MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Samochód na całą dobę

Redakcja
Wszystko wskazuje na to, że już niebawem czeka nas przełom w projektowaniu samochodów osobowych. Przełom na miarę rewolucji, jaką wcześniej w biurach dokonały komputery i elektroniczne organizery, pomagając ludziom w możliwie najbardziej efektywnym wykorzystaniu czasu, którego mamy coraz mniej.

 (A)

 Do takiego stwierdzenia skłania nas pojawienie się - na razie jako prototypy - dziwacznych na pierwszy rzut oka trzech wersji fordów o nazwie 24.7. Przypomnijmy (pisaliśmy już o tych autach w relacji z salonu samochodowego w Genewie), że zaopatrzone w pełne prostoty nadwozia, pojazdy te zostały wyposażone w zaawansowane rozwiązania z dziedziny telekomunikacji, otwierające kierowcy i pasażerom dostęp do informacji i pozwalające utrzymywać kontakt z ludźmi, bez względu na miejsce, przez 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu - stąd zresztą wzięła się nazwa nowych modeli.
 Rodzina 24.7 obejmuje trzy wersje nadwoziowe, z których każda została zaprojektowana z myślą o innym stylu życia. Wszystkie są wyposażone w szereg nowoczesnych systemów, ułatwiających efektywne wykorzystanie czasu.
 24.7 w wersji kombi jest samochodem rodzinnym, w którym stopniowo zacierają się różnice między klasycznym kombi a samochodem terenowo-rekreacyjnym (SUV). Jego atutem jest zarówno funkcjonalność, jak i możliwość dostosowania do specyficznych wymagań poszczególnych członków rodziny.
 24.7 w wersji pick-up to bardziej samochód rekreacyjny niż użytkowy, który równie dobrze sprawdza się podczas wycieczki w góry w ciągu dnia, jak i podczas wieczornego wypadu przy dźwiękach ulubionej muzyki.
 Natomiast 24.7 z nadwoziem coupé to pojazd miejski dla ludzi aktywnych, zarówno w pracy, jak i w czasie wolnym.

 Prototypy 24.7 otrzymały nadwozia zaprojektowane na maksymalną funkcjonalność. Na zewnątrz przeważają proste formy geometryczne oraz specjalnie wykańczane powierzchnie, nadające tym modelom wygląd pojazdów zaawansowanych technologicznie.
 Wśród rewolucyjnych rozwiązań widocznych wewnątrz i pod maską są nowoczesne systemy komunikacyjne. Systemy te obejmują m.in. przyrządy i wskaźniki uruchamiane komendami głosowymi. Komendy głosowe umożliwiają także prowadzenie rozmów telefonicznych. Rolę deski rozdzielczej spełnia wielofunkcyjny programowalny ekran, który stwarza kierowcy liczne możliwości konfigurowania wyświetlanych obrazów i informacji - proste komendy głosowe pozwalają na przechodzenie od prędkościomierza do wskaźnika poziomu paliwa, czy np. zegara. Nowością jest także oryginalny system oświetlenia pojazdu, efektywny, z wieloma możliwościami konfiguracji.
 Rozbudowane systemy komunikacyjne umożliwiają kierowcy i pasażerom korzystanie z poczty elektronicznej, telefonu komórkowego z zestawem głośno mówiącym, systemu wspomagającego nawigację w czasie rzeczywistym. Umożliwiają także dostęp do takich informacji jak prognozy pogody czy bieżące notowania giełdowe.

 Wszystkie trzy wersje modelu 24.7 mają 17-calowe, 6-ramienne obręcze kół, wykonane z wykończonego na matowo lekkiego stopu aluminium. Lusterka boczne zostały zastąpione kamerami wielkości kobiecej szminki, zapewniającymi kierowcy panoramiczny obraz wokół pojazdu, wyświetlany na desce rozdzielczej.
 W przednich drzwiach znalazły się kwadratowe lub prostokątne klamki otwierające drzwi przez naciśnięcie przycisku. Po otwarciu przednich drzwi, tylne otwierają się od środka ku tyłowi, dając nieograniczony dostęp do tyłu.
 We wnętrzu uwagę zwracają futurystyczne, ławeczkowe siedzenia, nieco spartańskie, lecz wygodne i funkcjonalne. Tablica przyrządów to w rzeczywistości bardzo szeroki ekran o wysokiej rozdzielczości, w kolorze ciemnopopielatym. W chwili włączenia zasilania i po wprowadzeniu identyfikatora kierowcy na ekranie pojawiają się wskaźniki skonfigurowane w sposób odpowiadający preferencjom danego użytkownika.
 Kierowca odczytuje wskazania poszczególnych wskaźników, aktywizując je za pomocą komend głosowych. Poszczególne wskaźniki pojawiają się przed oczami kierowcy tylko wtedy, gdy zażyczy on sobie danej informacji.
 Wśród licznych dostępnych opcji są: prędkościomierz, wskaźniki poziomu paliwa i ciśnienia oleju, mapa ze wskazówkami podawanymi przez system nawigacji satelitarnej GPS, ekran dostępu do Internetu i poczty elektronicznej, wyświetlacz telefonu komórkowego, pulpit sterowania radioodbiornikiem i odtwarzaczem kaset oraz płyt kompaktowych, a także zegar. Wszelkie funkcje są uruchamiane za pomocą komend głosowych. Kierowca nie musi więc odrywać rąk od kierownicy.
 Na kierownicy modelu 24.7, z szerokim pojedynczym ramieniem, umieszczono przełączniki ręcznej i automatycznej zmiany biegów - pozwalające kierowcy na zmianę przełożeń przez naciskanie odpowiednich przycisków.
 W wyposażeniu jest także kamera umieszczona za lusterkiem wstecznym, która służy do transmisji obrazu kierowcy i pasażerów za pośrednictwem wideotelefonu, również wyposażonego w zestaw głośnomówiący.
 Prototypowe modele 24.7 zostały zbudowany na platformie podwoziowej focus, wydłużonej o około 50 mm. Do napędu wykorzystano 2,0-litrowy silnik Zetec.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski