KONTROWERSJE. Coraz więcej problemów pojawia się przy przygotowaniach do budowy jednej z ważniejszych inwestycji dla Krakowa.
Okazało się jednak, że trzeba wprowadzić do niego liczne poprawki. - Poprosiliśmy o uzupełnienie informacji w 22 miejscach - mówi Anna Kosak z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie. W dodatku Urząd Marszałkowski poinformował RDOŚ, że w pasie zarezerwowanym na obwodnicę "napotkano inwestora". - Nie wiemy, czy wpłynie to na zmianę przebiegu obwodnicy, poprosiliśmy o wyjaśnienie tej sprawy - mówi Anna Kosak.
Na terenie Wielkiej Wsi, przy obwodnicy, inwestor chce wybudować centrum logistyczne. Poprosił o dodatkowy wjazd na planowaną drogę. Aby uwzględnić jego prośbę należałoby zmienić projekt. - Na terenie gminy Wielka Wieś w rejonie węzła Modlnica, pomiędzy ul. Jasnogórską a projektowaną północną obwodnicą miasta jest zaplanowana budowa centrum logistycznego. W związku z tym dotarło do nas pytanie, czy istnieje możliwość obsługi tego centrum logistycznego bezpośrednio z obwodnicy - mówi Piotr Odorczuk z Urzędu Marszałkowskiego.
Projektant obwodnicy wykluczył jednak taką możliwość ze względu na bliskość węzła Modlnica. - Budowa dodatkowego zjazdu do centrum logistycznego z obwodnicy w tak bliskiej odległości od węzła Modlnica jest, według prawa, wykluczona - twierdzi Odorczuk. Dodaje, że istnieje możliwość modyfikacji przebiegu drogi równoległej do obwodnicy, ale nie będzie to kolidowało z budową samej obwodnicy.
Zamieszanie z inwestorem wpłynęło jednak na opóźnienia w poprawianiu raportu oddziaływania na środowisko. Termin złożenia poprawionego dokumentu był już przesuwany: teraz kolejna data wyznaczona została na przyszły tydzień, 29 lutego. Jeśli inwestor po raz kolejny nie poprosi o więcej czasu, dopiero po tym terminie raport będzie mógł zostać upubliczniony i mieszkańcy zapoznają się z nim, będą mogli złożyć do niego uwagi.
RDOŚ dopatrzył się licznych nieścisłości w raporcie. - W jednym miejscu obwodnica jest określana jako droga ekspresowa, a w innym jako autostrada. Nie wiadomo także, czy ekrany akustyczne mają zostać postawione na całym przebiegu obwodnicy czy też w niektórych miejscach - mówi Anna Kosak.
Zdaniem RDOŚ wyjaśnienia wymaga także sprawa tzw. dróg serwisowych, czyli równoległych do obwodnicy, umożliwiających dojazd do sąsiednich posesji.
Według informacji z Urzędu Marszałkowskiego obwodnica ma być drogą ekspresową z trzema pasami ruchu w jednym i drugim kierunku. Każdy pas ma mieć szerokość 3,5 m. Część trasy obwodnicy kierowcy będą pokonywać w tunelach. Ich łączna długość ma wynosić 3,16 km,
Długość całej trasy to 11,6 km. Ok. 4,5 km będzie przebiegać na powierzchni lub na nasypach i estakadach. Pozostała część to tunele lub wykopy. Jeden z tuneli w Zielonkach ma przebiegać na głębokości do 20 m. Planowane są trzy węzły komunikacyjne: z trasą Wolbromską, w Węgrzcach oraz z drogą powiatową w Batowicach. Koszt budowy jest szacowany na około 1,8 mld zł. To inwestycja, na którą nie stać Krakowa, może zostać zrealizowana tylko za pieniądze z budżetu państwa. - Do tej pory nie została wpisana do rządowych planów na najbliższe lata. Składaliśmy poprawki w tej sprawie, ale zostały odrzucone - mówi poseł PiS Andrzej Adamczyk.
Agnieszka Maj
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?