Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Powiat myślenicki. Co z budową Beskidzkiej Drogi Integracyjnej?

Katarzyna Hołuj
Katarzyna Hołuj
Fot. GDDKIA w Krakowie
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otwarła właśnie oferty, jakie wpłynęły w odpowiedzi na ogłoszony przez nią przetarg na przeprowadzenie badań geofizycznych dla potrzeb budowy drogi ekspresowej S52 zwanej też Beskidzką Drogą Integracyjną. Droga ma być gotowa za 10 lat.

FLESZ - Rozlicz pit, bo zapłacisz karę

Do przetargu na wykonanie tych badań i opracowanie ich wyników wpłynęły dwie oferty. Ich rozpiętość cenowa sięga id 2 mln 585 tys. zł do 3 mln 378 tys. zł. Złożyły je firmy: Przedsiębiorstwo Badań Geofizycznych z Krakowa i Zakład Usług Geologicznych Geotech z Rzeszowa.

Termin wykonania zadania określony został w dokumentacji na sześć miesięcy (z możliwością skrócenia do czterech). Przedsiębiorstwo Badań Geofizycznych z Krakowa zadeklarowało właśnie taki, krótszy czas oczekiwania.
Teraz komisja przetargowa przystępuje do sprawdzania dokumentów ofertowych.

Zakres zamówienia obejmuje:

  • wykonanie polowych badań geofizycznych metodą tomografii elektrooporowej – ERT (jako metody podstawowej w badaniu podłoża na potrzeby budownictwa drogowego) wzdłuż wytyczonych profili dla trasy głównej, drogowych obiektów inżynierskich, węzłów drogowych, osuwisk i terenów predysponowanych do powstawania ruchów masowych, szacowana ilość tych badań wynosi 135 km,
  • wykonanie polowych badań geofizycznych metodą sejsmicznej tomografii refrakcyjnej – SRT-P (ze względu na występowanie zwietrzelin i skał w podłożu budowlanym drogi w przedziale głębokości 0-30 m p.p.t.) wzdłuż wytyczonych profili dla trasy głównej, drogowych obiektów inżynierskich, węzłów drogowych, osuwisk i terenów predysponowanych do powstawania ruchów masowych, szacowana ilość tych badań wynosi 135 km,
  • wykonanie polowych badań geofizycznych (techniką analizy fal powierzchniowych MASW) wzdłuż wytyczonych profili dla trasy głównej, drogowych obiektów inżynierskich i węzłów drogowych, - szacowana ilość tych badań to 80 km,
  • wykonanie pomiarów geodezyjnych: tyczenie, niwelacja,
  • interpretację wyników badań geofizycznych i przedstawienie jej zgodnie z wymaganiami wytycznych wykonywania badań podłoża gruntowego na potrzeby budownictwa drogowego,
  • prowadzenie dozoru badań terenowych

Beskidzka Droga Integracyjna (DK52) początkowo projektowana była w klasie główna przyspieszona. Status drogi ekspresowej otrzymała w maju 2016 r., decyzją Rada Ministrów, kiedy ustalono przebieg drogi ekspresowej S52, który prowadzi od Cieszyna do Bielska-Białej (wcześniej S1), a następnie od węzła Suchy Potok kontynuowany jest do DK7 w Głogoczowie i dalej poprzez Północną Obwodnicą Krakowa do S7.

Odcinek S52 od węzła Suchy Potok do Głogoczowa nazywany Beskidzką Droga Integracyjną ma mieć długość ok. 61 km, dwie jezdnie (po dwa pasy ruchu) i 13 węzłów drogowych: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice, Skawina i Głogoczów.
W ciągu drogi powstaną: 104 obiekty mostowe, mury oporowe, 4 miejsca obsługi podróżnych (MOP-y) i obwód drogowy „Wadowice”.

W zakresie ochrona środowiska przewidziano: ekrany akustyczne o łącznej długości 38 km 207 m, 26 przejść dla zwierząt i zieleń ochronną o łącznej długości 30 km.

Decyzja środowiskowa dla tej drogi wydana została w lipcu 2018 r, ale do tej pory nie jest prawomocna z powodu odwołań i skarg grupy mieszkańców. Wprawdzie 16.01.2020 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargi wniesione na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, ale Stowarzyszenie „Inicjatywa Wolne Wadowice” złożyło skargę kasacyjną do NSA. Sprawa w NSA do dzisiaj nie została zakończona.

Prace dokumentacyjne są kontynuowane.

W dniu kwietnia 2020 r. został uzgodniony przez ministra infrastruktury aneks do programu inwestycji dla tej drogi, a 31 sierpnia 2020 r. podpisano aneks na dokończenie opracowania dokumentacji w stadium Koncepcji Programowej do lutego 2025 r.

Ogłoszenie przetargu na realizację S52 Bielsko Biała – Głogoczów (Beskidzka Droga Integracyjna) w systemie projektuj i buduj i podziale na pięć odcinków przewiduje się w drugim półroczu 2024 roku, przy czym podpisanie umowy z wykonawcą planuje się w pierwszym półroczu 2025 r.

Realizacja robót budowlanych przewidywana jest na lata 2027 – 2031.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski