Już teraz nowoczesne autobusy kursują na linii nr 129 Fot. Anna Kaczmarz
KOMUNIKACJA. W tym roku do Krakowa dotrze wiele nowoczesnych tramwajów i autobusów. Wzrośnie komfort podróży.
Najwcześniej bo już w marcu na ulice Krakowa wyjedzie kolejnych 20 nowych autobusów Solarisa, o długości 12 metrów. Pojazdy te zastąpią najstarsze, kilkunastoletnie pojazdy marki Scania i Jelcz. - Nowe autobusy to nowoczesne, niskopodłogowe pojazdy wyposażone w klimatyzację, monitoring, unikalne kasowniki (pasażerowie mogą w nich sprawdzić wszystkie dane zapisane na Krakowskiej Karcie Miejskiej) oraz system informacji pasażerskiej, na który składa się głosowe zapowiadanie przystanków oraz tablice elektroniczne wyświetlające trasę przejazdu - przyznaje Marek Gancarczyk, rzecznik krakowskiego MPK.
Ich przybycie pod Wawel będzie o tyle ważne, że zakończy się era wysokopodłogowych autobusów w Krakowie. - Niskopodłogowy autobus sprawia, że starszym, niepełnosprawnym oraz osobom podróżującym z dziecięcymi wózkami zdecydowanie łatwiej jest poruszać się po mieście komunikacją miejską, dlatego to bardzo dobra informaja dla wielu pasażerów, że już marcu wszystkie kursujące po mieście autobusy będą niskopodłogowe - dodaje rzecznik MPK.
Jednocześnie w przeciągu kilku miesięcy (najpóźniej w pierwszym kwartale 2013r.) po Krakowie powinny zacząć kursować kolejne 18-metrowe Solarisy. MPK zamówiło takich pojazdów łącznie aż 27.
Tymczasem najprawdopodobniej w połowie roku - o ile tylko pozwoli na to sytuacja finansowa MPK - rozpocznie się dostawa nowoczesnych wagonów Bombardiera o długości 32 metrów (będą więc o sześć metrów dłuższe od jeżdżących obecnie po mieście). W sumie wszystkich takich tramwajów będzie 24. W 2012 roku przyjedzie do Krakowa od 10 do 12 wagonów. - Dzięki temu pod koniec 2012 roku blisko połowa tramwajów będzie miała niską podłogę - zaznacza Gancarczyk.
Najdłuższe tramwaje
Dodatkowo prawdopodobnie już w kwietniu po Krakowie zacznie regularne kursy najdłuższy w Polsce, 40,5 metrowy tramwaj. Obecnie jest on montowany przez firmę Protram we Wrocławiu. Na przełomie lutego i marca będzie rozłączony na dwie lub trzy części i przetransportowany na lawetach do bazy przy ul. Brożka. Tu ponownie zostanie połączony w jedną całość i zacznie jeździć zapewne na linii nr 4 czyli z Nowej Huty do Bronowic.
Pojazd będzie mógł przewozić jednorazowo ponad 300 pasażerów, z czego 64 na miejscach siedzących. Będzie o ponad osiem metrów dłuższy od najdłuższego w kraju, kursującego obecnie po Poznaniu tramwaju, wyprodukowanego przez firmę Solaris (mierzy on dokładnie 32 metry i 26 centymetrów).
Więcej biletomatów
Dodatkowo, jak przyznaje rzecznik MPK jest szansa, że jeszcze w tym roku wszystkie krakowskie tramwaje ( i większość autobusów) będą wyposażone w automaty biletowe. Rozwiąże się wiec w końcu problem wielu pasażerów, którzy muszą obecnie zgadywać, czy w danym pojeździe uda im się kupić bilet czy nie.
Arkadiusz Maciejowski
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?