MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zamknąć centrum dla samochodów?

Redakcja
Zakorkowana ulica Karmelicka. Fot. Michał Klag
Zakorkowana ulica Karmelicka. Fot. Michał Klag
Prowadzimy akcję "Popraw komunikację". Z myślą o niej uruchomiliśmy stronę: www.e-dp.pl/poprawkomunikacje . Od dziś zachęcamy do dyskusji, czy nadszedł czas na to, aby miasto zgodnie ze swoją polityką transportową zaczęło ograniczać w centrum ruch samochodowy.

Zakorkowana ulica Karmelicka. Fot. Michał Klag

KOMUNIKACJA. Monitoring ma ograniczyć wjazd do strefy B

- Nie chodzi o to, aby zupełnie zamknąć centrum dla samochodów. Warto jednak powrócić do koncepcji miasta sprzed lat, zakładającej wykluczenie tranzytu przez centrum - proponuje Adam Łaczek, jeden z inicjatorów apelu do władz miasta w sprawie poprawy komunikacji w Krakowie. Jedną z propozycji jest wprowadzenie rozwiązań preferujących w centrum tramwaje kosztem ruchu samochodowego. 3 lata temu miasto przygotowało projekt rewolucyjnych zmian organizacji ruchu w obrębie II obwodnicy, ograniczających tranzyt przez centrum miasta. Założenie było takie, aby centrum podzielić na 7 sektorów, w których możliwy będzie wyłącznie okrężny ruch wewnętrzny, a większość ulic będzie jednokierunkowych. Rozważano także poszerzenie strefy B (mogą do niej wjeżdżać tylko posiadacze specjalnych identyfikatorów, głównie mieszkańcy) o m.in. ulice: Podzamcze, Podwale, Lubicz, Straszewskiego, Karmelicką, Długą, Zwierzyniecką, a także częściowo: Basztową, Piłsudskiego, św. Gertrudy, Westerplatte. Pomysły spotkały się z falą protestów.

- Chodzi o to, aby była możliwość dojazdu do centrum, ale żeby przykładowo mieszkaniec Karmelickiej mógł przez nie przejechać samochodem na Starowiślną. Ograniczenia nie powinny też być problemem dla kupców. Najatrakcyjniejszymi ulicami handlowymi w centrum są Floriańska i Szewska, na które samochody nie wjeżdżają - mówi Paweł Hałat, prezes Stowarzyszenia Przestrzeń - Ludzie - Miasto, które podpisało się pod petycją w sprawie zmian w komunikacji.

- Od lat pracujemy nad ograniczeniem ruchu w centrum. Wszelkie zmiany chcemy jednak wprowadzać po konsultacjach społecznych. Zamierzamy je przeprowadzić również w tej sprawie - informuje Joanna Niedziałkowska, dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Dodaje, że w ramach unijnego dofinansowania miasto zamierza rozwinąć system monitoringu wjazdu do strefy B, który będzie obsługiwać Straż Miejska. Obecnie działa jedna taka kamera, umieszczona na placu Wszystkich Świętych, która "wyłapuje" kierowców wjeżdżających do strefy bez upoważniającego do tego identyfikatora. Nowe kamery mają także monitorować samochody zajmujące pasy dla autobusów.

(TYM)

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski