(B)
Analizując ewolucję współcześnie produkowanego Saaba 9-3 musimy cofnąć się do drugiej połowy lat 40. Wtedy właśnie znana z branży lotniczej firma Saab opracowała prototyp taniego samochodu, który miał zmotoryzować zubożoną Szwecję. Był to saab 92, jego produkcja ruszyła w 1949 roku i trwała do 1956 roku. Pojazd miał aerodynamiczne, 2-drzwiowe nadwozie o długości 3,9 m, napędzany zaś był umieszczonym poprzecznie z przodu 2-suwowym, 2-cylindrowym silnikiem o pojemności 764 cm3 i mocy 25 KM. Napęd, jak we wszystkich późniejszych saabach, przenoszony był na koła przednie.
Nieco wcześniej, bo w 1959 roku, zademonstrowano saaba 95 z 3-drzwiowym nadwoziem kombi. W 1965 roku wydłużono przednią część karoserii i wprowadzono nową pokrywę komory silnika oraz kratę wlotu powietrza. Przełomowy był rok 1966, zastosowano wtedy 4-suwowy, 4-cylindrowy widlasty 65-konny silnik Forda 1,5, a następnie o 7 cm podwyższono przednią szybę i o 11 cm tylną, tym samym poprawiając widoczność.
W kolejnych latach modele 95, czyli kombi oraz 96 nieznacznie zmodernizowano, wprowadzając między innymi prostokątne reflektory, zderzaki z tworzywa sztucznego, wyżej umieszczone i powiększono przednie kierunkowskazy.
Produkcję saaba 95 zakończono dopiero w roku 1978, zaś modelu 96 rok później, ale już w listopadzie 1967 roku zaprezentowano zupełnie nowego saaba, któremu nadano symbol 99. Było to auto z trójbryłowym nadwoziem różniącym się stylizacją od saaba 96. Jego rozstaw osi wynosił 247 cm, a długość 435 cm. Nowy model początkowo dostarczano w wersji 2-drzwiowej, a od 1970 roku także 4-drzwiowej. 4 lata później dokonano modernizacji między innymi umieszczając wyżej kierunkowskazy, przy tej okazji rozszerzając ofertę o 3- i 5-drzwiowego hatchbacka. Do napędu początkowo stosowano silnik 1,7 - 80 KM, później także 1,9 o mocy 86 KM (gaźnik) lub 95 KM (wtrysk paliwa). Jednocześnie wprowadzono 2-litrowe jednostki napędowe, zaś rok później także z turbodoładowaniem - o mocy 145 KM. Z czasem pojawiły się większe kierunkowskazy i masywniejsze zderzaki. Samochody produkowane od maja 1984 roku otrzymały oznaczenie 90, a ich produkcję zakończono 3 lata później.
Pierwszy saab serii 900 pojawił się w 1978 roku. Z zewnątrz był bardzo podobny do saaba 99, był jednak od niego dłuższy. Miał rozstaw osi 252 cm i długość 474 cm. Oferowany był jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback, później także jako sedan oraz kabriolet. Do napędu stosowano 2-litrowy silnik w trzech wersjach mocy, 100 KM z gaźnikiem, 108 KM z wtryskiem paliwa i 145 KM z turbo. Niebawem także wprowadzono 16-zaworowe jednostki, które w wersji z turbodoładowaniem i przechładzaniem powietrza osiągały moc 175 KM. Z biegiem czasu wprowadzono chromowaną atrapę i większe zderzaki, a później całą przednią część nadwozia pochylono pod większym kątem.
W 1993 roku pojawił się zmodernizowany saab 900 bazujący na płycie podłogowej opla vectry. Bardziej zwarte i opływowe nadwozie legitymowało się rozstawem osi 2,6 m. Pojazd występował nie tylko jako 5-, ale i jako 3-drzwiowy hatchback oraz w postaci kabrioletu. Obok 4-cylindrowych jednostek o pojemności 2,0 i 2,3 litra stosowano silnik opla V6-2,5/170 KM.
Kolejna modernizacja miała miejsce w roku 1998, w jej wyniku powstał saab 9-3 i tym razem w różnych wersjach nadwozia czyli 5-drzwiowej i 3-drzwiowej o charakterze coupé i cabrio. Do napędu tych samochodów używane są 2-litrowe jednostki o mocy 131, 154, 185 i 2,2 TDI o mocy 116 KM. W 1999 roku wprowadzono usportowiony model aero.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?