MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Większa strefa z parkingami

Redakcja
Stanisław Albricht uważa, że parkowanie powinno być droższe od biletów w komunikacji publicznej Fot. Anna Kaczmarz
Stanisław Albricht uważa, że parkowanie powinno być droższe od biletów w komunikacji publicznej Fot. Anna Kaczmarz
ROZMOWA. STANISŁAW ALBRICHT , szef "Altransu" - o koncepcjach transportowych dla Krakowa i o kosztach parkowania

Stanisław Albricht uważa, że parkowanie powinno być droższe od biletów w komunikacji publicznej Fot. Anna Kaczmarz

- Od jakich zmian komunikacyjnych rozpocząłby Pan nowy rok?

- Poszerzyłbym strefę płatnego parkowania o rejon ulicy Grzegórzeckiej i Stare Podgórze. Nie wiem, dlaczego nie zrobiono tego wcześniej, przy okazji wprowadzania strefy na Kazimierzu. W aktualnej strefie płatnego parkowania, a także na obszarze od ul. Lubicz do ul. Podgórskiej oraz w obrębie Starego Podgórza pracuje ponad 1/4 wszystkich osób, które mają zatrudnienie w Krakowie. Jest tu ogromna koncentracja ruchu i w konsekwencji brakuje wolnych miejsc parkingowych. Pozostanie jeszcze Zabłocie, ale tam na razie prowadzona jest rozbudowa i nie ma jeszcze tak trudnej sytuacji parkingowej. Myślę jednak, że i tam będzie niedługo strefa płatnego parkowania.

- Przy rozszerzaniu strefy kierowcy używają argumentu: "Dostańmy coś w zamian".

- Działania miasta dotyczące zmian komunikacyjnych powinny obejmować znacznie większy obszar niż tylko powiększanie strefy. Miasto powinno też przedstawić mieszkańcom lepszą ofertę korzystania z komunikacji publicznej. Tak się nie dzieje, głównie z powodów finansowych, a rosną ceny biletów tramwajowych i autobusowych. W tym przypadku ceny ustala Rada Miasta i nie ma w tym żadnych ograniczeń - może podnieść cenę biletu tramwajowego przykładowo z 2,8 zł na 8 zł. Natomiast za parkowanie na drogach publicznych, czyli prawie wszystkich ulicach Krakowa, maksymalną wysokość opłaty za godzinę postoju ustala ministerstwo. Jest to więc kuriozalne. Moim zdaniem parkowanie powinno być droższe od biletów w komunikacji publicznej po to, żeby wpływy z biletów za postój mogły dofinansowywać komunikację tramwajową i autobusową. Nie da się tego zrobić, dopóki minister nie podniesie stawek za parkowanie albo nie przekaże tego uprawnienia gminom. W przypadku komunikacji zbiorowej, obecnie jest trochę za mało linii tramwajowych i autobusowych, szczególnie w obszarze centralnym. Dlatego dyskutowany ostatnio w mieście projekt remarszrutyzacji linii komunikacji miejskiej jest bardzo potrzebny.

- A ile powinna kosztować godzina parkowania w centrum?

- Koszt godziny parkowania w centrum powinien wynosić około 5 zł, a na obrzeżach tej strefy około 3 zł. Wtedy efekt zachęcania do korzystania z komunikacji tramwajowej i autobusowej byłby na pewno większy. Do tego dochodzi więc coś, czego jeszcze nie mamy, czyli strefowanie ceny. Im bliżej centrum tym koszt postoju powinien być wyższy. Przepisy pozwalają na wprowadzanie różnicowania cen w naszym kraju, ale w Krakowie wszędzie obowiązują już najwyższe możliwe stawki.

- Niedawno miasto przedstawiło program budowy systemu Park&Ride (zaparkuj i jedź komunikacją publiczną) jaki opracowano pod Pana kierownictwem. Jakie widzi Pan szanse realizacji tego projektu?

- Ma powstać i rozwijać się Szybka Kolej Aglomeracyjna, a to jest środek transportu, mogący zapewnić obecnie w mieście największą prędkość podróży, czyli około 30-40 km na godzinę. Zaplanowaliśmy więc parkingi przy istniejących przystankach kolejowych i tych planowanych, w Krakowie i poza nim. Dzięki temu można byłoby zostawić samochód wcześniej i szybko dojechać do centrum z Wieliczki, Skawiny, Krzeszowic, Zabierzowa, Słomnik, Bochni, Miechowa czy Chrzanowa. Parkingi systemu Park&Ride proponujemy także przy zewnętrznych pętlach tramwajowych, głównie dla kierunków nie obsługiwanych transportem kolejowym. Popełniono błąd, że wcześniej nie wybudowano parkingu przy pętli tramwajowej Krowodrza Górka. Aż się prosi, aby on tam funkcjonował już od kilku lat, skoro jeździ tam szybki tramwaj. Stamtąd można podjechać do centrum w kilka minut. Samochodem nie ma na to szans. Nie ma jednak gdzie zostawić auta przy pętli. Gdyby było inaczej, to zapewne byłoby już luźniej na skrzyżowaniu ulicy Prądnickiej z Alejami, gdzie przeważnie są korki.
- Władze miasta wyjaśniają, że na Krowodrzy Górce nie ma już wolnego terenu pod budowę parkingu.

- Na tym między innymi polega planowanie przestrzenne, aby znacznie wcześniej zabezpieczyć tereny pod takie inwestycje. Nie powstał też parking przy pętli tramwajowej w Małym Płaszowie, zrealizowanej pod koniec 2010 roku. Dojeżdżający np. z kierunku Bochni mogliby tam zostawiać samochody i przesiąść się do tramwaju, ale nie ma gdzie zaparkować. To więc kolejny błąd - przykład nieprzygotowania wcześniej miejsca pod parking. Można to jeszcze naprawić, ale większym nakładem finansowym. W Małym Płaszowie czy na Krowodrzy Górce można wybudować płytę parkingową nad pętlą tramwajową czy autobusową. Na szczęście pomyślano o parkingu Park&Ride przy okazji budowy linii tramwajowej do III Kampusu Uniwersytetu Jagiellońskiego. Powstanie on za kilka miesięcy w sąsiedztwie pętli przy ul. Czerwone Maki.

- Dlaczego ma się opłacać korzystanie z parkingów Park&Ride?

- To oszczędność czasu i pieniędzy w dojazdach głównie do centrum miasta. Wystarczy wykupić bilet okresowy kolejowy i/lub komunikacji miejskiej, na dotychczasowych zasadach i w dotychczasowych cenach, zaparkować za darmo i dojechać do celu podróży koleją lub szybkim tramwajem, omijając korki i nie martwiąc się o brak miejsca do parkowania.

- Pod Pana kierownictwem opracowano także program budowy parkingów podziemnych dla Krakowa.

- Powinny być budowane w rejonie ścisłego centrum miasta i II obwodnicy. Takie parkingi tylko w niewielkim stopniu mają służyć zwiększeniu w centrum liczby miejsc parkingowych. Ich zadaniem byłoby głównie przejęcie samochodów, parkujących tam teraz na chodnikach, które powinny służyć pieszym i zostać uwolnione od aut. Byłyby też wtedy większe możliwości budowy ścieżek rowerowych, a nawet wydzielenia wybranych ulic do parkowania tylko dla mieszkańców.

Rozmawiał Piotr Tymczak

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski