MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Północna obwodnica znowu się oddaliła

Redakcja
Opóźniają się prace koncepcyjne przygotowujące do budowy północnej obwodnicy miasta. Raport na temat oddziaływania tej inwestycji na środowisko miał być gotowy pod koniec ubiegłego roku.

KONTROWERSJE. Coraz więcej problemów pojawia się przy przygotowaniach do budowy jednej z ważniejszych inwestycji dla Krakowa.

Okazało się jednak, że trzeba wprowadzić do niego liczne poprawki. - Poprosiliśmy o uzupełnienie informacji w 22 miejscach - mówi Anna Kosak z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie. W dodatku Urząd Marszałkowski poinformował RDOŚ, że w pasie zarezerwowanym na obwodnicę "napotkano inwestora". - Nie wiemy, czy wpłynie to na zmianę przebiegu obwodnicy, poprosiliśmy o wyjaśnienie tej sprawy - mówi Anna Kosak.

Na terenie Wielkiej Wsi, przy obwodnicy, inwestor chce wybudować centrum logistyczne. Poprosił o dodatkowy wjazd na planowaną drogę. Aby uwzględnić jego prośbę należałoby zmienić projekt. - Na terenie gminy Wielka Wieś w rejonie węzła Modlnica, pomiędzy ul. Jasnogórską a projektowaną północną obwodnicą miasta jest zaplanowana budowa centrum logistycznego. W związku z tym dotarło do nas pytanie, czy istnieje możliwość obsługi tego centrum logistycznego bezpośrednio z obwodnicy - mówi Piotr Odorczuk z Urzędu Marszałkowskiego.

Projektant obwodnicy wykluczył jednak taką możliwość ze względu na bliskość węzła Modlnica. - Budowa dodatkowego zjazdu do centrum logistycznego z obwodnicy w tak bliskiej odległości od węzła Modlnica jest, według prawa, wykluczona - twierdzi Odorczuk. Dodaje, że istnieje możliwość modyfikacji przebiegu drogi równoległej do obwodnicy, ale nie będzie to kolidowało z budową samej obwodnicy.

Zamieszanie z inwestorem wpłynęło jednak na opóźnienia w poprawianiu raportu oddziaływania na środowisko. Termin złożenia poprawionego dokumentu był już przesuwany: teraz kolejna data wyznaczona została na przyszły tydzień, 29 lutego. Jeśli inwestor po raz kolejny nie poprosi o więcej czasu, dopiero po tym terminie raport będzie mógł zostać upubliczniony i mieszkańcy zapoznają się z nim, będą mogli złożyć do niego uwagi.

RDOŚ dopatrzył się licznych nieścisłości w raporcie. - W jednym miejscu obwodnica jest określana jako droga ekspresowa, a w innym jako autostrada. Nie wiadomo także, czy ekrany akustyczne mają zostać postawione na całym przebiegu obwodnicy czy też w niektórych miejscach - mówi Anna Kosak.

Zdaniem RDOŚ wyjaśnienia wymaga także sprawa tzw. dróg serwisowych, czyli równoległych do obwodnicy, umożliwiających dojazd do sąsiednich posesji.

Według informacji z Urzędu Marszałkowskiego obwodnica ma być drogą ekspresową z trzema pasami ruchu w jednym i drugim kierunku. Każdy pas ma mieć szerokość 3,5 m. Część trasy obwodnicy kierowcy będą pokonywać w tunelach. Ich łączna długość ma wynosić 3,16 km,

Długość całej trasy to 11,6 km. Ok. 4,5 km będzie przebiegać na powierzchni lub na nasypach i estakadach. Pozostała część to tunele lub wykopy. Jeden z tuneli w Zielonkach ma przebiegać na głębokości do 20 m. Planowane są trzy węzły komunikacyjne: z trasą Wolbromską, w Węgrzcach oraz z drogą powiatową w Batowicach. Koszt budowy jest szacowany na około 1,8 mld zł. To inwestycja, na którą nie stać Krakowa, może zostać zrealizowana tylko za pieniądze z budżetu państwa. - Do tej pory nie została wpisana do rządowych planów na najbliższe lata. Składaliśmy poprawki w tej sprawie, ale zostały odrzucone - mówi poseł PiS Andrzej Adamczyk.

Agnieszka Maj

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski