniew Rusek:

Co do CPK to uważam, że jest on za daleko od Warszawy (ma być jakieś 40 czy nawet 50 km. od stolicy). Okęcie jest w samej Warszawie i to jest duży atut, ale jego przepustowość się wyczerpuje. Moim zdaniem, lepsza byłaby rozbudowa lotniska w Modlinie. Jest ono wprawdzie poza Warszawą, ale ok. 20 km. a nie powyżej 40.

Niestety lotnisko z pasami startowymi i terenem buforowym to taka przestrzeń, że nie ma takiej wolnej ziemi w promieniu 20 km. Ponadto korytarze powietrzne powinny być poza przedmieściami Wa-wy. Można zobaczyć w innych lokalizacjach europejskich. Zresztą po pandemii będą pewnie prym wodzić duże jednostki lotnicze jako ekonomiczniejsze.. Szybki wahadłowy pociąg rozwiąże sprawę. A Modlin jako zapasowy zostaje.

Z
Zbigniew Rusek

Co do CPK to uważam, że jest on za daleko od Warszawy (ma być jakieś 40 czy nawet 50 km. od stolicy). Okęcie jest w samej Warszawie i to jest duży atut, ale jego przepustowość się wyczerpuje. Moim zdaniem, lepsza byłaby rozbudowa lotniska w Modlinie. Jest ono wprawdzie poza Warszawą, ale ok. 20 km. a nie powyżej 40.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3